Limit 150 km/h na autostradach w Czechach, ale dopiero w wakacje
Wbrew doniesieniom niektórych mediów, na autostradach w Czechach dopuszczalna prędkość wynosi obecnie 130 km/h. Podwyższenie limitu prędkości jest dopiero planowane i na początku obejmie tylko jeden odcinek drogi szybkiego ruchu.
W najbliższych tygodniach wybierasz się do naszych południowych sąsiadów lub będziesz przejeżdżać przez Czechy? Pamiętaj, że nadal nie możesz przekraczać 130 km/h w tym kraju. Co prawda, limit 150 km/h na czeskich autostradach będzie obowiązywać, ale nie od najbliższych ferii.
150 km/h na czeskich autostradach – nie na każdej trasie
Od 1 stycznia 2025 roku w Czechach wprowadzono nowe przepisy umożliwiające podwyższenie limitu prędkości do 150 km/h, jednak dotyczy to wyłącznie wybranych odcinków dróg kategorii A. Podwyższony limit zostanie zastosowany tylko tam, gdzie trasy spełniają określone standardy bezpieczeństwa. Obejmie jedynie zmodernizowane, proste i bezpieczne odcinki. Na starszych fragmentach autostrad nadal obowiązuje standardowe ograniczenie do 130 km/h. Tu nie ma planów na zmianę limitów.
150 km/h na czeskich autostradach – w wakacje na D3
Według zapowiedzi czeskiego ministerstwa transportu, kierowcy będą mogli osiągać prędkości do 150 km/h na autostradzie D3 między Tábor a Czeskimi Budziejowicami do połowy roku. Zmienna sygnalizacja drogowa będzie regulować prędkość, obniżając ją w warunkach słabej widoczności lub mokrej nawierzchni. Obecnie trwa wybór dostawcy oznakowania, a instalacja przewidywana jest na czerwiec lub lipiec.
Inne autostrady, takie jak D1 i D11, mogą również mieć podwyższone limity prędkości, w zależności od wyników testów na D3.
Rekordowa prędkość
Warto zauważyć, że Czechy zdeklasowały Polskę i Bułgarię pod względem najwyższego dopuszczalnego limitu prędkości na autostradach. Limit 150 km/h będzie najwyższym w Europie. Nawet w Niemczech, gdzie nie ma limitu, zalecana prędkość wynosi 130 km/h. Na wielu fragmentach tras szybkość jest jednak ograniczona znakami do 100–120 km/h. Co więcej, coraz częściej pojawiają się głosy, aby zmienić sugerowane 130 km/h na obowiązkowe ograniczenie.