Nowy, 2024 Ford Kuga, czyli pożegnanie silnika wysokoprężnego
Po 5 latach od europejskiej premiery, Amerykanie odświeżyli swojego kompaktowego SUV-a. Auto, które otrzymało m.in. lepsze reflektory i mocniejszy napęd hybrydowy, straciło silnik wysokoprężny. Oto 2024 Ford Kuga.
Tak naprawdę lifting tego samochodu miał miejsce już 2 lata temu. Otóż wtedy Amerykanie odnowili bliźniaczego konstrukcyjnie Forda Escape'a, oferowanego m.in. w USA i Kanadzie.
Najbardziej zauważalną zmianę na zewnątrz 2024 Forda Kugi stanowią nowa, ośmiokątna osłona chłodnicy oraz pojawienie się świetlnego pasa biegnącego przez przednią cześć nadwozia. Inaczej ukształtowano również diodowe reflektory, które standardowo otrzymały funkcję automatycznego przełączania ze świateł mijania na drogowe.
Kolejna nowość w ich przypadku to opcjonalna technologia matrycowa pod nazwą Dynamic Pixel. Wykorzystuje ona dane nawigacyjne i kamerę w celu dostosowywania kształtu i długości snopa światła do drogi. Czyli bierze pod uwagę m.in. zakręty, skrzyżowania oraz ronda.
2024 Ford Kuga: bez panelu klimatyzacji
Wewnątrz 2024 Forda Kugi zastosowano przede wszystkim zupełnie nowy i naprawdę duży wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego Ford Sync 4. Ma on przekątną 13,2”, ale jego pojawienie się oznacza, że z konsoli środkowej tego auta zniknęło kilka przycisków, w tym… sterowanie klimatyzacją. Teraz zarządza się nią za pomocą centralnego ekranu.
Nowy system multimedialny zapewnia łączność 5G, a także bezprzewodowo obsługuje funkcje Android Auto i Apple CarPlay. Ciekawostkę stanowi wbudowana nawigacja z funkcją holowania przyczepy. Jak to działa? Kierowca wpisuje w nią wymiary zestawu (auta z przyczepą), a trasa jest dobierana tak, aby unikać zbyt ostrych zakrętów czy niskich wiaduktów.
Standardem jest również asystent głosowy Alexa. Dzięki niemu kierowca i pasażerowie mogą zadawać pytania lub wydawać polecenia również bez podłączonego smartfona.
Samoczynnie zwalnia np. przed rondem
2024 Ford Kuga otrzymał także poprawione systemy wsparcia kierowcy w czasie jazdy. Przykładowo adaptacyjny tempomat potrafi teraz samoczynnie zwalniać przed skrzyżowaniami, rondami czy zakrętami.
Z kolei odnowiony system kamer dookoła auta oferuje teraz widok z lotu ptaka. Jak uważają przedstawiciele amerykańskiej marki, ułatwia to nie tylko parkowanie, ale i korzystanie z myjni automatycznej czy też podłączanie przyczepy.
Amerykanie w swojej informacji prasowej wspominają także o przesuwanej kanapie drugiego rzędu siedzeń. Dzięki temu pasażerowie mogą mieć maksymalnie dużo przestrzeni na nogi, co oczywiście odbywa się kosztem bagażnika.
Ten największy ze schowków 2024 Forda Kugi dysponuje pojemnością od 412 do 533 lub do 1534 l po złożeniu oparć kanapy.
2024 Ford Kuga: bez turbodiesla
Najgorszą informacją w przypadku 2024 Forda Kugi, oprócz utraty fizycznego panelu klimatyzacji, jest rezygnacja ze stosowania jednostki wysokoprężnej. Ostatnio w jego ofercie znajdował się 2-litrowy turbodiesel o mocy 120 KM, mający do współpracy wyłącznie 8-biegową przekładnię automatyczną.
Amerykanie obiecują za to, że 2024 Ford Kuga otrzymał ulepszone hybrydowe układy napędowe. Topowy wariant hybrid plug-in będzie się wyróżniać większą mocą niż jego dotychczasowe 225 KM i niższym zużyciem paliwa. Od teraz ma wytwarzać 243 KM i średnio na 100 km zużywać od 0,9 do 1,2 l paliwa na 100 km. Oczywiście pod warunkiem ładowania baterii trakcyjnej (14,4 kWh, 69 km na prądzie) co 100 km. Napęd nadal ma być przekazywany włącznie do przednich kół.
Obok plug-ina w ofercie znajdzie się też klasyczna hybryda, która do tej pory wytwarzała 190 KM. Podobnie jak w przypadku Kugi z wtyczką, jej serce stanowi 2,5-litrowy silnik wolnossący pracujący w cyklu Atkinsona. Moment obrotowy płynący z układu może trafiać tutaj do przednich kół lub do obu osi.
Dwa powyższe warianty 2024 Ford Kugi uzupełnia 3-cylindrowa jednostka napędowa typu EcoBoost. Do tej pory rozwijała ona 150 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Te wartości raczej nie ulegną zmianie.
Amerykanie chwalą się również tym, że czteronapędowa hybryda i plug-in są w stanie uciągnąć przyczepę o masie własnej wynoszącej 2100 kg. W przypadku reszty modeli to 1600 kg.
Ile to kosztuje?
2024 Ford Kuga do sprzedaży ma trafić jeszcze w styczniu bieżącego roku. Cena nie jest na razie znana. Dotychczasowy model można obecnie nabyć z dogodnym rabatem sięgającym nawet 29 000 zł.
Najtańszy Ford Kuga to wydatek 135 710 zł (1.5 EcoBoost). Za wariant wysokoprężny zapłacimy od 155 440 zł w przypadku napędu na przednią oś i od 164 440 zł za odmianę z układem 4x4.
Hybryda kosztuje od 174 290 zł (183 290 zł z układem 4x4), a plug-in – od 191 890 zł.