7 stycznia 2025

Takie jest pierwsze auto Sony. Już można je rezerwować, choć…

Afeela 1 - przód

Pierwszy samochód, opracowany przez Sony i Hondę, ma 490 KM, napęd 4×4 oraz dysponuje imponującą technologią. Nazywa się Afeela 1 i już można go rezerwować, choć jest w tym pewien haczyk.

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Po licznych zapowiedziach i kolejnych prototypach, Sony w końcu dopięło swego. Afeelę 1, która powstała przy wsparciu technicznym Hondy, już można rezerwować. Pierwszeństwo mają tutaj jednak mieszkańcy USA, a konkretniej – Kalifornii.

Cena Afeeli 1 startuje z wysokiego pułapu 89 900 dolarów (ok. 373 200 zł). Dostawy rozpoczną się w połowie 2026 roku, a auto w „prawie finalnej” wersji – tak uważa szef Sony Honda Mobility, Yasuhide Mizuno – zadebiutowało na rozpoczynających się targach elektroniki CES.

Koszt rezerwacji wynosi skromne 200 dolarów (ok. 830 zł).

Afeela 1: na nowej platformie Hondy

Afeela 1 to limuzyna klasy wyższej, mierząca 491,5 cm długości, 189,9 cm szerokości oraz 146,0 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi z kolei imponujące 301,8 cm, co zapowiada bardzo przestronną kabinę.

Japończycy nie uchylili rąbka tajemnicy, ale na 99% ich pierwszy samochód oparto na zupełnie nowej platformie Hondy. Ma ona znaleźć się w przełomowych modelach elektrycznych tego wytwórcy, określanych jako seria 0.

Zapewnia ona nie tylko lżejszą konstrukcję niż u najbliższych rywali, ale również przyjemniejsze prowadzenie czy wyższą wydajność. Poza tym wyróżnia się cieńszą obudową baterii oraz trwałymi ogniwami akumulatorowymi (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Do napędu Afeeli 1 służą dwa silniki elektryczne – po jednym przy osi. Ich moc jest taka sama i wynosi 245 KM. Łącznie mamy więc do czynienia z 490 KM. Osiągi? Tych na razie nie zdradzono, ale mają być… bardzo dobre.

Oba silniki życiodajne elektrony czerpią z baterii litowo-jonowej o pojemności 91 kWh. Można ją ładować z solidną maksymalną mocą 150 kW. Na tle możliwości np. nowego Audi A6 e-trona, dysponującego 800-woltową architekturą elektryczną, to jednak dość skromny wynik. Więcej na temat tego niemieckiego auta przeczytasz TUTAJ.

Zasięg? Sony obiecuje 480 km, według cyklu EPA. Czyli bliższego rzeczywistości niż WLTP. Ładowarka pokładowa ma moc 11 kW.

Ponad 40 różnych czujników

Afeela 1 korzysta z ponad 40 różnych czujników, odpowiadających za wspieranie kierowcy w czasie jazdy. Jednym z nich jest umieszczony na dachu Lidar, który pozwoli na spełnienie wymagań jazdy autonomicznej na poziomie 2+.

Zostanie ona oparta na sztucznej inteligencji. „Rolą AI jest rozpoznawanie i analizowanie ogromnej liczby danych uzyskanych z najnowocześniejszych urządzeń pomiarowych, takich jak Lidar i kamery, poprzez integrację informacji z tych czujników” – informuje Afeela.

Podczas premiery pierwszego wspólnego dzieła Sony i Hondy na targach CES, Mizuno zademonstrował jedną z zaawansowanych funkcji tego auta. Przywołał je do siebie na scenę za pomocą komendy głosowej w smartfonie. Nie jest jasne, czy ta funkcja będzie dostępna w aucie seryjnym, jednak nie należy tego wykluczyć.

Afeela 1 korzysta z podwójnych wahaczy poprzecznych przy przednich kołach i układu wielowahaczowego z tyłu. Od podłoża odpycha się za pomocą obręczy 19- lub 21-calowych.

Przedstawiciele Sony Honda Mobility twierdzą, że ich pierwsze wspólne „dziecko” zapewni „poczucie jedności z kierowcą, dzięki zwinnemu i stabilnemu prowadzeniu”. Ciekawostkę stanowi system zarządzania ruchem 3D, oparty na robotyce i mający być w stanie na bieżąco dostosowywać pracę silników, hamulców oraz zawieszenia w celu optymalizacji komfortu jazdy.

TUTAJ poznasz najlepsze aplikacje samochodowe na smartfona.

Afeela 1: wyjątkowo nowoczesna kabina

Wnętrze Afeeli 1 jest przede wszystkim bardzo nowoczesne. Przez całą szerokość kokpitu rozciągają się ekrany, z których najwięcej funkcji ma ten, umieszczony centralnie. Można go obsługiwać nie tylko dotykowo, ale i głosowo za pomocą asystenta, zwanego Afeela Personal Agent.

To zupełnie nowe auto ma oferować swoim użytkownikom bardzo wiele aplikacji, w tym m.in. Spotify, TikTok czy Zoom. Sony Honda Mobility twierdzi, że system audio zaprojektowano w taki sposób, aby zapewnić zoptymalizowany dźwięk każdemu pasażerowi. Standardem jest też zaawansowana redukcja szumów.

„Każdy pasażer może korzystać z różnych aplikacji i treści dostarczanych przez partnerów rozrywkowych za pośrednictwem zoptymalizowanego, unikalnego systemu dźwiękowego i wyświetlaczy na każdym siedzeniu” – informuje Sony Honda Mobility.

W kabinie Afeeli 1 70% okładzin pochodzi z recyklingu. Również materiały z odzysku są wykorzystywane w elementach podwozia oraz w poszyciu nadwozia.

Kiedy i gdzie sprzedaż?

Jako pierwszy – w połowie 2026 roku – do klientów trafi model w najwyższej specyfikacji Signature w cenie 102 900 dolarów (ok. 427 200 zł). Będzie on wyróżniał się m.in. 21-calowymi obręczami z lekkich stopów, lusterkami wstecznymi, opartymi na kamerze i dwoma ekranami tylnego systemu rozrywki. Do wyboru będą trzy kolory nadwozia i dwa warianty kolorystyczne wnętrza.

Afeela 1 w podstawowej odmianie Origin – m.in. z 19-calowymi obręczami kół – zadebiutują na drogach w 2027 roku. To auto ma być wytwarzane w USA, choć na razie nie wiadomo gdzie. Co istotne, na pewno trafi również na rynek japoński

A co z resztą świata? O tym Sony Honda Mobility nie poinformowało. Wiadomo za to, że z tak wysoką cenę Afeeli 1 ciężko będzie sprostać choćby chińskiej konkurencji, na czele m.in. z Xiaomi SU7, które w Państwie Środka kosztuje od 215 900 juanów, czyli od około 122 460 zł.

Afeela 1 - przód
Afeela 1 - przód
Afeela 1 - bok
Afeela 1 - przód
Afeela 1 - przód
Afeela 1 - koło
Afeela 1 - ładowanie
Afeela 1 - baganbiik
Afeela 1 - kokpit
Afeela 1 - kokpit
Afeela 1 - kokpit
Afeela 1 - kokpit
Afeela 1 - ekrany
Afeela 1 - aplikacja
Afeela 1 - kokpit
Afeela 1 - kokpit
Afeela 1 - kokpit
Afeela 1 - ekran