2 maja 2024

161 000 km Teslą Model 3 Performance: czy należy bać się takiego przebiegu?

Tesla Model 3 Performance - Symons
Zdjęcie: youtube.com/RSymons RSEV

Stan baterii trakcyjnej budzi największe obawy przed zakupem auta na prąd. Ale czy na pewno jest się czego bać? Ta Tesla Model 3 Performance pokonała już około 161 000 km, a jej zasięg wcale drastycznie nie spadł. Nie jest to zresztą odosobniony przypadek.

Tesla Model 3 ma obecnie korzystne ceny. Nowe auto można kupić już poniżej 200 000 zł. Na dodatek niedawno debiutował odświeżony wariant Performance, który oferuje osiągi na poziomie Ferrari za ułamek jego ceny. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,1 s, a kosztuje „zaledwie” 244 990 zł.

O 0,4 s gorzej rozpędza się poprzedni wariant Modelu 3 Performance, czyli sprzed modernizacji. Takie auto posiada Richard Symons z kanału RSymons RSEV, który swoim elektrykiem pokonał już dystans 100 000 mil, czyli około 161 000 km.

Przypomnijmy, że gwarancja na akumulator trakcyjny w przypadku większości aut na prąd kończy się przy 160 000 km.

Tesla Model 3 Performance: gwarancja

Tesla na Model 3 Performance oferuje obecnie 4 lata gwarancji mechanicznej z limitem zaledwie 80 000 km. Z kolei na akumulator trakcyjny – 8 lat lub 192 000 km (8 lat lub 160 000 km dla odmian RWD).

Trzeba jednak pamiętać, że w ramach gwarancji degradacja baterii nie może spaść poniżej 70% jej nominalnej wartości. Jeśli tak się stanie, producent musi przywrócić jej wartość powyżej tego poziomu (TUTAJ przeczytasz megatest Tesli Model X).

Jak jest w przypadku samochodu Symonsa po przejechaniu 161 000 km? Według badania na certyfikowanym stanowisku po przebyciu takiego dystansu akumulator trakcyjny jego Tesli Model 3 Performance nadal ma niemal 90% swojej początkowej sprawności.

Degradacja w jego przypadku wynosi dokładnie 10,6%. Znajduje to potwierdzenie w danych zasięgu, pochodzących z komputera pokładowego. O ile nowe auto na jednym ładowaniu pokona od 443 do 451 km, o tyle Tesla Symonsa – od 394 do 403 km.

Co ciekawe, według właściciela akumulator trakcyjny jego auta w 38% procentach był nabijany na stacjach szybkiego ładowania. Czyli prądem stałym, powodującym większą degradację baterii (TUTAJ przeczytasz, jak wydłużyć żywotność baterii elektryków).

Tesla Model 3 Performance Symonsa: w jakim jest stanie?

Zgodnie z dotychczasowymi doświadczeniami w temacie zużywania się akumulatorów aut na prąd, najszybciej ich pojemność spada w ciągu pierwszych 50 000 km jazdy. Później, przy pokonywaniu następnych 50 000 km również jest znacząca, ale już nie tak, jak wcześniej.

Richard Symons w nagranym przez siebie wideo na temat Tesli Model 3 Performance, którą pokonał około 161 000 km, poinformował również, że:

  • przyspieszenie jego auta względem fabrycznie nowego spadło o... 0,05 s
  • klocki hamulcowe nadal są oryginalne
  • kierownica wygląda praktycznie jak nowa
  • siedzenia prezentują się co najwyżej, jakby były lekko używane
  • nic wewnątrz nie skrzypi
  • nic nie grzechocze
  • należy wymienić pióra wycieraczek
  • wahacze należało wymienić po około 160 000 km
  • sportowe opony Michelin wystarczają na pokonanie około 32 000 km


Tesla Model 3 nie boi się dużego przebiegu?

W zeszłym roku pisaliśmy o innym właścicieli Tesli Model 3 Performance. Swoim autem do tamtego czasu pokonał on dystans 250 000 km, rocznie przejeżdżając około 50 000 km. Degradacja baterii po tym przebiegu według użytkownika wyniosła 8-10%. Z kolei zgodnie z aplikacją amerykańskiej marki – 11,5%.

Co ciekawe, posiadacz tego auta po raz pierwszy odwiedził serwis przy przebiegu 233 000 km. Jeszcze ciekawszy jest fakt, że nie stroni on od publicznych ładowarek, ani od czerpania frajdy z gwałtownych przyspieszeń swoim autem.

W Tesli Model 3 Performance pracuje bateria litowo-jonowa typu NCA. Wyróżnia się ona m.in. mniejszą zawartością kobaltu niż akumulator Modeli S i X oraz wyższą zawartością niklu. Według badania, do którego dotarliśmy (TUTAJ przeczytasz o tym więcej), akumulatory „trójki” powinny swobodnie wytrzymać ponad 300 000 km.

Tesla Model 3 o dużym przebiegu w OTOMOTO

W serwisie OTOMOTO znajdziemy trzy aktywne ogłoszenia z Teslami Model 3 o przebiegu powyżej 150 000 km. Najciekawszy wydaje się egzemplarz w wersji Dual Motor, czyli z napędem na obie osie, pochodzący z europejskiego rynku i bezwypadkowy.

Jego dokładny przebieg to 151 729 km, co oznacza, że akumulator tego samochodu nadal jest na gwarancji. Cena? 138 900 zł.