Lifting Audi A3. Czy najciekawsza wersja trafi do Polski?
Audi właśnie odświeżyło swój kompaktowy model. Przy okazji modernizacji do gamy dołączyła odmiana w stylu crossovera. Jednak wcale nie jest pewne, czy będzie ona dostępna w polskich salonach. Dlaczego?
Audi A3 zadebiutowało w 1996 roku, stając się pierwszym niemieckim kompaktem w segmencie premium. Od 2020 roku w salonach marki z Ingolstadt dostępne jest zaś czwarte wcielenie modelu, które właśnie przeszło facelifting. Czym wyróżnia się 2024 Audi A3?
Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie odmiany allstreet, która jest niczym innym, jak nieco podniesioną wersją zwykłego hatchbacka. Oprócz o 3 cm większego prześwitu (15 mm dzięki podniesieniu zawieszania, 15 mm dzięki wyższym oponom), model ten zyskał plastikowe nakładki nadwozia. Jednak czy trafi do Polski? Niemcy jakiś czas temu zaprezentowali analogiczną odmianę mniejszego A1. Próżno jednak szukać jej w polskich cennikach, choć samochód dostępny jest za naszą zachodnią granicą w cenie o 1800 euro wyższej od standardowej odmiany.
Jaka będzie przyszłość A3 allstreet nad Wisłą? Czas pokaże. Póki co skoncentrujmy się na reszcie zmian.
2024 Audi A3: stylistyka
Jeśli chodzi o stylistykę, w teorii 2024 Audi A3 zmieniło się nieznacznie. W praktyce fani marki rozpoznają wersję po modernizacji już na pierwszy rzut oka. Wyróżnia się ona m.in. przeprojektowanym grillem, czy nowym tylnym zderzakiem. Do palety kolorystycznej dołączyły również 3 nowe odcienie: zielony (District Green), niebieski (Ascari Blue) oraz czerwony (Progressive Red).
Co naturalne, w odświeżonej gamie A-trójki najbardziej rzuca się w oczy nowy członek rodziny modelowej, czyli wspomniany już A3 allstreet. Podniesienie ambicji kompaktowego hatchbacka w stronę SUV-a zaowocowało... crossoverem. Standardem A3 allstreet są m.in. relingi dachowe, które w połączeniu z nakładkami na nadkolach i progach potęgują wrażenie dzielności terenowej tej odmiany. Jednak pozory nie powinny nikogo zmylić – żywiołem A3 allstreet wciąż pozostają utwardzone drogi.
Niezależnie od wersji nadwozia (do wyboru jest jeszcze sedan i tradycyjny hatchback), każde 2024 Audi A3 otrzymało nowe lampy przednie, które po raz pierwszy w tym modelu pozwolą na przełączanie się pomiędzy czterema różnymi sygnaturami świetlnymi. Jest to niezwykle proste i odbywa się za pomocą systemu MMI.
2024 Audi A3: wnętrze
Modyfikacje nie ominęły również kabiny pasażerskiej. Przeprojektowano dźwignę zmiany biegów (oraz łopatki za kierownicą) czy kratki nawiewów. Ponadto Audi proponuje teraz zmodernizowany system oświetlenia wnętrza – jedną z nowości jest tu podświetlenie... boczków przednich drzwi. Aby to umożliwić, zastosowano specjalne wycięcia laserowe na tkaninie, którą wykończono boczki drzwiowe.
Standardem w każdej odmianie jest zestaw cyfrowych wskaźników oraz 10,1-calowy, dotykowy ekran systemu multimedialnego. Ponadto po dwa porty USB-C z przodu i z tyłu, tak by pasażerowie obu rzędów mogli wygodnie ładować swoje urządzenia. Choć ci siedzący z przodu wciąż będą na uprzywilejowanej pozycji – do ich dyspozycji oddano bowiem również standardową ładowarkę indukcyjną.
Opcjonalna nawigacja MMI plus oferuje z kolei dostęp do sklepu z aplikacjami, które mogą być instalowane w systemie informacyjno-rozrywkowym samochodu bez pośrednictwa smartfona.
Naturalnie na pokładzie dostępny będzie również asystent głosowy. Audi postawiło na Amazon Alexa. Nie trzeba również dodawać, że na pokładzie 2024 Audi A3 mogą się znaleźć liczne systemy wsparcia, takie jak. adaptacyjny tempomat z funkcją utrzymania na pasie ruchu czy rozbudowany asystent parkowania.
Co pod maską?
Początkowo 2024 Audi A3 dostępne będzie w dwóch wersjach silnikowych, łączonych początkowo tylko z 7-biegową skrzynią S tronic (z czasem dołączy 6-biegowa przekładnia manualna). Odmiana 35 TFSI napędzana jest przez 1,5-litrową jednostkę benzynową o mocy 150 KM, połączoną z układem tzw. miękkiej hybrydy. Taką samą mocą dysponuje wysokoprężne 35 TDI, jednak w tym przypadku jednostka ma już 2 litry pojemności.
Kolejne wersje silnikowe (zasilane zarówno benzyną, jak i olejem napędowym) dołączą do gamy 2024 Audi A3 w drugim kwartale bieżącego roku. Pod koniec 2024 roku pojawi się zaś hybryda plug-in.
Zamówienia właśnie ruszają. Polskie ceny nie są jeszcze znane, ale odmiana sprzed modernizacji startuje od 111 000 zł.