Nowe BMW M5 ma poważną nadwagę. 10 najważniejszych cech sportowego sedana z Niemiec
Nowe BMW M5 otrzymało potwornie mocny hybrydowy napęd plug-in. W rezultacie na samym prądzie pokona dystans 67-69 km. Ale na tle poprzednika, przynajmniej na papierze, ma jedną poważną wadę. To olbrzymia nadwaga.
Powiedzieć, że 2025 BMW M5 jest ciężkie, to nie powiedzieć nic. Postawione na wadze pokaże 2435 kg. To o 580 kg więcej niż w przypadku poprzednika oraz o 970 kg więcej niż ważyło pierwsze M5 z 1985 roku.
Tyle że dysponowało ono mocą „zaledwie” 286 KM. Najnowsze, 2025 BMW M5 ze swojego hybrydowego układu napędowego jest w stanie wykrzesać 2,5 razy tyle. Pomimo tego, nie zapewnia lepszych osiągów, przynajmniej w zakresie 0-100 km/h, niż poprzedni model.
Jakie jest nowe, 2025 BMW M5? Oto 10 najważniejszych cech tego auta.
Nowe BMW M5 ma napęd z XM-a
Najnowsze BMW M5 to druga hybryda plug-in w wykonaniu zbrojnego ramienia bawarskiej marki. Pierwszym było XM, od którego „M-piątka” przejęła komponenty układu napędowego.
Najważniejszy to 4,4-litrowa, podwójnie doładowana jednostka V8 o mocy 585 KM (750 Nm maksymalnego momentu obrotowego), czyli nieco mniejszej niż wyciskał z siebie poprzednik (600 KM). Do pary ma ona silnik elektryczny, umieszczony w obudowie 8-biegowego automatu i wytwarzający 197 KM.
Nominalnie wyciska on z siebie 280 Nm, ale moment obrotowy może zostać zwiększony do 450 Nm. Najważniejszą cechą silnika elektrycznego jest zdolność do natychmiastowego generowania mocy, co kierowca odczuwa w postaci bezzwłocznej reakcji na dodanie gazu.
„V-ósemka” w 2025 BMW M5 potrafi wkręcać się na 7200 obr./min. Łącznie hybrydowy układ napędowy nowego M5 wytwarza 727 KM i 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Osiągi... gorsze niż w poprzednim M5
O ile poprzednie BMW M5 od 0 do 100 km/h rozpędzało się w 3,4 s (3,3 s w wersji Competition i 3,0 s w wariancie CS), o tyle nowe na to samo potrzebuje już 3,5 s. Przyspieszenie ze startu do 200 km/h trwa z kolei 10,9 s.
Prędkość maksymalna BMW M5 standardowo wynosi 250 km/h. Można ją jednak zwiększyć do 305 km/h za pomocą opcjonalnego pakietu kierowcy M.
Sportowe dźwięki także w trybie elektrycznym
Sportowy układ wydechowy 2025 BMW M5 jest wyposażony w płynnie regulowane klapy i dwie pary podwójnych końcówek rur wydechowych. W każdej znalazły się 100-milimetrowe nakładki w czarnymi chromie.
Gdy nowe M5 pracuje w trybie całkowicie elektrycznym do głosu dochodzi BMW IconicSounds Electric. Zgodnie ze słowami przedstawicieli niemieckiej marki, zapewnia ono „dźwięk charakterystyczny dla wersji M”. Wierzymy na słowo.
2025 BMW M5 potrafi jeździć tylko na prądzie
W trybie całkowicie elektrycznym 2025 BMW M5 pokona dystans 67-69 km. Zapewnia to wysokonapięciowy akumulator, zabudowany nisko w podwoziu tego auta. Dysponuje on pojemnością użytkową wynoszącą 18,6 kWh.
W przeciwieństwie do wielu współczesnych hybryd plug-in, bateria trakcyjna nie dysponuje opcją szybkiego ładownia. Uzupełniać ją można jedynie prądem zmiennym o mocy maksymalnej 7,4 kW.
2025 BMW M5 w trybie elektrycznym rozpędza się do prędkości 140 km/h.
2025 BMW jest dużo oszczędniejsze niż poprzednik. Przynajmniej w teorii
O ile średnie zużycie paliwa w przypadku ustępującego BMW M5 wynosiło 11,1-11,3 l/100 km, o tyle w nowym modelu jest znacznie mniejsze. Przynajmniej w teorii, zakładającej, że kierowca każde 100 km pokonuje swoim autem z w pełni nabitą baterią, następnie uzupełni jej poziom i ponownie ruszy w drogę.
Przy takim założeniu 2025 BMW M5 zużywa 1,6-1,7 l benzyny na 100 km i 25,0-25,5 kWh energii elektrycznej. Co istotne, Niemcy podają również zapotrzebowanie na paliwo przy rozładowanej baterii. Wtedy średnio na 100 km wynosi ono 10,2-10,3 l.
Wciąż z napędem 4x4
Poprzednie BMW M5 było pierwszym w historii tego modelu z układem 4x4. Kierowca mógł jednak skorzystać z napędu wyłącznie na tylną oś.
Podobnie jest w najnowszym wcieleniu tego samochodu, który otrzymał udoskonalony wariant systemu M xDrive. Standardowo przekazuje on moment obrotowy do kół obu osi, choć z preferencją tylnej, przy której znajduje się elektrycznie sterowany, aktywny mechanizm różnicowy.
Po wyłączeniu dynamicznej kontroli stabilności (DSC) Niutonometry mogą trafiać tylko na tylną oś.
2025 BMW M5: standardowo z tylną osią skrętną
Nowe, 2025 BMW M5 korzysta ze skomplikowanego układu jezdnego. W przednim zawieszeniu ma oś z podwójnymi wahaczami. Z kolei z tyłu – pięciowahaczową z odpowiednio zmodyfikowanymi kinematyką i elastokinematyką.
Poza tym w układzie jezdnym standardowo znalazły się adaptacyjne, elektronicznie sterowane amortyzatory oraz tylna oś skrętna. Skręca ona koła maksymalnie o 1,5 stopnia, co przy niedużych prędkościach poprawia zwrotność tego auta, a przy wyższych – stabilność kierunkową.
Multum ustawień
Tak samo jak w przypadku poprzednika, tak w 2025 BMW M5 znajdziemy multum ustawień. Dokonuje się ich za pomocą przycisku Setup, który „zapewnia bezpośredni dostęp do konfiguracji układu napędowego, Drivelogic, podwozia, układu kierowniczego, układu hamulcowego i M xDrive, a także intensywności odzyskiwania energii hamowania” – czytamy w informacji prasowej BMW.
Za pomocą centralnego ekranu można wybrać i zapisać ustawienia przypisane do przycisków M, umieszczonych na kierownicy. Poza tym do własnych preferencji można dostosować program M Hybrid, oferujący również tryb czysto elektryczny.
Istnieje jeszcze możliwość wpływania na działanie układ ESP (DSC w BMW), czy interwencji układów wspomagających kierowcę. W ich przypadku dostępne są ustawienia Road, Sport oraz Track.
Sportowe wnętrze
Wnętrze 2025 BMW M5 na tle innych modeli z serii 5 wyróżnia się przede wszystkim nowo zaprojektowaną, spłaszczoną u dołu kierownicą z podświetlanymi przyciskami M oraz sportowymi fotelami o szerokim zakresie regulacji.
Standardem jest wyświetlacz head-up, który podobnie jak cyfrowe zegary i centralny ekran, „zawiera treści specyficzne dla modeli M GmbH” – czytamy w informacji prasowej. Na pokładzie każdego 2025 BMW M5 znajdziemy też m.in. tapicerkę ze skóry Merino, 4-strefową klimatyzację, dach panoramiczny czy specyficzne oświetlenie.
Wyższa cena
Poprzednie BMW M5 xDrive pod koniec 2022 roku kosztowało od 618 500 zł za standardowy, 600-konny wariant. Z kolei w 625-konnej wersji Competition wymagało 662 500 zł.
Najnowsze, 2025 BMW M5 stanowi wydatek przynajmniej 680 000 zł. Cóż, elektryfikacja swoje kosztuje...