13 marca 2025

Najważniejszy Mercedes od lat ujrzał światło dzienne. To popis niemieckich inżynierów!

Najnowszy Mercedes CLA stanowi wręcz popis możliwości technologicznych tej niemieckiej marki. Ma nadwozie o imponującej aerodynamice, zupełnie nowy system operacyjny, bazujący na sztucznej inteligencji i zapewnia niesamowity wręcz zasięg. Co istotne, obok wersji elektrycznych, dostępne będą też hybrydowe.

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease
  • Dwa warianty elektryczne i trzy hybrydowe. Debiut tych ostatnich nastąpi nieco później.
  • Zupełnie nowy system elektryczny MB.OS umożliwiający m.in. kontrolę wszystkich siłowników i sterowników samochodu.
  • Większy na zewnątrz i wewnątrz, a na dodatek z imponującym współczynnikiem oporu powietrza, wynoszącym 0,21.

2026 Mercedes CLA: dwie wersje elektryczne na początek

Bez dwóch zdań nowy Mercedes CLA jest najważniejszym modelem tego producenta od lat. Wykorzystuje bowiem liczne zupełnie nowe podzespoły i technologie, które nigdy do tej pory nie znalazły się w aucie z gwiazdą na masce.

Na początku 2026 Mercedes CLA będzie oferowany wyłącznie z dwoma elektrycznymi układami napędowymi do wyboru. Ale za to jakimi! Według Niemców ich sprawność od akumulatora do kół na długich dystansach wynosi 93%.

Podstawowy wariant 2026 Mercedesa CLA o nazwie 250+ rozwija 272 KM. Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi ma niezwykle niski udział metali ziem rzadkich, bliski 0%. Ponadto dysponuje falownikiem z węglika krzemu, zapewniającym wyjątkowo efektywne wykorzystanie energii.

Całość uzupełnia przekładnia dwubiegowa przy tylnej, napędzanej osi. „Pierwszy bieg ma krótkie przełożenie 11:1, co umożliwia doskonałe przyspieszenie od samego startu, duży uciąg i wysoką efektywność w ruchu miejskim. Drugi bieg (przełożenie 5:1) jest zestrojony z myślą o dostarczaniu mocy przy wysokich prędkościach oraz efektywności podczas jazdy autostradowej (...)” – czytamy w informacji prasowej.

Osiągi? Podstawowy wariant od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,7 s i średnio na 100 km zużywa od 12,2 do 14,1 kWh. Mocniejszy dysponuje również 109-konnym silnikiem przy przedniej osi (łącznie: 354 KM). Działa on jako wspomaganie, aktywowane wyłącznie wtedy, kiedy jest niezbędne. Czyli, gdy potrzebujemy dodatkowej mocy lub lepszej trakcji.

2026 Mercedes CLA 350 4Matic od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,9 s. Zużycie energii w jego przypadku jest niewiele większe i wynosi 12,5-14,7 kWh/100 km. Prędkość maksymalna w obu elektrycznych wariantów tego auta sięga 210 km/h.

TUTAJ przeczytasz megatest Mercedesa E 220d.

Platforma 800V i bardzo szybkie ładowanie

Obie wersje 2026 Mercedesa CLA korzystają z baterii trakcyjnej o tej samej pojemności użytecznej. Wynosi ona 85 kWh, jest oparta na bazie niklu manganu i kobaltu (NMC) oraz wyjątkowo szybko przyjmuje prąd. Maksymalnie z mocą aż 320 kW!

To w dużej mierze zasługa zupełnie nowej dla Mercedesa, 800-woltowej architektury elektrycznej. Według zapewnień Niemców 2026 Mercedes CLA w ciągu 10 minut potrafi naładować się dawką prądu wystarczającą na pokonanie 325 km.

Ładowarka pokładowa dysponuje mocą 11 kW. Poza tym najnowsze dziecko producenta ze Stuttgartu przygotowano do dzielenia się prądem. Funkcja V2H służy do dostarczania energii do domu, a V2G – bezpośrednio do sieci elektrycznej. V2L będzie dostępne w późniejszym terminie, dzięki zdalnej aktualizacji.

Zasięg? 2026 Mercedes CLA w słabszym wariancie bez ładowania pokona od 694 do 792 km. Z kolei w mocniejszym – od 671 do 771 km. Z pewnością uzyskanie tak imponujących wyników wspomaga wydajna rekuperacja.

„Ze względów na efektywność, prawie wszystkie procesy hamowania są wykonywane wyłącznie poprzez rekuperację, której moc wynosi do 200 kW. Zasadniczo CLA może hamować elektrycznie, aż do zatrzymania, odzyskując w ten sposób energię kinetyczną” – informują Niemcy.

Pod koniec roku pojawi się wariant z baterią LFP o pojemności 58 kWh.

TUTAJ znajdziesz megatest Mercedesa-AMG GLC 63 SE Performance.

2026 Mercedesa CLA: komfort i szybkie reakcje

2026 Mercedes CLA korzysta z nowo opracowanego układu zawieszenia. Z przodu obejmuje on trzy wahacze, z których drążki poprzeczny i wleczony wykonano z aluminium. Z kolei z tyłu zastosowano układ wielowahaczowy. Niemcy obiecują, że ich najnowsze auto na drodze będzie jednocześnie komfortowe, szybkie w reakcjach oraz intuicyjne w prowadzeniu.

Kolejna nowość to centralna poduszka powietrzna, zintegrowana w oparciu fotela kierowcy. „Rozwija się ona między kierowcą a pasażerem z przodu w przypadku silnego uderzenia bocznego, w zależności od siły uderzenia i liczby podróżujących” – informują Niemcy.

Podobnie jak wszystkie nowoczesne samochody, 2026 Mercedes CLA ma przede wszystkim nie dopuszczać do zderzenia. Dlatego w jego wyposażeniu znajduje się 8 kamer, 5 czujników radarowych, 12 czujników ultradźwiękowych, a także superkomputer.

Obok systemów wsparcia kierowcy, wymaganych ustawowo, standardowo obsługują one również adaptacyjny tempomat. Poza tym w grę wchodzą zdalne aktualizacje oraz dalsza rozbudowa asystentów.

TUTAJ poznasz najbliższe premiery Mercedesa.

Więcej samochodu niż wcześniej

2026 Mercedes CLA mierzy 472,3 cm długości (+3,5 cm względem poprzednika), 185,5 cm szerokości (+2,5 cm) oraz 146,8 cm wysokości (+2,9 cm). Najbardziej istotnie zwiększył się rozstaw osi tego auta, wynoszący obecnie 279,0 cm. Oznacza to, że przybyło tutaj 6,1 cm.

Bagażnik elektrycznego CLA jest mniejszy niż w poprzedniku. Mierzy obecnie 405 l, a więc skurczył o 55 l. W zamian jednak dostępny jest przedni frunk o zaskakującej pojemność aż 101 l.

CLA ma nowoczesne i opływowe nadwozie, ale mocno zapatrzone w poprzednika. Uwagę zwraca w nim przede wszystkim osłona chłodnicy z wpisanymi w nią, świecącymi gwiazdkami Mercedesa. Podobne znalazły się w lampach przednich i tylnych.

Pod maską odmian spalinowych, które pojawią się pod koniec roku, znajdzie się 1,5-litrowy silnik benzynowy z rodziny FAME, pracujący w cyklu Millera. Do kompletu będzie miał zelektryfikowaną przekładnię 8-biegową, 48-woltową instalację elektryczną oraz akumulator trakcyjny o pojemności 1,3 kWh.

Niemcy podkreślają, że wspomaganie elektryczne działa w pełnym zakresie prędkości, a obok odmian przednionapędowych dostępne będą też warianty 4x4.

TUTAJ poznasz wyniki autostradowego testu zasięgów aut elektrycznych zimą.

2026 Mercedes CLA: trzy ekrany w kokpicie

Wewnątrz 2026 Mercedes CLA ma kokpit w kształcie deskorolki leżącej na długim, wąskimi boku. Podobnie, jak w przypadku wybranych modeli Porsche czy Audi, dostępne są w nim trzy ekrany, z których najważniejszy jest centralny.

Wyświetla on ostatnie aplikacje, najważniejsze informacje oraz pozwala na ogromną indywidualizację. Do tego dochodzi asystent głosowy, oparty na sztucznej inteligencji i uruchamiany hasłem „Hej Mercedes”.

Pozwala on również udzielać szczegółowych informacji dotyczących nawigacji czy POI. Do tego dochodzi wirtualny asystent w postaci awatara w formie gwiazdy. „Awatar gwiazdy potrafi wyrazić nastrój i okazać empatię, zapewniając wizualną informację zwrotną za pomocą kolorowych animacji” – informują Niemcy.

Ale najważniejszy w 2026 Mercedesie CLA jest zupełnie nowy system operacyjny MB.OS „To pierwszy samochodowy system informacyjno-rozrywkowy, który integruje sztuczną inteligencję zarówno od firmy Microsoft, jak i Google” – informuje niemiecki producent.

Poza tym umożliwia on kontrolę wszystkich siłowników i czujników oraz ich pełną integrację z interfejsem użytkownika. Zapewnia on obsługę w ramach czterech obszarów. Są to inforozrywka, zautomatyzowana jazda, nadwozie i komfort, a także jazda i ładowanie.

Nowy system operacyjny Mercedesa CLA wyróżnia się nie tylko bezprzewodowymi aktualizacjami, ale i znajomym wyglądem, typowym dla dotychczasowych rozwiązań.

TUTAJ przeczytasz o przyszłym BMW serii 3.

Kiedy na rynku, jaka cena?

Niemcy zapowiadają, że do 2026 Mercedesa CLA wkrótce dołączą również inne odmiany. Z pewnością jedną z nich będzie Shooting Brake, czyli kombi.

Cena? Aktualne wcielenie Mercedesa CLA startuje z pułapu 178 600 zł. Tyle trzeba zapłacić za wariant Coupe, wprawiany w ruch przez 150-konny silnik benzynowy z układem miękkiej hybrydy. Takie auto ma napęd na przednie koła, od 0 do 100 km/h rozpędza się w 9,4 s i średnio na 100 km zużywa 5,8 l paliwa.

2026 Mercedes CLA na rynek zawita w okolicach połowy bieżącego roku. Na razie za wcześnie jest, aby mówić o jego cenie. Elektryczne warianty 250+ i 350 4Matic z pewnością będą dużo droższe. Tym bardziej że są po brzegi wypchane je imponującymi technologiami.

2026 Mercedes CLA (
2026 Mercedes CLA (
2026 Mercedes CLA (
2026 Mercedes CLA (
2026 Mercedes CLA (
2026 Mercedes CLA (
2026 Mercedes CLA (