Nowe Renault Scenic już nie próbuje udawać minivana. To elektryczne auto uterenowione
Zupełnie nowe, 2024 Renault Scenic już nie próbuje udawać minivana, jak poprzednie wcielenie. Od teraz będzie elektrycznym samochodem uterenowionym. A to oznacza największą zmianę w 27-letniej historii tego modelu.
Renault sypie ostatnio nowościami. Kilka dni temu Francuzi pokazali lekko zakamuflowaną, elektryczną „piątkę”, potem przyszedł czas na odnowioną Arkanę, a teraz – na Scenica. Tyle że na zupełnie innego niż do tej pory.
O ile Renault Scenic zawsze było synonimem kompaktowego minivana, o tyle zmieniło się to wraz z poprzednią generacją. Przy jej opracowywaniu Francuzi wymyślili, że auto nadal zachowa jednobryłowe nadwozie, jednak otrzyma zwiększony prześwit. W rezultacie stało się crossoverem, choć innym niż większość modeli tego gatunku.
Ale nowa generacja Renault Scenica już całkowicie zerwie z przeszłością. Nie dość że otrzyma wyłącznie napęd elektryczny, to jeszcze będzie pojazdem uterenowionym (TUTAJ dowiesz się, jak działa auto na prąd).
2024 Renault Scenic: duża konkurencja
Nowy, 2024 Renault Scenic na rynku ma walczyć z takimi autami, jak Volkswagen ID.4, Ford Explorer, Hyundai Ioniq 5 czy Kia EV6. Auto powstało na platformie aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi, zwanej CMF-EV. Korzystają z niej już Renault Megane E-Tech oraz Nissan Ariya. Oparto na niej także nowe Renault 5 EV.
O ile Megane E-Tech ma wyłącznie napęd na przednią oś, o tyle 2024 Renault Scenic otrzyma również konfigurację czteronapędową. Czyli inaczej mówiąc – dwa silniki elektryczne.
Pod względem oferowanych mocy i wielkości baterii należy się spodziewać powtórki z Nissana Ariyi. Oznacza to pojemność użytkową 63 lub 87 kWh oraz możliwością ładowania akumulatora z mocą sięgającą do 130 kW (TUTAJ przeczytasz, od czego zależy szybkość ładowania)..
W wariantach przednionapędowych 2024 Renault Scenic prawdopodobnie będzie legitymował się mocą 214 lub 238 KM. W odmianach z układem 4x4 – 306 lub 394 KM. Osiągi tych ostatnich będą więcej niż zadowalające: 5,7 i 5,1 s na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h oraz prędkość maksymalna 200 km/h (160 km/h w wersjach FWD).
Zasięg? Od 398 do 536 km, zgodnie z cyklem WLTP.
2024 Renault Scenic: o numer większy niż Megane
Na razie Francuzi pokazali wyłącznie sprytnie zakamuflowane auto przedseryjne. Mimo tego, w jego sylwetce można dostrzec nawiązania do koncepcyjnego Scenica Vision. Widać również elementy stylistyczne, wspólne z elektrycznym Renault Megane.
Wymiarów na razie nie ujawniono. O ile Megane E-Tech od zderzaka do zderzaka mierzy 4199 mm, o tyle prototypowy Scenic Vision – 4490 mm. Co istotne, 2024 Renault Scenic ma być dostępny wyłącznie w wariancie 5-miejscowym.
Premiera we wrześniu
Premiera tego auta nastąpi na wrześniowym salonie samochodowym w Monachium. W podobnym czasie Peugeot pokaże również zupełnie nowe 3008, którego przedsmak mogliśmy oglądać TUTAJ.
Na 99% pojazd koncernu Stellantis zostanie oparty na zupełnie nowej platformie dla modeli elektrycznych, określanej jako STLA Medium. Wyróżniać się ona ma mocą ładowania przekraczającą 200 kW, a także maksymalnym zasięgiem, szacowanym na 700 km. Standardem ma być 500 km.
W rezultacie już na samym początku istnienia, 2024 Renault Scenic zyska bardzo poważnego rywala, przebijającego go w kluczowych kwestiach.