12 lat opóźnienia to za mało? Kolejny odcinek S7 świątecznym prezentem od drogowców

Drogowcy kończą ponad 18 km drogi S7 między Widomą a Krakowem. To oznacza, że S7 połączy stolicę Małopolski oraz Warszawę. Wciąż jednak nie oznacza to końca prac. Na komfortową podróż ekspresową „siódemką” z południa kraju nad Bałtyk jeszcze poczekamy.
Trasa S7 między Gdańskiem a Krakowem miała być gotowa jeszcze przed Euro 2012. Będzie dopiero teraz, ale jedynie między dawną i aktualną stolicą Polski. Niestety, wciąż w budowie jest część S7 na północ od Warszawy.
Trasa S7 – południowy odcinek prawie gotowy
Nowy fragment S7 pozwoli dojechać drogą szybkiego ruchu z Krakowa do Warszawy, na co kierowcy czekają już od wielu lat. Drogowcy oddają również do użytku północną obwodnicę Krakowa, czyli ekspresową S52, która łączy się z S7. Niestety, aż do 2026 r., zanim powstanie węzeł Mistrzejowice, będzie funkcjonował tymczasowy łącznik z jednym pasem w każdym kierunku. Na wjeździe do Krakowa należy więc spodziewać się korków. Podobnej sytuacji można się spodziewać na wciąż budowanym odcinku drogi S7 na północ od Warszawy. Tu niestety tak szybko korki się nie skończą.
Trasa S7 – problematyczny wylot z Warszawy
Północny odcinek S7, czyli ten prowadzący ze stolicy do Trójmiasta, jest niemal cały w użytkowaniu. Kierowcy mają do dyspozycji 275 km drogi od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Brakuje „jedynie” około 57 km drogi przed Warszawą. I tu pojawia się problem. Budowa wciąż się przeciąga, a w przypadku kluczowego fragmentu dopiero rozpoczęły się prace projektowe. Dopiero po nich zostanie ogłoszony przetarg. Ile więc poczekamy na zakończenie budowy całej S7?
Około 35-kilometrowym odcinkiem z Płońska do Czosnowa pojedziemy w 2026 r. Kolejne 9 kilometrów, czyli niemal do Łomianek, dojedziemy w standardzie drogi S rok później, czyli w 2027 r. Pozostaje jeszcze kluczowy odcinek „siódemki” w stolicy. Jak się okazuje, dokumentacja projektowa ma być gotowa dopiero w 2026 r. A docelowo budowa powinna zakończyć się w 2032 r. Jest jednak pewne, że to dość optymistyczne prognozy. Należy spodziewać się raczej opóźnień niż przyspieszenia prac.
Siódemka ważna nie tylko dla nas
Docelowo droga ekspresowa S7 połączy trzy główne ośrodki miejskie kraju: Trójmiasto, Warszawę i Kraków. Po ukończeniu będzie miała ok. 750 km długości i będzie jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w Polsce. To także część europejskiej drogi E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami. Na południe od Polski trasa biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu.