2024 Toyota Land Cruiser: auto z dwiema różnymi twarzami. Dlaczego?

Po długim oczekiwaniu, Japończycy w końcu zaprezentowali światu zupełnie nową Toyotę Land Cruiser. Auto zmieniło się nie do poznania, ale nadal jest oparte na ramie i nadal stawia na jak najlepsze właściwości w terenie. Co ciekawe, teraz ma dwie twarze. Dlaczego?
Toyota Land Cruiser narodziła się 72 lata temu jako „Toyota BJ”. Miało to miejsce dokładnie 1 sierpnia 1951 roku. Wkrótce potem pokazała swoje możliwości, stając się pierwszym pojazdem, który wspiął się na szóstą stację na zboczu góry Fuji.
Co ciekawe, wokół nazwy tego samochodu terenowego na początku było sporo zamieszania. Otóż Japończycy określili swoje nowe auto mianem Toyota Jeep. Ale po protestach ze strony Amerykanów przechrzczono je na Land Cruiser („krążownik lądowy”), czym bezpośrednio nawiązano do brytyjskiego Land Rovera.
Dzisiaj ma miejsce premiera kolejnego wcielenia Toyoty Land Cruiser, które jako pierwsze w historii ma elektryczne wspomaganie kierownicy. Ale w tym aucie jest znacznie więcej ciekawych rozwiązań. Choćby dwie różne twarze.
2024 Toyota Land Cruiser: zwiększona sztywność nadwozia
Od momentu narodzin Toyota Land Cruiser jest znana przynajmniej z dwóch cech. To znakomite możliwości terenowe oraz wyjątkowa niezawodność. Dzięki takiej reputacji terenowy model Japończyków stał się jednym z najlepiej sprzedających się aut w historii Toyoty. Do tej pory znalazł bowiem 11,3 mln nabywców w ponad 170 krajach i regionach świata.
Nowe wcielenie Toyoty Land Cruiser w przeciwieństwie do np. Land Rovera Defendera, zachowało nadwozie oparte na ramie. Auto stworzono na platformie GA-F, która jest o 50% sztywniejsza niż w poprzedniku. Z kolei sztywność nadwozia i ramy stały się wyższe o 30%.
Według Japończyków przekłada się to bezpośrednio na poprawę responsywności auta oraz komfortu jazdy. „Udoskonalono również podstawowe parametry zawieszenia, zwłaszcza w celu zapewnienia zwiększonego przegubu kół – kluczowego czynnika w zakresie możliwości jazdy w terenie” – czytamy w informacji, przekazanej przez japońską firmę.
Układ elektrycznego wspomagania kierownicy, jak znalazł się po raz pierwszy w Land Cruiserze, zapewnia płynniejszą pracę, lepsze sterowanie samochodem oraz łatwiejsze manewrowanie przy każdej prędkości.
Ale korzystanie z takiego rozwiązania stanowi również ukłon w stronę bezpieczeństwa jazdy. Dzięki niemu Japończycy mogli wyposażyć swoje nowe auto w liczne systemy wsparcia kierowcy (Toyota Safety Sense), w tym również w asystenta pasa ruchu.
2024 Toyota Land Cruiser: odłączany przedni stabilizator
Nowa, 2024 Toyota Land Cruiser to pierwszy model z serii, wyróżniający się odłączanym przednim stabilizatorem przechyłów (SDM: Stabiliser with Disconnection Mechanism). Dokonuje się tego za pomocą przycisku na desce rozdzielczej.
Według Japończyków to rozwiązanie zapewnia „lepsze właściwości jezdne na nierównych drogach oraz większy komfort i łatwiejsze prowadzenie”. Dodatkowe wsparcie w czasie poruszania się w terenie oferują Multi-Terrain Monitor oraz Multi-Terrain Select.
Pierwsza z powyższych funkcji korzysta z kamery i ekranu o wysokiej rozdzielczości. W ten sposób zapewnia kierowcy widok obszaru bezpośrednio wokół i pod pojazdem. Z kolei Multi-Terrain Select automatycznie dostosowuje osiągi auta do wymagań różnych warunków jazdy w terenie.
Z turbodieslem pod maską
W Europie, w tym również w Polsce, nowa, 2024 Toyota Land Cruiser będzie napędzana przez 2,8-litrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem. Wytwarza on 204 KM i współpracuje z nowym automatem o 8 przełożeniach.
Na początku 2025 roku ofertę jednostek napędowych uzupełni zelektryfikowany silnik wysokoprężny z 48-woltową instalacją elektryczną oraz układem miękkiej hybrydy.
Co istotne, turbodiesel, z którym zadebiutuje 2024 Toyota Land Cruiser, zapewnia wystarczającą siłę do uciągnięcia przyczepy o masie sięgającej 3500 kg.
2024 Toyota Land Cruiser: dlaczego ma dwie twarze?
Podobnie jak w przypadku Forda Bronco, czy Jeepa Wranglera, 2024 Toyota Land Curiser swoją stylistyką nawiązuje do przeszłości. Tak się dzieje szczególnie w przypadku limitowanego wariantu First Edition.
Powstanie około 3000 egzemplarzy tego auta, w którym z przodu zastosowano klasyczne okrągłe reflektory. Premierowa wersja będzie oferowana w dwóch dedykowanych dwukolorowych lakierach zewnętrznych: Sand i Smoky Blue. Reszta Land Cruiserów z przodu otrzyma prostokątne lampy LED.
Nowe wcielenie terenowej Toyoty mierzy 4920 mm długości, 1980 mm szerokości oraz 1870 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2850 mm. Auto wyróżnia się krótkim zwisami nadwozia, mocno wyrzeźbionymi nadkolami czy pudełkowatą sylwetką. Jak podkreślają twórcy 2024 Toyoty Land Cruiser, przy opracowywaniu jej skupiono się na zapewnieniu jak najlepszego widoku z wnętrza. Stąd choćby niska linia szyb bocznych.
Kabina, w zależności od konfiguracji pomieści od 5 do 7 osób.
Więcej informacji poznamy bliżej rynkowego debiutu 2024 Toyoty Land Cruiser.















