22 kwietnia 2025

BMW i3 z drugim życiem? Nowa bateria z Chin zapewnia imponujący zasięg

akumulator do BMW i3

Na popularnym chińskim portalu ogłoszeniowym można znaleźć nowy zestaw akumulatorów do zamontowania w BMW i3, którego produkcję, ku niezadowoleniu wielu, zakończono w 2022 roku. Ceny zestawu są znacznie niższe niż w ASO, a potencjalny zysk w kwestii zasięgu – wręcz imponujący.

  • Chińczycy oferują nowy zestaw baterii do BMW i3.
  • Kosztuje on ponad połowę taniej niż oryginalny zestaw w ASO, ale zapewnia znacznie większy zasięg.
  • Wykorzystuje ogniwa CATL o wysokiej gęstości energetycznej.

BMW i3 to samochód, który miał istotny wkład w popularyzację elektromobilności w Europie i nie tylko. Oferował przyzwoite parametry za niezłą cenę, przyjemnie jeździł i miał znaczek lubianej marki.

Poza tym, był – także w Polsce – wybierany np. przez firmy carsharingowe. Dzięki korzystaniu z ich usług, wielu kierowców po raz pierwszy zasiadło w aucie elektrycznym – informuje portal elektromobilni.pl.

Akumulator do BMW i3 od MTG

Obecnie i3, które zadebiutowało w 2013 roku, stanowi interesującą propozycję na rynku wtórnym. Najtańsze egzemplarze można znaleźć już w okolicach 50 tys. zł, co sprawia, że mówimy o naprawdę przystępnym aucie. Ale dla niektórych klientów problemem może być relatywnie niski – jak na obecne standardy – zasięg.

Model z oznaczeniem 60 – czyli najtańszy – dysponował akumulatorem o pojemności zaledwie 18,2 kWh, a jego zasięg wynosił 130 km. Dopiero później pojawiły się wersje, które na jednym ładowaniu mogły przejechać więcej. Jeśli jednak ktoś jeździ wersją 60, a przez lata bateria za sprawą zużycia zaczęła zapewniać jeszcze mniej zasięgu, może mieć problem (zwłaszcza zimą) z komfortowym wybraniem się w niedaleką trasę.

Chińska firma o nazwie Martigi Manufacturing (MTG) podaje, że opracowała akumulator do BMW i3, pozwalający podwoić zasięg wersji 60 Ah. Pasuje zresztą do każdej odmiany i3, oferując poprawę nawet w odniesieniu do parametrów topowego wariantu z największą baterią.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ zupełnie nowe Suzuki e Vitara.

Akumulator do BMW i3: ogniwa od CATL

Pomysłem MTG jest oferowanie ogniw niklowo-kobaltowo-manganowych (NCM) o wyższej gęstości, wyprodukowanych przez chińską firmę CATL. Mieszczą się one w tej samej obudowie, co oryginalne ogniwa tworzone do i3 przez Samsunga. Konfiguracja obudowy i napięcie znamionowe są takie same, jak w oryginalne.

Łącznie mówimy o 96 ogniwach ułożonych w 8 modułach, które mogą dostarczyć 54 kWh energii. W porównaniu z zestawem wersji 60, oznacza to wzrost o 156%. Ba, taki pakiet zapewnia o 28% większą ilość energii niż największy, oryginalnie stosowany w i3.

MTG wraz z firmą Echi Tech oferuje kompletny zestaw do dokonania modyfikacji (czyli zamiany) we własnym zakresie. Klient otrzymuje więc ponownie przeprogramowany system zarządzania baterią, nowe złącza i inne niezbędne elementy.

Pakiet CATL oferuje do 388 km zasięgu na jednym ładowaniu. W filmie promocyjnym MTG widać, jak i3 jedzie autostradą przez 300 km z prędkością 100 km/h. Maksymalna moc ładowania w stosunku do oryginalnego zestawu się nie zmienia i wynosi 50 kW (DC).

TUTAJ poznasz najlepsze elektryki 2025 roku.

Sporo taniej

Na portalu Alibaba pakiet 54 kWh wyceniono na równowartość 21 800 zł bez kosztów wysyłki. Zestaw jest objęty 3-letnią gwarancją (pytanie, czy działa w Europie) oraz przystosowany do 2000 cykli ładowania i rozładowywania. Dla porównania, oryginalny zestaw akumulatorów w ASO BMW kosztuje (bez robocizny) około 55 tys. zł.

Należy się spodziewać, że tego typu ulepszenia do starszych aut elektrycznych w najbliższej przyszłości staną się popularne. Ich ceny powinny spadać. Niewykluczone, że już wkrótce na drogach zobaczymy np. Nissany Leafy I czy właśnie BMW i3 z zasięgami zbliżonymi do nowszych elektryków.