1 października 2023

5 najciekawszych roadsterów z lat 90.

Roadster

W momencie debiutu były marzeniem wielu osób. Niewielkie rozmiary, atrakcyjnie zaprojektowane nadwozie, a w wielu przypadkach również odpowiednia moc silnika. To tylko niektóre cechy współczesnych aut typu roadster. Jednak najważniejszą, była możliwość podróżowania bez dachu nad głową.

Rok 1995, czyli połowa lat 90. To wtedy w Europie Zachodniej odnotowano największy wzrost zainteresowania autami typu roadster. A roczna sprzedaż kształtowała się na poziomie prawie 100 tysięcy egzemplarzy!

NAJCIEKAWSZE ROADSTERY LAT 90.

Zobacz wideo news

Roadster z Włoch: Fiat Barchetta

Barchetta została zaprezentowana w 1995 roku, a jej nazwa to w języku włoskim „łódeczka”. Obecnie jest jeden z najtańszych roadsterów na rynku. Bardzo często ten model wybierają osoby, które chcą zacząć swoją przygodę z autami tego typu. Często kupują samochód tylko na sezon, dlatego potem równie szybko pozbywają się nabytku. Prawdopodobnie z tych dwóch powodów trudno dziś znaleźć na rynku naprawdę zadbany egzemplarz.

Na szczęście sytuację ratuje duże pokrewieństwo modelu z Fiatem Tipo (np. wspólna płyta podłogowa). Ten także powoli staje się youngtimerem, ale dostępność niektórych części jest ograniczona. W modelu Barchetta odnajdziemy też sporo elementów wspólnych z innymi Fiatami (Coupe i Punto HGT).

Auto oferowano tylko z jednym silnikiem o pojemności 1,8 litra i mocy 131 KM oraz z manualną skrzynią biegów. Przekładnia automatyczna nigdy nie była dostępna. Spokojnie wystarczyło to jednak, aby jazda Barchettą była nad wyraz przyjemna.

W 2005 roku zakończono produkcję Barchetty, a rok wcześniej przeprowadzono drobny lifting. Zmianom stylistycznym poddano reflektory i zderzaki. Samochód, podobnie jak Fiat Coupe, nie doczekał się następcy.

Roadster Bonda: BMW Z3

Roadster BMW jest oparty konstrukcyjnie na modelach E36 (płyta podłogowa) i E30. Widać to doskonale na przykładzie projektu zawieszenia. A dokładniej mariażu rozwiązań generacji E36 (przednie zawieszenie) i E30 (tylne). Nie było to jednak wadą, a dużą zaletą opisywanego modelu. O bezpieczeństwo pasażerów dbają solidne pałąki, a niedługo po premierze Z3 wyposażano seryjnie w system kontroli trakcji.

Kampania reklamowa Z3 była ściśle związana z filmem „Goldeneye”. Czyli kolejną częścią przygód najsłynniejszego agenta na świecie – Jamesa Bonda. Przełożyło się to pozytywnie i w znaczącym stopniu na sprzedaż modelu.

Wersje M i Coupe

Auto produkowano od od 1995 do 2002 roku. Początkowo jedynie w wersji roadster (E36/7), ale od 1997 również z nadwoziem coupe (E36/8). Rok później do gamy dołączyła najmocniejsza wersja M-Roadster, w której montowano silnik o pojemności 3,2 litra. Co ciekawe, Z3 było pierwszym modelem BMW produkowanym w USA (w Greer, w południowej Karolinie).

Polecamy egzemplarze po liftingu, który przeprowadzono w 1999 roku. We wnętrzu dominują materiały lepszej jakości, zmieniono też wygląd przycisków na konsoli. Wizualnie auto prezentuje się jeszcze bardziej atrakcyjnie. Wpływ na to mają poszerzone tylne błotniki (w każdej wersji silnikowej, w odróżnieniu od egzemplarzy przed liftingiem), a także kosmetyczne zmiany zderzaka, klapy i lamp.

Ostatnie Z3 zjechało z taśmy produkcyjnej w 2002 roku, a na rynku pojawił się następca – model Z4. Kolejne generacje tego auta produkowane są do dziś.

Gamę jednostek napędowych stanowiły silniki o pojemnościach:

  • 1,8 litra (R4, moc 115 KM)
  • 1,9 (R4, 140 KM i 118 KM po liftingu),
  • 2.0 (R6 z systemem Vanos, 150 KM, po liftingu)
  • 2.2 (R6 z systemem Vanos, 170 KM, od 2000 roku)
  • 2.5 (R6 z systemem Vanos, 184 KM, po liftingu, na rynek USA)
  • 2.8 (R6 z systemem Vanos, 192 KM, od 1997 roku: fabrycznie poszerzone tylne nadkola i rozstaw tylnej osi, mechanizm różnicowy, inny przedni zderzak)
  • 3.0 (R6 z systemem Vanos, 231 KM, od 2000 roku)
  • 3.2 (R6 z systemem Vanos, 321 KM przed liftingiem i 325-343 KM po liftingu, wersje europejskie)
  • 3.2 (R6 z systemem Vanos, 240 KM przed liftingiem i 315 KM po liftingu, wersje amerykańskie)

Innowacyjny roadster: Mercedes SLK (R170)

Produkowany w latach 1996-2004 model SLK szybko stał się hitem rynkowym. Wyróżniały go innowacyjne rozwiązania. Oprócz bardzo wysokich ocen w testach zderzeniowych, na uwagę zasługuje projekt dachu typu vario.

Zamiast popularnego w kabrioletach materiału, w SLK zastosowano metalowe poszycie. W rezultacie zapewniało to również lepsze wyciszenie kabiny. Proces rozkładania zajmował nie dłużej niż 30 sekund.

Lifting

W 2000 roku SLK poddano subtelnemu liftingowi. Zmiany były kosmetyczne i tylko wprawne oko może je dostrzec z daleka. Przy okazji modernizacji pojawiła się także odmiana SLK 320 (moc 218 KM), a rok później prawdziwa sensacja. Do oferty wprowadzono topową wersję AMG. Moc 354 KM w tak małym i lekkim aucie pozwalała na czerpanie ogromnej frajdy z jazdy.

Roadster
Lifting przyniósł tylko kosmetyczne zmiany.

Technicznie model SLK w dużej mierze bazował na klasie C (W202). W gamie silnikowej znalazły się wyłącznie jednostki benzynowe. Były to następujące silniki:

  • 2.0 litra (moc 136 KM)
  • 2.0 litra z kompresorem (moc 162 KM i 192 KM)
  • 2.3 litra z kompresorem (moc 197 KM)
  • 3.2 litra V6 (moc 218 KM i aż 354 KM w przypadku wersji AMG).

Auto oferowano z manualnymi skrzyniami biegów o 5 lub 6 przełożeniach oraz z 5-biegowym automatem. Kolejna generacja modelu pojawiła się na rynku w 2004 roku. A po niej jeszcze jedna, tym razem już ostatnia. Produkcje małego roadstera Mercedes zakończył w 2020 roku.

Roadster dla wszystkich: Porsche Boxster

Wróćmy na moment do lat 90. ubiegłego wieku. Nikt wtedy nie przypuszczał, że w niedalekiej przyszłości w ofercie Porsche znajdziemy diesle i auta typu SUV. Mało tego, marka kojarzona była najczęściej tylko z jednym modelem. Wariant 911 i magia, jaką roztaczał wokół siebie, skutecznie hipnotyzowały i przyciągały zainteresowanych. Niestety, nie każdy mógł sobie pozwolić na taki samochód.

Lekarstwem okazało się wprowadzenie do produkcji modelu Boxster. Pierwszą generację oznaczono kodem fabrycznym 986 i zaprezentowano w 1996 roku. Auto odniosło spory sukces rynkowy.

Samochód był tańszy od 911. Mimo wszystko, poruszanie się Boxsterem łączyło się z posiadaniem prestiżowego auta. Maska i przednie błotniki to elementy zaczerpnięte z modelu 911. Wielu osobom zupełnie to wystarczyło, aby poczuć odpowiedni klimat.

W samochodzie montowano silniki o pojemnościach:

  • 2,5 litra (moc 204 KM, tradycyjnie chłodzony cieczą)
  • 2,7 litra (moc 220 KM i 228 KM po liftingu)
  • 3,2 litra (po liftingu, trzy warianty mocy: 252, 260 i 266 KM).

Boxstera oferowano zarówno z manualnymi skrzyniami biegów, jak i z przekładnią automatyczną Tiptronic. Produkcję pierwszej generacji zakończono w 2004 roku, a rok wcześniej przeprowadzono lifting. W ofercie Porsche wkrótce pojawiły się kolejne odmiany. Aktualna generacja Boxstera pozostaje na rynku od 2016 roku i ma się bardzo dobrze.

Roadster, który stał się legendą: Mazda MX-5

Mazda MX-5 to nie tylko jeden z najbardziej rozpoznawalnych roadsterów na rynku. To również model, którego kolejne generacje stawały się wręcz kultowe. A wszystko zaczęło się pod koniec lat 80. ubiegłego wieku.

Prezentujemy drugą generację, która przez wielu miłośników modelu uważana jest za najbardziej udaną. Na rynku pojawiła się w 1998 roku i pozostała w ofercie kolejne siedem lat. Bryłą nadwozia wyraźnie nawiązano do poprzednika. Oczywiście stylistycznie dokonano pewnych zmian, z których najważniejsze znajdziemy w przedniej partii auta. Charakterystyczne i uwielbiane w latach 80. otwierane reflektory, zastąpiono tradycyjnymi.

W 2001 roku MX-5 poddano liftingowi. Zmiany były bardzo dyskretne i objęły zarówno stylistkę nadwozia, jak i wnętrza. W dalszym ciągu był to jednak dobrze znany roadster Mazdy. Nie do pomylenia z konkurencyjnymi modelami innych producentów. Zmodyfikowano także elementy zawieszenia i jednostki napędowe. Dzięki temu prowadzenie tego auta stało się jeszcze bardziej przyjemne.

Pod maską Mazdy MX-5 można było znaleźć jednostki o pojemnościach 1.6 litra (moc 110, 120 i 125 KM), 1.8 (139, 140, 146, 154 i 160 KM), 1.8 Turbo (ok. 180 KM). Powstała także limitowana (na rynek australijski) wersja o mocy 213 KM. Jest ona jednak równie unikalna na rynku wtórnym, co odmiana z „twardym” dachem, połączonym na stałe z nadwoziem. Zakup tych wersji graniczy obecnie z cudem.

Bez względu na to którą wersję MX-5 uda nam się kupić, poczujemy się w tym aucie jak w rasowym roadsterze. Niska masa własna, charakterystyczna pozycja za kierownicą, tylny napęd i legenda modelu. To najważniejsze cechy Mazdy. Niestety, z uwagi na dużą popularność, poszukiwania wymarzonego egzemplarzu mogą zająć trochę czasu.

Podsumowanie

Barchetta to ciekawe auto, w którym można poczuć, co oznacza podróż roadsterem. Moc, sportowo zestrojone zawieszenie, to w przypadku tego modelu nie odgrywało aż tak dużego znaczenia. Z3 to przykład na to, że łącząc sprawdzone technologie z atrakcyjnym designem można stworzyć naprawdę ciekawy samochód. Mercedes zaskoczył konkurentów innowacyjnym projektem „twardego” dachu. Stworzył jednocześnie uniwersalnego roadstera, którym docierał do szerokiego grona odbiorców. Modelem Boxster Porsche udowodniło, że potrafi produkować sportowe samochody dla każdego. Mazda MX-5 to legenda sama w sobie, a opisywana generacja jest dziś jednym z najchętniej kupowanych, używanych roadsterów. Trwałe jednostki napędowe, atrakcyjny design i napęd na tył. Czego można chcieć więcej?