20 czerwca 2023

Zupełnie nowy, 2024 Mercedes klasy E Kombi – uroda, a nie litry pojemności bagażnika!

2024 Mercedes klasy E Kombi

Jeszcze dwie generacje temu był największym kombi Europy. Obecnie, wraz z pojawieniem się kolejnych wcieleń, przestrzeń jego przedziału bagażowego systematycznie spada. Ale zupełnie nowy, 2024 Mercedes klasy E Kombi ma już inne ambicje. Jakie?

Mercedes od prawie 50 lat buduje samochody kombi. Niegdyś były to modele, które wręcz zadziwiały swoimi możliwościami transportowym. Oczywiście, odbywało się to kosztem urody – tak było np. w przypadku klasy E Kombi (S212), wytwarzanej w latach 2009-2016.

Niezbyt urodziwa, z nieproporcjonalnie wydłużoną tylną częścią nadwozia, imponowała swoim bagażnikiem. Standardowo mierzył on 695 l (o 5 l więcej niż poprzedniku), natomiast maksymalnie – 1950 l (tyle, co we wcześniejszym wcieleniu). W rezultacie Mercedes klasy E Kombi pod względem swoich możliwości transportowych grał niemal w lidze dużych SUV-ów (TUTAJ przeczytasz o przewadze sedanów nad SUV-ami).

2024 Mercedes klasy E Kombi: mniej i więcej

A teraz? Zupełnie nowy, 2024 Mercedes klasy E Kombi to auto jakby inne. Mimo że nadal jest modelem z uniwersalnym nadwoziem, wyróżnia się atrakcyjną, nieco usportowioną sylwetką z charakterystycznym wzorem gwiazd, wpisanym w tylne lampy LED. Znajdziemy je również w limuzynie (TUTAJ przeczytasz o niej więcej).

Porównanie bagażników poprzedniego modelu i zupełnie nowego dobitnie pokazuje, że styl wygrał tutaj z pojemnością. Zmalała ona bowiem z 640 do 615 l, ale jednocześnie wzrosła o 10 l po złożeniu oparć kanapy (w proporcji 40:20:40) – z 1820 do 1830 l.

Na domiar złego w przypadku odmian hybrydowych typu plug-in, wielkość przedziału bagażowego 2024 Mercedesa klasy E Kombi jeszcze spada. Wynosi ona bowiem raptem 460-1675 l (480 l w modelu starszej generacji), ale w porównaniu z poprzednikiem można mówić o sporej poprawie. Nie ma tutaj już bowiem dużego uskoku, spowodowanego umiejscowieniem akumulatora trakcyjnego (TUTAJ przeczytasz o ładowaniu akumulatora).

Mercedes twierdzi jednak, że najnowsza klasa E Kombi oferuje więcej miejsca w kabinie. Przybyło go w każdym kierunku, z wyjątkiem miejsca na ramiona z przodu – ten wymiar akurat pozostaje na niezmienionym poziomie. Namacalna ma być za to poprawa przestrzeni dla pasażerów kanapy, co w dużej mierze wynika ze zwiększonego o 2,2 cm rozstawu osi (do 296,1 cm).

Silniki z Polski

Między przednimi kołami 2024 Mercedesa klasy E Kombi mogą pracować 4- i 6-cylindrowe silniki benzynowe lub wysokoprężne z układem miękkiej hybrydy. Korzystają one więc ze zintegrowanego rozrusznika-generatora (ISG) i z nowej baterii.

Jej zastosowanie pozwoliło na zwiększenie mocy z 20 do 23 KM. Zastrzyk momentu obrotowego wynosi z kolei 205 Nm. Co ciekawe, 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne powstają w Jaworze niedaleko Wrocławia. Wytwarzane są tam również komponenty napędu hybrydowego (TUTAJ przeczytasz o planach fabryki Mercedesa).

Jednostka napędowa wariantu E 200 wytwarza 204 KM oraz 320 Nm w zakresie 1600-4000 obr./min. Podobnie jak reszta jednostek, do współpracy ma wyłącznie przekładnię automatyczną, z której niutonometry trafiają na tylna koła. Osiągi? 0-100 km/h w 7,8 s i, prędkość maksymalna 231 km/h. Średnie zużycie paliwa: od 6,7 do 7,6 l/100 km (według WLTP).

Jeszcze bardziej wstrzemięźliwy okazuje się 197-konny wariant (440 Nm od 1800 do 2800 obr./min) E 220d. Według Niemców na pokonanie dystansu 100 km potrzebuje on przeciętnie 5,0-5,7 l oleju napędowego (WLTP). Przy tym zapewnia zbliżone osiągi do E 200: 0-100 km/h w 7,9 s i prędkość maksymalną 230 km/h.

2024 Mercedes klasy E Kombi: plug-in z dużym zasięgiem elektrycznym

Na szczycie gamy występuje obecnie odmiana E 300e. 2024 Mercedes klasy E Kombi w takim wariancie wykorzystuje 204-konną jednostkę benzynową oraz silnik elektryczny o mocy 129 KM (440 Nm). Znajduje się on w obudowie skrzyni biegów (TUTAJ przeczytasz więcej o hybrydach).

Systemowa moc hybrydy plug-in wynosi 313 KM (550 Nm), co pozwala na uzyskanie przyspieszenia do 100 km/h w 6,5 s. Prędkość maksymalna to 227 km/h, a średnie zużycie paliwa – 0,6-0,9 l/100 km (WLTP).

Bateria trakcyjna 2024 Mercedesa klasy E Kombi ma pojemność 25,4 kWh, co przekłada się na zasięg na prądzie na poziomie 95-113 km. To ponad dwukrotnie więcej niż w ustępującym modelu.

Tak, jak sedan, również odmiana kombi może skorzystać z pneumatycznego zawieszenia, określanego mianem Airmatic. Co istotne, w przeciwieństwie do limuzyny, wariant uniwersalny w każdej wersji ma standardowy układ pneumatyczny przy tylnej osi.

Nowoczesne technologie

Kokpit 2024 Mercedesa klasy E Kombi został wyposażony w tę samą technologię, którą poznaliśmy w aktualnym wcieleniu limuzyny. Główne skrzypce gra tutaj potężny wyświetlacz o nazwie MBUX Superscreen, który opcjonalnie można rozszerzyć również na stronę pasażera.

W rezultacie zapewnia on takie rozrywki, jak strumieniowe przesyłanie filmów i kanałów telewizyjnych – również w ruchu. Ciekawostka: gdy kierowca zechce spojrzeć ukradkiem na ekran pasażera, specjalna kamera wykryje ruch i przyciemni ekran. Tak dla bezpieczeństwa.

Z innych rzeczy wartych odnotowania, dostępny jest także aparat do selfie, kompatybilny z aplikacjami Zoom i Webex. Umożliwiają one przeprowadzenie wideokonferencji, ale wyłącznie, gdy samochód jest zaparkowany.

To nie wszystko. Ekran systemu informcyjno-rozrykowego obsługuje również TikToka i gry. Przykład? To choćby Angry Birds. Poza tym dostępny jest nowy układ wizualizacji dźwięku, przetwarzający go z filmów i aplikacji odtwarzanych przez zestaw audio na… impulsy oświetlenia nastrojowego.

Kolejne interesujące technologie to choćby klucz cyfrowy (dla smartfonów z systemami iOS, jak i Android) czy standardowy zautomatyzowany system parkowania. Opcjonalnie jest oferowane zdalne parkowanie (obsługa smartfonem) oraz parkowanie z pamięcią, w którym można zapisać do 5 manewrów.

2024 Mercedes klasy E Kombi: z Niemiec i Chin

Nowy, 2024 Mercedes klasy E Kombi będzie wytwarzany w niemieckim Sindlefingen, w budynku 46. Z tej samej linii montażowej zjeżdża już model GLC. W ciągu najbliższych kilku miesięcy planowanie jest również uruchomienie produkcji klasy E w Pekinie (Chiny).

Sprzedaż limuzyny rozpocznie się pod koniec bieżącego roku, natomiast kombi trafi na rynek zapewne w pierwszym kwartale 2024 roku. Data ta nie została jednak potwierdzona.

2024 Mercedes klasy E Kombi
2024 Mercedes klasy E Kombi
2024 Mercedes klasy E Kombi
2024 Mercedes klasy E Kombi
2024 Mercedes klasy E Kombi
Samochody nowe
2024 Mercedes klasy E Kombi
2024 Mercedes klasy E Kombi
2024 Mercedes klasy E Kombi
2024 Mercedes klasy E Kombi
2024 Mercedes klasy E Kombi
2024 Mercedes klasy E Kombi
2024 Mercedes klasy E Kombi
2024 Mercedes klasy E Kombi
2024 Mercedes klasy E Kombi