Nowe RS Q8 to trzęsienie ziemi. Właśnie stało się najmocniejszym spalinowym Audi w historii

Kolejne najmocniejsze Audi w historii. Po elektrycznym e-tronie o mocy 925 KM, teraz przyszedł czas na nowe RS Q8, które w wariancie Performance dysponuje największą liczbą koni mechanicznych spośród spalinowych modeli tego wytwórcy.
Standardowe Audi Q8 przeszło modernizację w zeszłym roku. Miało to miejsce po 4 latach od rozpoczęcia jego produkcji. Choć zmiany nie były duże – m.in. przeprojektowane osłona chłodnicy, zderzaki i sygnatury świetlne – przyniosły spory powiew świeżości. Teraz przyszedł czas na kolejny.
Tym razem wiatr zmian dotarł do topowego modelu RS Q8. W jego przypadku dwie najważniejsze informacje to pojawienie się nowego wariantu Performance oraz najlepszy czas wśród wszystkich SUV-ów na torze Nurburgring.
2025 Audi RS Q8: nowa wersja
Nowe Audi RS Q8 zachowało dotychczasową moc, wynoszącą 600 KM. Czerpie ją, podobnie jak maksymalny moment obrotowy o wartości 800 Nm (w przedziale 2200-4500 obr./min), z 4-litrowego, podwójnie doładowanego silnika V8.
„Zwyczajne”, odnowione Audi RS Q8 przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 3,8 s i uzyskuje prędkość maksymalną 250 km/h. Jeśli dla kogoś to zbyt mało, za dopłatą może ją zwiększyć do 280 lub do 305 km/h.
W przypadku RS Q8 Performance mamy do czynienia już z 640 KM i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki nim ten super-SUV pierwsze 100 km/h „zamyka” w 3,6 s. Co istotne, 640 KM RS Q8 Performance oznacza to, że to najmocniejsze spalinowe Audi w historii.
Poprzedni rekord należał do modelu RS 6 Avant Performance. W jego przypadku praktycznie ta sama jednostka napędowa wyciska z siebie 630 KM i identyczną liczbę Niutonometrów.
Ze stałym napędem 4x4
Zarówno nowe Audi RS Q8, jak i RS Q8 Performance standardowo korzystają ze stałego napędu obu osi. Za przekazywanie momentu obrotowego do kół odpowiadają w nich 8-biegowa skrzynia automatyczna i centralny mechanizm różnicowy.
W normalnych warunkach rozdziela on niutonometry w proporcji 40:60 (przednie/tylne koła). Na przednią oś maksymalnie może trafić do 70% dostępnej siły napędowej, z kolei na tylną – do 85%. Standardem w 2025 Audi RS Q8 jest również adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Zapewnia ono możliwość zmiany prześwitu wynoszącą 9 cm (TUTAJ poznasz najmocniejsze produkcyjne Audi w historii).
Za dopłatą do obu odmian 2025 Audi RS Q8 można zażyczyć sobie elektromechaniczną, aktywną stabilizację przechyłów. Wykorzystuje ona kompaktowe silniki elektryczne, łączące obie osie i umieszczone pomiędzy dwiema połówkami stabilizatora.
„Gdy RS Q8 jedzie na wprost, obie połówki są rozłączone, co ogranicza ruchy nadwozia na nierównych drogach. Podczas pokonywania zakrętów silniki elektryczne obracają stabilizatory w przeciwnych kierunkach, co zauważalnie zmniejsza przechylenie boczne” – czytamy w informacji prasowej niemieckiego wytwórcy.
2025 Audi RS Q8: laserowe światła
2025 Audi RS Q8 na tle wcześniejszego wcielenia wyróżnia się nowym zderzakiem przednim z większymi wlotami powietrza oraz osłoną chłodnicy z charakterystyczną strukturą plastra miodu. Nowe są również sygnatury świetlne.
Seryjnie najmocniejszy SUV Audi korzysta z diodowych reflektorów matrycowych. Nowością jest z kolei oświetlenie matrycowe ze światłem laserowym. To ostatnie spełnia funkcję lamp drogowych, zapewniających znacznie większy zasięg niż standardowe oświetlenie.
2025 Audi RS Q8 zapewnia wybór 1 z 5 różnych sygnatur świetlnych – zarówno z przodu, jak i z tyłu (nowość). Ich wyboru dokonuje się za pośrednictwem systemu multimedialnego. Dla topowego SUV-a z Ingolstadt jest przewidziany wyjątkowy „podpis” w postaci szachownicy (TUTAJ przeczytasz o oświetleniu w samochodach Audi).
Co jeszcze zmieniło się w 2025 Audi RS Q8? Niemcy oferują szeroką gamę kolorów, wśród których można znaleźć również ofertę z linii Audi Exclusive. Poza tym w opcji dostępne są nowe 23-calowe obręcze z lekkich stopów (dla Performance przewidziano specjalne, o 20 kg lżejsze), a także tarcze hamulcowe o średnicy 440 mm (z przodu) i 370 mm (z tyłu).
Taki układ hamulcowy jest standardem w wariancie Performance.
Niewielkie różnice
Obie wersje 2025 Audi RS Q8 z zewnątrz różnią się głównie detalami. O ile w podstawowej odmianie tego auta elementy, jak przedni spojler, lusterka czy obramowania szyb są czarne, o tyle w Performance – matowoszare.
W kabinie nadal mamy do czynienia z trzema ekranami, z których jeden – w konsoli środkowej – służy przede wszystkim do obsługi klimatyzacji. 2025 Audi RS Q8 oferuje wewnętrzne pakiety stylistyczne RS w kolorach czerwonym, szarym lub niebieskim.
Ponadto dostępne są opcje wykończenia RS Plus oraz specjalne funkcje RS Q8 Performance. Przykład? To choćby diody pod lusterkami, rzucające na asfalt napis RS Performance.
Ważniejszy od nich jest jednak rekordowy wśród SUV-ów czas nowego, 2025 Audi RS Q8 Performance, uzyskany na 20,832-kilometrowej pętli toru Nurburgring. Wynosi on 7:36,698 min, co oznacza, że jest lepszy od poprzedniego, osiągniętego przez Porsche Cayenne Turbo GT.
Jaka cena? Kiedy w sprzedaży?
2025 Audi RS Q8 Performance będzie można zamawiać już od 27 czerwca bieżącego roku. Polskie ceny na razie nie zostały ujawnione, ale za dotychczasowy model trzeba było zapłacić 659 400 zł.
W Niemczech ceny ulepszonego super-SUV-a spod znaku czterech pierścieni zaczynają się od 141 900 euro (ok. 613 000 zł) w przypadku RS Q8 i od 155 700 euro (ok. 672 000 zł) za RS Q8 Performance.





























