15 nowych systemów RedLight – jest umowa na kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle

Na 10 skrzyżowaniach oraz 5 przejazdach kolejowych pojawią się kamery, które będą automatycznie kontrolować kierowców nierespektujących sygnalizacji świetlnej. Po ich zainstalowaniu w sumie w 70 lokalizacjach można będzie otrzymać mandat nawet 4000 zł i 15 punktów karnych. Sprawdź, gdzie pojawią się nowe kamery RedLight.
Inspekcja Transportu Drogowego sfinalizowała przetarg na zakup i instalację 15 nowych systemów RedLight, które będą monitorować przejazdy na czerwonym świetle na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych. To część większego projektu obejmującego 128 nowych urządzeń rejestrujących wykroczenia drogowe.
Nowe kamery RedLight to ostatni etap rozbudowy systemu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Wcześniej podpisano umowę na 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości oraz 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości.
Nowe kamery RedLight – koniec zakupów
Za dostawę i instalację urządzeń do rejestracji przejazdu na czerwonym świetle odpowiada firma VITRONIC. Na początku przeprowadzona zostanie analiza technicznych możliwości montażu systemów w wybranych lokalizacjach. Kolejnym etapem będą prace instalacyjne, które obejmą niezbędne uzgodnienia z zarządcą drogi dotyczące wykorzystania istniejącej infrastruktury do montażu urządzeń rejestrujących.
Dodatkowo firma zajmie się wykonaniem przyłączy energetycznych, a także zapewni umowę na dostarczanie energii elektrycznej. Sprzęt ma pojawić się na drogach do końca sierpnia 2026 r. Nie jest jednak wykluczone, że pierwsze kamery do rejestracji przejazdu na czerwonym świetle zaczną działać już pod koniec 2025 r.
Nowe kamery RedLight – gdzie zamontują system rejestrujący wykroczenia?
Według planów 10 nowych kamer rejestrujących przejazd na czerwonym świetle zostanie zamontowanych na skrzyżowaniach. Po ich włączeniu do sieci Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) w sumie działać będzie 60 takich urządzeń.
Lokalizacje nowych kamer na skrzyżowaniach:
- Małopolskie – Targowisko, skrzyżowanie DK 94 z DW 963
- Mazowieckie – Kożuszki-Parcele, DK 92
- Mazowieckie – Ołtarzew, skrzyżowanie DK 92 z ul. Ceramiczną i Umiastowską
- Pomorskie – Malbork, DK 22, skrzyżowanie Al. Rodła z ul. 17 Marca
- Pomorskie – Tczew, DK 91, skrzyżowanie Al. Solidarności, Jagiellońskiej i Wojska Polskiego
- Śląskie – Czeladź, DK 94, skrzyżowanie ul. Będzińskiej i Handlowej
- Śląskie – Wojkowice Kościelne, skrzyżowanie DK 86 z ul. Zawodzie
- Wielkopolskie – Kościelna Wieś, skrzyżowanie DK 12 z ul. Ostrowską/Kościelną
- Wielkopolskie – Nekla, skrzyżowanie DK 92 z ul. Dworcową i Powstańców Wielkopolskich
- Wielkopolskie – Wolsztyn, skrzyżowanie DK 32 z ul. Powstańców Wielkopolskich
Łącznie CANARD będzie nadzorowało 10 przejazdów kolejowych. 5 nowych kamer będzie monitorować przejazdy kolejowo-drogowe w następujących lokalizacjach:
- Małopolskie – Barwałd Dolny, DK 52
- Opolskie – Większyce, DK 45
- Wielkopolskie – Łąkociny, DK 36
- Wielkopolskie – Piaski, DK 11
- Wielkopolskie – Wymysłowo, DK 15
Uwaga! Jeśli okaże się, że wprowadzenie automatycznej kontroli na danym skrzyżowaniu lub przejeździe nie jest możliwe, urządzenia trafią w inne miejsce, czyli tzw. lokalizację rezerwową.
Systemy RedLight skutecznie wyłapują kierowców łamiących przepisy
W 2024 roku systemy RedLight zainstalowane na skrzyżowaniach w całej Polsce zarejestrowały aż 60,5 tysiąca przypadków przejazdu na czerwonym świetle. Najwięcej wykroczeń odnotowano na skrzyżowaniu al. Puszkina i ul. Rokicińskiej w Łodzi, gdzie zarejestrowano 6,8 tysiąca naruszeń. Kolejne miejsca na niechlubnej liście zajęły al. Pokoju i ul. Nowohucka w Krakowie, gdzie system wychwycił 5 tysięcy przypadków, oraz skrzyżowanie ul. Tischnera i ul. Brożka w tym samym mieście, gdzie liczba wykroczeń sięgnęła 3,6 tysiąca.
Niebezpieczne zachowania kierowców nie ograniczają się jednak wyłącznie do skrzyżowań. Systemy RedLight działające na przejazdach kolejowo-drogowych również skutecznie rejestrują przypadki lekceważenia sygnalizacji świetlnej. W 2024 roku cztery urządzenia monitorujące te miejsca odnotowały 12,3 tysiąca naruszeń. Najwięcej, bo aż 5 tysięcy wykroczeń, zarejestrowano na ul. Cyrulików w Warszawie.
Nowe kamery RedLight – mandaty
Nieprzestrzeganie czerwonego światła na skrzyżowaniach wiąże się z mandatem w wysokości 500 złotych oraz 15 punktami karnymi. Znacznie surowsze konsekwencje grożą za ignorowanie sygnału świetlnego na przejazdach kolejowych. Kara wynosi już 2000 złotych i również skutkuje naliczeniem aż 15 punktów karnych. Kierowcy, którzy dopuścili się recydywy, muszą liczyć się z jeszcze wyższymi grzywnami – w skrajnych przypadkach mogą one sięgnąć nawet 4000 złotych.