10 lat to za mało? Odnowione Volvo XC90 ma dociągnąć przynajmniej do 2030 r.
Obecne wcielenie Volvo XC90 pozostaje na rynku już od 10 lat. Choć jego następcą jest elektryczne EX90, oba auta będą sprzedawane razem jeszcze przez lata. Co zmieniło się we flagowym, spalinowym SUV-ie szwedzkiej marki?
Volvo XC90 bez dwóch zdań jest rynkowym weteranem. Aktualną, drugą generację tego auta pokazano w 2014 roku. To pierwszy model Szwedów, opracowany już pod rządami chińskiego Geely i pierwszy, w którym zastosowano zupełnie nową, modułową platformę konstrukcyjną SPA1.
Podobnie jak aktualne Porsche Cayenne, Volvo XC90 nadal nie udaje się na emeryturę. Tak długi staż rynkowy tego modelu to wynik zmieniającej się motoryzacyjnej rzeczywistości.
Tradycyjne firmy samochodowe skupiają się głównie na rozwoju elektromobilności, która ma wyznaczać ich przyszłość. Z drugiej strony nadal żyją głównie ze sprzedaży aut spalinowych, ale nie chcą w nie zbytnio inwestować, ponieważ ich byt jest niepewny. W ten oto sposób… koło się zamyka.
2025 Volvo XC90: zapatrzone w EX90
2025 Volvo XC90, tak jak aktualne Porsche Cayenne, jest mocno oparte na swoim poprzedniku. I widać to choćby po proporcjach jego nadwozia. Wyglądem nawiązuje teraz do modelu EX90. Najbardziej widoczne modyfikacje to nowe lampy przednie (z technologią matrycową) i osłona chłodnicy.
Zmian jest jednak więcej. 2025 Volvo XC90 ma też nowe maskę, przednie błotniki czy przyciemnione tylne światła. Klienci mogą wybierać spośród nowych obręczy, a gamę kolorystyczną uzupełniono o barwę Mulberry Red (kolor czerwony).
Więcej nowego dzieje się w kabinie. Szwedzi w swojej informacji prasowej wspominają o nowych, ekologicznych materiałach wykończeniowych i zmienionej konfiguracji konsoli środkowej. Teraz znalazły się w niej 3 wnęki na kubki (jedna – mniejsza) oraz dodatkowe miejsce do przechowywania.
Przeniesiono też lokalizację ładowarki indukcyjnej, udoskonalono oświetlenie nastrojowe oraz wprowadzono nowe opcje tapicerek. Deska rozdzielcza ma inny niż dotychczas kształt i zawiera m.in. przeprojektowane kratki nawiewu oraz większy ekran centralny.
W 2025 Volvo XC90 nie jest on już wtopiony w konsolę środkową, lecz nieco nad nią góruje. Nowy wyświetlacz dotykowy ma przekątną 11,2” (poprzednio: 9,0”), wyróżnia się wyższą o 21% rozdzielczością, ekosystemem Google i interfejsem przejętym z modeli EX30 oraz EX90 (TUTAJ poznasz system multimedialny 2024 roku).
„Teraz najczęściej używane aplikacje i elementy sterujące, takie jak mapy, multimedia i telefon, są wyświetlane na ekranie głównym. Czyli tak samo jak w naszych najnowszych samochodach elektrycznych” – informują Szwedzi.
Jeszcze wyższy komfort
Zmiany objęły również układ jezdny. W standardowych odmianach pojawiły się nowe amortyzatory z selektywnym systemem tłumienia. „Każdy pojedynczy amortyzator jest teraz w stanie mechanicznie dostosować się do aktualnych warunków drogowych, aby zoptymalizować zarówno komfort, jak i stabilność” – czytamy w informacji prasowej.
W opcji dostępny jest układ pneumatyczny, współpracujący z tzw. aktywnym podwoziem. Według Szwedów monitoruje ono drogę, samochód i poczynania kierowcy aż 500 razy na sekundę, co ma na celu zapewnienie jak najwyższego komfortu.
Zawieszenie pneumatyczne 2025 Volvo XC90 może zostać obniżone o 2 cm – np. przy wsiadaniu – lub podniesione o 4 cm. Ta druga funkcja przydaje się przede wszystkim podczas jazdy poza asfaltem.
Co jeszcze? Volvo wprowadziło wyższej jakości kamery dookoła nadwozia, a także dodatkową izolację w wybranych zakamarkach XC90. A to oznacza wyższy niż do tej pory komfort akustyczny.
2025 Volvo XC90: układ mild hybrid w standardzie
Za wprawianie 2025 Volvo XC90 w ruch odpowiada 1 z 3 układów napędowych do wyboru. Dwa z nich – w modelach B5 i B6 – to łagodne hybrydy, korzystające z 48-woltowej instalacji elektrycznej, akumulatora litowo-jonowego oraz ze zintegrowanego rozrusznika z funkcją alternatora.
Słabszy wariant wytwarza 250 KM (360 Nm w zakresie 2000-4500 obr./min) i pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,7 s. Średnie zużycie paliwa, zgodnie z cyklem WLTP, to 8,5 l/100 km. Z kolei mocniejszy – 300 KM (420 Nm od 2100 do 4800 obr./min).
2025 Volvo XC90 B6 pierwsze 100 km/h „załatwia” w 6,7 s i przeciętnie potrzebuje 8,9 l paliwa na pokonanie 100 km. W obu przypadkach (B5 i B6) pod maską znajduje się 2-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, a moment obrotowy trafia z niego do 4 kół poprzez 8-biegową przekładnię automatyczną.
Mocarna hybryda plug-in
Na szczycie gamy – w modelu T8 eAWD plug-in hybrid – znajduje się układ PHEV w najnowszym wydaniu (TUTAJ przeczytasz megatest Volvo S90 z takim układem). Jego serce stanowi również 2-litrowa, benzynowa jednostka napędowa, która tutaj rozwija 310 KM (400 Nm w zakresie 3000-4800 obr./min).
Do współpracy ma ona dodatkowy silnik elektryczny, umieszczony przy tylnej osi i wprawiający w ruch tylne koła. Wytwarza on 145 KM (309 Nm), a życiodajne elektrony pobiera z baterii litowo-jonowej o pojemności 18,8 kWh (użytkowo: 14,7 kWh).
Zgodnie z cyklem WLTP na jednym ładowaniu 2025 Volvo XC90 może pokonać 71 km. Do nabijania akumulatora służy pokładowa ładowarka dwufazowa o mocy 6,4 kW. W optymalnych warunkach ładuje ona baterię w 3 godziny.
Osiągi? 2025 Volvo XC90 PHEV od 0 do 100 km/h rozpędza się w 5,4 s. Prędkość maksymalna w przypadku aut tego szwedzkiego wytwórcy zawsze jest taka sama i wynosi 180 km/h.
Hybryda plug-in według Szwedów średnio zużywa 1,2 l paliwa na 100 km, a raczej… na pokonanie 29 km, czyli dystansu powyżej zasięgu elektrycznego.
2025 Volvo XC90: jaka cena, kiedy w sprzedaży?
2025 Volvo XC90 w Polsce kosztuje od 339 900 zł, czyli o 5000 zł więcej niż auto sprzed modernizacji. Z kolei hybryda plug-in to obecnie wydatek od 389 900 zł (wcześniej: 379 900 zł).
Premiera 2025 Volvo XC90 pokazuje, że Szwedzi właśnie zaczęli wcielać w życie swój plan stopniowego odnawiania modeli spalinowych. Ewidentnie widać, że w najbliższych latach nie ma co liczyć na zupełnie nowe auta z klasycznym układem napędowym w wykonaniu tej marki, lecz na gruntowne modernizacje.
Patrząc na staż rynkowy kolejnych samochodów Volvo, w niedalekim czasie należy się spodziewać odświeżenia S90/V90 (debiut aktualnej generacji w 2016 r.), XC60 (2017 r.) oraz V60 (2018 r.). Sedan S60 został wycofany z produkcji w tym roku – po 24 latach na rynku.
Cóż, takie mamy czasy.