19 czerwca 2023

45% Polaków odkłada naprawy na później, a jakość serwisu docenia tylko 24% z nich. Naprawa aut – jak do niej podchodzimy?

Rosnące ceny często powstrzymują Polaków przed naprawami swoich samochodów, a niemal 70% z nich samodzielnie nie decyduje o wyborze części – wynika z badania serwisu OTOMOTO. Oto, jak podchodzimy do naprawy aut.

Badanie na zlecenie platformy OTOMOTO, na której można znaleźć 4 mln ogłoszeń z częściami motoryzacyjnymi, zostało przeprowadzone przez Minds & Roses. Wzięło w nim udział 900 osób – posiadaczy samochodów w wieku do 5 lat, od 5 do 10 lat oraz powyżej 11 lat.

Ankietowani byli pytani o to, jak podchodzą do naprawy aut oraz na co zwracają uwagę przy wyborze warsztatu. Wśród pytań znalazły się również te o wybór części do naprawy ich samochodów.

Naprawa aut: liczą się przede wszystkim koszty

Rosnąca inflacja dotyka wszystkich – również właścicieli samochodów. Aż 69% ankietowanych osób przyznaje, że nie widzi możliwości obniżenia kosztów naprawy. Co istotne, w związku z sytuacją ekonomiczną 45% posiadaczy aut zrezygnowała z napraw swoich pojazdów w ciągu ostatniego roku.

Zapewne nie są one kluczowe dla funkcjonowania samochodu i bezpieczeństwa jazdy, jednak oznacza to, że obecnie po ulicach jeździ coraz więcej aut nie w pełni sprawnych. Cześć badanych (18%) przyznała również, że z powodu wzrostu cen przełożyła naprawy na późniejszy okres lub ograniczyła przeznaczony na nie budżet (14%).

Przy wyborze serwisu 41% użytkowników aut przyznało, że najważniejszym czynnikiem jest cena. Jakość usługi docenia raptem 24% respondentów, a zaufanie do mechanika jest istotne dla mniej niż 20% osób.

Tylko 14% badanych twierdzi, że zdarza im się samodzielnie naprawiać samochód. Z kolei 6% deklaruje, iż najczęściej podczas konieczności naprawy samochodu radzi sobie bez wsparcia mechanika.

Naprawa aut: o częściach nie decydujemy samodzielnie

Z badania wynika również, że 70% Polaków nie decyduje samodzielnie o wyborze części do naprawy swojego auta. Kwestię tę pozostawiają mechanikowi lub wybierają elementy razem z nim.

Jedynie 33% wskazało, że zakupem części do auta zajmuje się samodzielnie. Najczęściej są to materiały eksploatacyjne. Czyli oleje, klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe, żarówki, filtry, akumulator oraz opony, obręcze kół i wycieraczki.

Co ciekawe, używane części do samochodów cieszą się popularnością wśród około 20% kierowców. Jako główny powód ich wyboru 79% ankietowanych wskazuje cenę.

„Widać wyraźnie, że dla kierowców części używane są dobrym sposobem na obniżenie kosztów naprawy samochodu – przyznaje to 68% wszystkich badanych. Do decyzji o wyborze używanych części brakuje im jednak wiedzy o samych częściach oraz zaufania do sprzedających” – czytamy w informacji o badaniu przeprowadzonym dla serwisu OTOMOTO.

Części używane to „nieznany ląd”

Tylko 41% badanych zna różnicę między częściami używanymi a regenerowanymi, a nieco ponad połowa z nich nie wie, gdzie kupuje się części używane. Na niewielką popularność takich podzespołów z pewnością wpływa też przekonanie 52% kierowców o tym, że na rynku nie ma zaufanych firm oferujących używane części do samochodów.

Z tego względu zdecydowana większość kupujących decyduje się na nowe części – oryginalne lub zamienniki. Swój wybór argumentują przekonaniem o dłuższej żywotności takich podzespołów (75%). Poza tym 69% właścicieli aut twierdzi, że wybór używanych części wymaga specjalistycznej wiedzy.

Osoby badane, które przyznały, że nie wybierają części używanych swoją decyzję argumentowały:

  • opinią, że takie części stwarzają powody do obaw o ich awaryjność (59%)
  • brakiem gwarancji ( 41%)
  • jakością (28%)
  • bezpieczeństwem (27%)

Przypomnijmy, że części motoryzacyjne można podzielić na przynajmniej kilka rodzajów i kategorii. Wyróżniamy więc:

  • oryginalne części nowe, zalecane przez producentów
  • odpowiadające im zamienniki
  • używane części oryginalne
  • używane zamienniki
  • części regenerowane, pochodzące głównie ze stacji demontażu

I jeszcze jedno – należy pamiętać, że nie wszystkie części można wykorzystywać wielokrotnie. Nie są to z pewnością elementy eksploatacyjne, które ulegają naturalnemu zużyciu. Poza tym specjalne warunki korzystania dotyczą również części związanych z bezpieczeństwem – np. poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa.

Naprawa aut: potrzebna jest edukacja

„Nie jest zaskoczeniem, że od wielu miesięcy decyzje Polaków są uzależnione od portfela. Utrzymująca się inflacja i wciąż rosnące ceny każą skrupulatnie planować budżet i szukać oszczędności” – dowiadujemy się z badania.

Badanie Minds & Roses, przeprowadzone na zlecenie OTOMOTO wskazuje również, że w przypadku wielu napraw samochodów części używane wydają się być dobrym rozwiązaniem. „Jednak do tego, by stało się powszechne i by realnie rozszerzyć możliwości wyboru części potrzebna jest edukacja i wsparcie kupującego na ścieżce wyboru” – czytamy w badaniu.