Francuskie samochody – czy są dobre? Jakie są ich wady i zalety?
Wiele lat temu mówiono, że francuskie samochody są bardziej awaryjne niż niemieckie. W ostatnich latach tacy producenci jak Citroen, Peugeot i Renault pokazali, że to błędny tok myślenia. Widać to na przykładzie ich najnowszych modeli.
Francuskie marki samochodów.
Francuskie samochody kojarzą się zwykle z kilkoma producentami. Mowa o markach Citroen, DS, Peugeot i Renault. Pierwsze trzy, do 2021 roku wchodziły w skład koncernu PSA (Peugeot Société Anonyme), teraz stanowią część międzynarodowego konglomeratu Stellantis.
Czwarty wymieniony producent, Renault, to przedsiębiorstwo, do którego należą między innymi takie marki jak popularna Dacia, czy legendarne Alpine. Pierwsza jest dla Renault szczególnie ważna, ponieważ w ostatnich latach popyt na nowe Dacie rośnie, a samochody są bardziej dopracowane jakościowo. Alpine łączy w sobie sportowego ducha i nutkę indywidualizmu, a modele dostępne w ofercie śmiało rywalizują z innymi, znanymi sportowymi samochodami.
Francuskie samochody – jakie są ich wady?
W starszych modelach francuskich producentów częstymi problemami były awarie elektroniki. Wystarczy, chociażby wspomnieć o Peugeocie 307 czy modelach Renault wyposażonych w pierwsze wersje kart zastępujących samochodowy kluczyk.
Niezależnie czy mówimy o modelach marki Citroen, Peugeot czy Renault, praktycznie każdy z nich charakteryzował się wysokim komfortem jazdy. Zawieszenie o bardziej miękkiej charakterystyce było dużym plusem. Niestety jego poszczególne elementy niezbyt dobrze znosiły dziurawe polskie drogi i zwykle wymagały wymian szybciej niż w przypadku niemieckich konkurentów.
Obecnie można stwierdzić, że jakość i wytrzymałość podzespołów samochodów zarówno francuskich, jak i niemiecki jest na takim samym poziomie.
Francuskie samochody – jakie są ich zalety?
Wysoki komfort jazdy, bogate wyposażenie, atrakcyjna stylistyka nadwozia i wnętrza to największe atuty francuskich samochodów. Widać to szczególnie w przypadku starszych modeli. Jeśli porównamy je z niemieckimi odpowiednikami z tamtych lat, te pierwsze prezentują się najczęściej o wiele bardziej atrakcyjnie. Ciekawostką jest też spora ilość praktycznych uchwytów i schowków, spotykana w większości francuskich aut.
Francuskie samochody – modele, które warto zakupić.
Nie sposób opisać w jednym artykule wszystkie warte uwagi francuskie samochody. Ograniczyliśmy się więc do najpopularniejszych i najtrwalszych używanych modeli, w kwotach do około 25 tysięcy złotych, a następnie podzieliliśmy je na odpowiednie segmenty.
Peugeot 208
Godny następca udanego modelu 207. Stylistyką wyraźnie nawiązywał do poprzednika i sprzedawał się równie dobrze, jak starszy brat. Auto występowało w ofercie jako 3 i 5-drzwiowy hatchback i było produkowane od 2012 do 2019 roku (pierwsza generacja).
Większość egzemplarzy na rynku wtórnym wyposażona jest w duży, kolorowy wyświetlacz, umieszczony na desce rozdzielczej. Uroku każdej wersji dodaje charakterystyczna kierownica o niewielkich rozmiarach. Peugeot 208 występował z silnikami benzynowymi (1.0, 1.2, 1.4, 1.6 i 1.6 THP) oraz wysokoprężnymi (1.4 HDI oraz 1.6 HDI). Zdecydowanie odradzamy benzynowy wariant 1.6 THP z uwagi na niską trwałość poszczególnych elementów osprzętu i szczególną troskę serwisową, której wymaga ten silnik. Pozostałe jednostki nie należą do szczególnie awaryjnych. Osoby lubiące diesle powinny zainteresować się mniejszym silnikiem o pojemności 1,4 litra. To prosta konstrukcyjnie, ekonomiczna i tania w naprawach propozycja.
Renault Clio
Clio jest jednym z najbardziej charakterystycznych modeli marki Renault. Od premiery, która miała miejsce w 1991 roku, pojawiło się kilka kolejnych generacji tego sympatycznego malucha. Ta zaprezentowana w 2005 roku i produkowana przez kolejne siedem lat jest jedną z ciekawszych. Wszystko za sprawą atrakcyjnej stylistyki i mnogości odmian, jakie możemy znaleźć na rynku wtórnym.
Nic więc dziwnego, że ten model wybierają osoby szukającego atrakcyjnego auta do codziennej jazdy miejskiej. Dostępna była też wersja kombi, która prezentuje się równie ciekawie, ale zapewnia większe możliwości przewozowe.
W tej generacji Clio montowano silniki benzynowe (1.2, 1.4, 1.6 i 2.0) oraz diesla o pojemności 1,5 litra (w kilku wariantach mocy). Polecamy najsłabszą odmianę benzynową, która w jeździe miejskiej potrafi być równie ekonomiczna, jak wspomniany diesel, a wymaga zdecydowanie mniej inwestycji w kwestiach serwisowych.
Citroen C5
Samochód klasy średniej produkowany od 2001 do 2008 roku (pierwsza generacja). Oprócz sporych rozmiarów wnętrza i bagażnika (szczególnie w wersji kombi), w modelu tym zdecydowano się na montaż hydropneumatycznego zawieszenia. Dzięki temu rozwiązaniu komfort jazdy tym samochodem, szczególnie w dłuższych trasach, jest nie do porównania z żadnym innym autem tej klasy i z tych lat. Co ciekawe, poszczególne elementy wspomnianego układu nie należą do przesadnie awaryjnych.
Auto oferowano z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1.8, 2.0 i 3.0 V6. W ofercie znalazły się także diesle (2.0 i 2.2 HDI oraz 1.6 HDI w modelach po liftingu). Biorąc pod uwagę liczbę wariantów jednostek napędowych oraz wspomniane hydropneumatyczne zawieszenie, C5 jest bardzo ciekawą alternatywą dla osób, które lubią często podróżować z rodziną w dłuższych trasach. A na dodatek kosztuje znacznie mniej niż konkurenci.
Peugeot 407
Model zadebiutował na rynku w 2004 roku, a ostatni egzemplarz wyprodukowano siedem lat później. Mimo iż samochód ma już swoje lata, to w dalszym ciągu może stanowić bardzo atrakcyjną ofertę na rynku pojazdów używanych. Świetnie sprawdzi się także jako auto rodzinne. Ponadczasowa sylwetka jest nie do pomylenia z żadnym innym samochodem, choć do dziś wzbudza nieco kontrowersji.
Dużym plusem Peugeota 407 jest bogate wyposażenie. Większość egzemplarzy dostępnych na runku wtórnym posiada fabryczny system nawigacji, aluminiowe felgi i inne ciekawe dodatki. Kolejna zaleta to trzy wersje nadwoziowe (sedan, kombi i coupe). Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się umieścić w rankingu ten model, a nie jego następcę. I na koniec najważniejsze, silniki. W modelu 407 oferowano zarówno jednostki benzynowe (1.8, 2.0, 2.2 i 3.0 V6), jak i diesle z rodziny HDI (1.6, 2.0, 2.2, 2.7 i 3.0). Większość z nich charakteryzuje się ponadprzeciętną trwałością (wyłączając benzynowy silnik o pojemności 2,2 litra i wysokoprężny 2.7 HDI).
Renault Captur
Captur pierwszej generacji został zaprezentowany w 2013 roku i pozostał na rynku przez kolejne sześć lat. Auto zwraca na siebie uwagę przede wszystkim urokliwą stylistyką nadwozia. W pierwszej chwili ciężko uwierzyć, że ten mały crossover został zbudowany na płycie podłogowej modelu Clio czwartej generacji.
Z uwagi na uniwersalność auta, może ono świetnie sprawdzić się zarówno jako drugi samochód w rodzinie wykorzystywany do pokonywania miejskich odcinków, jak i praktyczny środek transportu używany na weekendowe wypady za miasto. W modelu Captur oferowano silniki benzynowe o pojemnościach 0.9, 1.2 i 1.3 litrów. Pod maskami można było znaleźć także jednostkę wysokoprężną o pojemności 1,5 litra, podobnie jak w Clio, występującą w kilku wariantach mocy.
Czy francuskie samochody są drogie w utrzymaniu?
W obecnej chwili na rynku dostępne jest mnóstwo firm i producentów oferujących zamienniki wielu popularnych części samochodowych. Niezależnie czy mówimy o samochodach francuskich, włoskich czy niemieckich. Dlatego biorąc pod uwagę wiele ofert i dostępność konkretnych części zamiennych, można śmiało stwierdzić, że koszt utrzymania francuskiego auta nie jest wyższy niż w przypadku konkurencyjnych modeli producentów pochodzących z innych europejskich krajów.
Przy okazji warto wspomnieć o obowiązkowych oględzinach samochodu przed zakupem. Naprawy zaniedbanego egzemplarza, bez względu na to, od jakiego producenta pochodzi i w jakim kraju został wyprodukowany, mogą skutecznie zrujnować naszą kieszeń.
Czy francuskie samochody rdzewieją?
Francuskie samochody są jednymi z najlepiej zabezpieczonych przed korozją. W wielu z nich znajdziemy podwójnie ocynkowane nadwozie. W dzisiejszych czasach taka odporność na korozję nie jest niczym zaskakującym. Warto jednak przypomnieć, że już takie modele jak Peugeot 407 czy Renault Megane trzeciej generacji skutecznie opierały się rdzy. Jeśli więc planujemy zakup któregoś z popularnych francuskich aut, a nadwozie w niektórych miejscach nosi ślady korozji, to sprawdźmy dokładnie samochód za pomocą czujnika lakieru.
Jakie auta kupują Francuzi?
Dużą popularnością w większych, zatłoczonych francuskich metropoliach cieszą się małe, miejskie samochody oraz auta kompaktowe. Francuzi nie stronią też od pojazdów typu SUV i kombi, które chętnie wykorzystują do weekendowych wypadów za miasto.
Gdzie szukać samochodu z Francji?
W Polsce zarejestrowanych jest mnóstwo firm wyspecjalizowanych w sprowadzaniu samochodów z różnych części Europy. W tym także z Francji. Aktualne oferty możemy znaleźć między innymi na portalu otomoto.pl. Nawet jeśli sprzedający nie dysponuje w danej chwili takim pojazdem, jaki nas interesuje, to niewykluczone, że może zaoferować sprowadzenie auta na nasze zamówienie. Jest to zdecydowanie najmniej ryzykowna metoda zakupu samochodu zza granicy. Wiemy, że mamy do czynienia z legalnie działającą firmą, a zaliczka przeznaczona na poczet kupna auta jest zwykle potwierdzona odpowiednim dokumentem.
Drugą metodą jest sprowadzenie samochodu we własnym zakresie. Ten sposób jest o wiele bardziej ryzykowny i wymaga naprawdę dużej znajomości kilku urzędowych procedur oraz aktualnie obowiązujących przepisów dotyczących rejestracji pojazdów sprowadzanych. We francuskich komisach, w większości przypadków, nie będziemy mogli liczyć na tak duże rabaty, jakie udzielane są stałym odbiorcom hurtowym. Zakup auta od osoby prywatnej jest jeszcze trudniejszy, a pewną przeszkodą może być bariera językowa. Francuzi niechętnie rozmawiają w innym języku niż ojczysty, nawet jeśli jest to popularny na całym świecie angielski.
FAQ - najczęściej zadawane pytania.
Jakie są francuskie samochody?
W większości przypadków francuskie samochody wyróżniają się niepowtarzalną stylistyką zarówno wnętrza, jak i nadwozia. Do wyboru jest też wiele wersji wyposażeniowych i nadwozia. To duży plus na tle innych, równie udanych konkurentów.
Czy francuskie samochody są dobre?
Biorąc pod uwagę stosunek ceny do wyposażenia i rocznika większości popularnych francuskich modeli, można stwierdzić że zakup takiego auta będzie dobrym wyborem.
Czy można jeździć w Polsce na francuskich tablicach?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, sprowadzony zza granicy pojazd należy przerejestrować w terminie 30 dni od daty zgłoszenia zakupu. Jeśli poruszamy się autem zarejestrowanym na terytorium Francji, należy pamiętać, aby miał ważne ubezpieczenie i badanie techniczne. Wymagane jest także stosowne upoważnienie od właściciela widniejącego w dowodzie rejestracyjnym lub umowa/faktura potwierdzające zakup takiego samochodu.
Zdecydowanie odradzamy przemieszczanie się autem wyposażonym w nieoryginalne tablice rejestracyjne. Od 1 października tego roku grozi za to nie tylko mandat, ale i kara pozbawienia wolności! Więcej szczegółów na ten temat można znaleźć tutaj.
Czy Francuzi dbają o samochody?
Niestety, ale większość samochodów sprowadzanych z Francji nie należy do wyjątkowo zadbanych. Oczywiście nie można generalizować i zawsze znajdą się odstępstwa od reguły. Najczęściej jednak auta poruszające się po francuskich drogach noszą mniejsze lub większe ślady użytkowania. Zarysowania lakieru czy drobne wgniecenia nie są w tym przypadku niczym wyjątkowym.