Trzęsienie ziemi w Alfie Romeo. Nowa Giulia zmieni się nie do poznania

Czas aktualnych generacji Giulii i Stelvio powoli dobiega końca. Włoski SUV w nowej odsłonie zadebiutuje jeszcze w tym roku, z kolei sedan – w przyszłym. Sedan? Giulia w kolejnym wydaniu ma mieć już zupełnie inny styl nadwozia niż do tej pory.
Alfa Romeo projektując aktualne wcielenia Giulii i Stelvio zagrała va banque. Oba auta powstały praktycznie od czystej kartki papieru, kosztując ogromne pieniądze. To właśnie dla nich zaprojektowano zupełnie nową platformę Giorgio, wyróżniającą się m.in. niską masą i bardzo wysoką sztywnością skrętną.
W zamysłach przedstawicieli ówczesnego koncernu FCA (obecnie tworzy koncern Stellantis) miała ona być wykorzystywana w 15 różnych modelach. Ale, jak to u Włochów często bywa, stało się zupełnie inaczej. Obok Giulii i Stelvio trafiła ona jedynie do Jeepa Grand Cherokee oraz Maserati Grecale, GranTursimo oraz GranCabrio.
I to było na tyle. Dlaczego? Giorgio nie przygotowano na elektryfikację.
TUTAJ przeczytasz o tym, jakie będzie nowe Stelvio.
Na nowej platformie
Ale następcy Giulii i Stelvio zostaną oparci na multienergetycznej architekturze STLA Large. Cechuje się ona nie tylko możliwością przyjęcia spalinowych (w tym hybrydowych) lub elektrycznych układów napędowych, ale i ogromną elastycznością, o czym przeczytasz TUTAJ.
Oba nowe modele Alfy Romeo mają otrzymać wnętrze z bardzo nowoczesnymi systemami multimedialnymi, możliwością zarządzania za pomocą sztucznej inteligencji i zaawansowane systemy wsparcia kierowcy. Ale 2026 Giulia zmieni się nie do poznania.
Poinformował o tym Santo Ficili – nowy dyrektor generalny Alfy Romeo (odpowiada też za Maserati) – w wywiadzie dla francuskiego L'Argusa. Potwierdził on, że 2026 Giulia otrzyma „nowy design i nowy typ nadwozia”.
Nie zdradził jednak konkretów, ale wspomniał o wspólnej platformie ze Stelvio, między słowami wskazując na nieco podniesione nadwozie Giulii. „Możecie więc sobie wyobrazić, jaki rodzaj pojazdu zaoferujemy” — twierdzi Ficili.
TUTAJ poznasz 8 ciekawostek, jakie przygotowaliśmy na ósme urodziny Giulii.
2026 Giulia stanie się crossoverem
Tak, zupełnie nowa, 2026 Giulia stanie się crossoverem. Na 99% otrzyma jednak nadwozie typu liftback i lekko zwiększony prześwit. Według portalu carscoops.com swoim kształtem to włoskie auto ma się wpisywać w koncepcję, jaką znamy z innych modeli koncernu Stellantis.
Za przykład mogą tu posłużyć w szczególności dwa auta. To Peugeot 408, będący podniesionym fastbackiem o dynamicznie stylizowanym nadwoziu. Na tle klasycznych crossoverów zapewnia on typowo „osobową” pozycję za kierownicą i podobne odczucia w czasie jazdy.
Drugi model, który może pokazywać kierunek zmian nowej Giulii, to DS No8. Jest on eleganckim, elektrycznym liftbackiem, stawiającym przede wszystkim na komfort. Poza tym oparto go na platformie STLA Medium, z której korzystają już m.in. Peugeot 3008 i Opel Grandland.
2026 Giulia i Stelvio: w nowym stylu
2026 Giulia i Stelvio zostaną zaprojektowane w nowym stylu Alfy Romeo. Będą mieć mniej obłych linii i otrzymają najnowszą ewolucję Scudetto. Kolejna zmiana to przesunięcie tablicy rejestracyjnej z boku przedniego zderzaka na jego centralną część.
„Nie możemy już umieszczać tablicy rejestracyjnej z boku ze względu na przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pieszych” – mówi Alejandro Mesonero-Romanos, szef stylistów tej włoskiej marki. Wiąże się to ze zmianami wprowadzonymi w nowych Przepisach Bezpieczeństwa Ogólnego Unii Europejskiej. Mają one na celu lepszą ochronę pieszych w przypadku potrącenia przez samochód.
„Niektórzy zagorzali Alfisti, którzy myślą, że Alfa Romeo nie jest Alfą Romeo, jeśli nie ma tablicy rejestracyjnej z boku, nie będą zadowoleni. W historii jest jednak mnóstwo pięknych Alf Romeo, które mają tablicę rejestracyjną pośrodku. Sam posiadam Alfettę i Giulię z 1968 r., które mają centralną tablicę i wyglądają pięknie” – kontynuuje Mesonaro-Romanos.
Co istotne, 2026 Giulia, podobnie jak Stelvio, ma zachować wysoką dynamiką jazdy i zapewnić znacznie lepsze osiągi niż do tej pory. „Ich poziom, dzięki STLA Large będzie bardzo, bardzo imponujący” – twierdził jakiś czas temu Jean-Philippe Imparato, były już szef Alfy Romeo.
Nowe wcielenia Stelvio i Giulii już pokazano wybranym klientom w Niemczech i we Włoszech. Imparato przyznał, że ich reakcje były bardzo entuzjastyczne.