45% Polaków odkłada naprawy na później, a jakość serwisu docenia tylko 24% z nich. Naprawa aut – jak do niej podchodzimy?
Rosnące ceny często powstrzymują Polaków przed naprawami swoich samochodów, a niemal 70% z nich samodzielnie nie decyduje o wyborze części – wynika z badania serwisu OTOMOTO. Oto, jak podchodzimy do naprawy aut.
Badanie na zlecenie platformy OTOMOTO, na której można znaleźć 4 mln ogłoszeń z częściami motoryzacyjnymi, zostało przeprowadzone przez Minds & Roses. Wzięło w nim udział 900 osób – posiadaczy samochodów w wieku do 5 lat, od 5 do 10 lat oraz powyżej 11 lat.
Ankietowani byli pytani o to, jak podchodzą do naprawy aut oraz na co zwracają uwagę przy wyborze warsztatu. Wśród pytań znalazły się również te o wybór części do naprawy ich samochodów.
Naprawa aut: liczą się przede wszystkim koszty
Rosnąca inflacja dotyka wszystkich – również właścicieli samochodów. Aż 69% ankietowanych osób przyznaje, że nie widzi możliwości obniżenia kosztów naprawy. Co istotne, w związku z sytuacją ekonomiczną 45% posiadaczy aut zrezygnowała z napraw swoich pojazdów w ciągu ostatniego roku.
Zapewne nie są one kluczowe dla funkcjonowania samochodu i bezpieczeństwa jazdy, jednak oznacza to, że obecnie po ulicach jeździ coraz więcej aut nie w pełni sprawnych. Cześć badanych (18%) przyznała również, że z powodu wzrostu cen przełożyła naprawy na późniejszy okres lub ograniczyła przeznaczony na nie budżet (14%).
Przy wyborze serwisu 41% użytkowników aut przyznało, że najważniejszym czynnikiem jest cena. Jakość usługi docenia raptem 24% respondentów, a zaufanie do mechanika jest istotne dla mniej niż 20% osób.
Tylko 14% badanych twierdzi, że zdarza im się samodzielnie naprawiać samochód. Z kolei 6% deklaruje, iż najczęściej podczas konieczności naprawy samochodu radzi sobie bez wsparcia mechanika.
Naprawa aut: o częściach nie decydujemy samodzielnie
Z badania wynika również, że 70% Polaków nie decyduje samodzielnie o wyborze części do naprawy swojego auta. Kwestię tę pozostawiają mechanikowi lub wybierają elementy razem z nim.
Jedynie 33% wskazało, że zakupem części do auta zajmuje się samodzielnie. Najczęściej są to materiały eksploatacyjne. Czyli oleje, klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe, żarówki, filtry, akumulator oraz opony, obręcze kół i wycieraczki.
Co ciekawe, używane części do samochodów cieszą się popularnością wśród około 20% kierowców. Jako główny powód ich wyboru 79% ankietowanych wskazuje cenę.
„Widać wyraźnie, że dla kierowców części używane są dobrym sposobem na obniżenie kosztów naprawy samochodu – przyznaje to 68% wszystkich badanych. Do decyzji o wyborze używanych części brakuje im jednak wiedzy o samych częściach oraz zaufania do sprzedających” – czytamy w informacji o badaniu przeprowadzonym dla serwisu OTOMOTO.
Części używane to „nieznany ląd”
Tylko 41% badanych zna różnicę między częściami używanymi a regenerowanymi, a nieco ponad połowa z nich nie wie, gdzie kupuje się części używane. Na niewielką popularność takich podzespołów z pewnością wpływa też przekonanie 52% kierowców o tym, że na rynku nie ma zaufanych firm oferujących używane części do samochodów.
Z tego względu zdecydowana większość kupujących decyduje się na nowe części – oryginalne lub zamienniki. Swój wybór argumentują przekonaniem o dłuższej żywotności takich podzespołów (75%). Poza tym 69% właścicieli aut twierdzi, że wybór używanych części wymaga specjalistycznej wiedzy.
Osoby badane, które przyznały, że nie wybierają części używanych swoją decyzję argumentowały:
- opinią, że takie części stwarzają powody do obaw o ich awaryjność (59%)
- brakiem gwarancji ( 41%)
- jakością (28%)
- bezpieczeństwem (27%)
Przypomnijmy, że części motoryzacyjne można podzielić na przynajmniej kilka rodzajów i kategorii. Wyróżniamy więc:
- oryginalne części nowe, zalecane przez producentów
- odpowiadające im zamienniki
- używane części oryginalne
- używane zamienniki
- części regenerowane, pochodzące głównie ze stacji demontażu
I jeszcze jedno – należy pamiętać, że nie wszystkie części można wykorzystywać wielokrotnie. Nie są to z pewnością elementy eksploatacyjne, które ulegają naturalnemu zużyciu. Poza tym specjalne warunki korzystania dotyczą również części związanych z bezpieczeństwem – np. poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa.
Naprawa aut: potrzebna jest edukacja
„Nie jest zaskoczeniem, że od wielu miesięcy decyzje Polaków są uzależnione od portfela. Utrzymująca się inflacja i wciąż rosnące ceny każą skrupulatnie planować budżet i szukać oszczędności” – dowiadujemy się z badania.
Badanie Minds & Roses, przeprowadzone na zlecenie OTOMOTO wskazuje również, że w przypadku wielu napraw samochodów części używane wydają się być dobrym rozwiązaniem. „Jednak do tego, by stało się powszechne i by realnie rozszerzyć możliwości wyboru części potrzebna jest edukacja i wsparcie kupującego na ścieżce wyboru” – czytamy w badaniu.