Amortyzator używany – jaki wybrać? Poradnik

Uszkodzony amortyzator wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy samochodem. Dlatego, jak tylko zaobserwujemy objawy awarii, należy część wymienić lub poddać ją regeneracji. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze używanego amortyzatora.
Czym jest amortyzator i jakie pełni funkcje?
Amortyzator jest kluczowym elementem zawieszenia. Jego podstawową funkcją jest tłumienie drgań i przechyłów nadwozia, czyli stabilizacja samochodu. Zapewnia więc użytkownikom komfort oraz bezpieczeństwo podróży. Przykładowo, gdy samochód wjedzie w dziurę lub najedzie na przeszkodę, amortyzator „ściska się” i stopniowo uwalnia pochłoniętą energię, aby zapobiec nadmiernemu kołysaniu lub podskakiwaniu auta.
Najczęściej w samochodach montuje się następujące typy amortyzatorów:
- olejowe – zbudowane z cylindra roboczego, tłoka i tłoczyska; tutaj rolę pochłaniacza energii pełni olej hydrauliczny, jest to jedno z najtańszych i najbardziej wytrzymałych rozwiązań
- gazowo-olejowe – poza olejem znajduje się w nich także komora wypełniona azotem
- magnetyczne – wykorzystują do tłumienia płyn magnetoreologiczny z cząstkami magnetycznymi, który gęstnieje pod wpływem działania pola magnetycznego
Na co zwrócić uwagę przy wyborze używanego amortyzatora?
Najważniejszą kwestią przy zakupie używanych amortyzatorów jest ich stan techniczny i kompatybilność z naszym samochodem. Części muszą pochodzić z auta tej samej marki, modelu, a nawet rocznika. Wtedy mamy względną pewność, że amortyzator będzie współpracował z innymi elementami zawieszenia oraz podzespołami układu kierowniczego.
Przed zakupem używanych amortyzatorów, należy je dokładnie obejrzeć pod względem widocznych uszkodzeń, pęknięć oraz wycieków oleju. Jeśli takowe zauważymy, lepiej poszukać innego elementu. Niekiedy firmy zajmujące się demontażem i naprawą używanych części, laboratoryjnie sprawdzają stan i dołączają dokument z wynikami przeprowadzonych testów, a czasem też udzielają gwarancji na sprzedawane elementy.
Przeczytaj również artykuł: Czy warto kupić używany amortyzator?
Jak ocenić stan używanego amortyzatora?
Bardzo trudno jest wzrokowo ocenić stan techniczny używanych amortyzatorów, bez specjalistycznej aparatury. Czasem płytkie rysy mogą już świadczyć o tym, że część raczej nie spełni do końca swojego zadania, a jej żywotność będzie krótka. Niekiedy też zarysowania nie wpływają na jakość.
Stan używanych amortyzatorów można w pewnym zakresie sprawdzić na stacji diagnostycznej, ale oczywiście jak będą już zamontowane w aucie. Diagnosta może wykonać kontrolę zawieszenia metodą Boge lub Eusama. Pierwsza polega na analizie drgań kół, druga bada poziom nacisku koła na płytę specjalnego stanowiska przeznaczonego do badania amortyzatorów.
Skuteczność tłumienia mierzy się oddzielnie dla każdego amortyzatora i wyrażana jest w procentach. Warto pamiętać, że badanie nie określa stopnia zużycia amortyzatora. Nowe elementy mają skuteczność na poziomie powyżej 75%. Jeśli wynik będzie niższy niż 40%, trzeba je wymienić.
Oczywiście stan używanych amortyzatorów można oszacować w trakcie jazdy samochodem. O tym, że są w kiepskim stanie, może świadczyć m.in.:
- brak płynności jazdy
- odczuwalne drgania na kierownicy
- kołysanie samochodu, „skakanie”, wstrząsy i drgania podczas jazdy po nierównościach i pokonywaniu progów zwalniających
- dłuższa droga hamowania
- tzw. nurkowanie w trakcie hamowania
- opóźnione reakcje samochodu na ruchy kierownicą
- odczucie kołysania lub przechylania się auta na zakrętach
- ściąganie samochodu na jedną stronę w trakcie jazdy
- odgłosy stukania i pukania
- uruchamianie się ABS przy lekkim hamowaniu na suchej drodze
- plama oleju pod samochodem w okolicach koła
W dłuższej perspektywie zauważalne będzie nierównomierne zużycie opon.
Jakie są koszty związane z konserwacją używanego amortyzatora?
Zasadniczo amortyzatory nie wymagają konserwacji. Stan całego zawieszenia jest sprawdzany podczas corocznego badania technicznego samochodu na stacji diagnostycznej. Zatem tam z pewnością dowiemy się, jeśli będzie jakiś problem z amortyzatorami. Natomiast dodatkowe sprawdzenie wartości tłumienia amortyzatorów kosztuje na stacji ok. 50 zł.
Warto też nie czekać na badanie, tylko zlecić mechanikowi kontrolę układu zawieszenia, w tym amortyzatorów, podczas standardowego przeglądu technicznego samochodu w serwisie. Jak auto będzie na podnośniku albo na kanale, serwisant obejrzy dokładnie wszystkie elementy zawieszenia i sprawdzi, czy nie ma wycieków z amortyzatorów. Koszt usługi zależy od lokalizacji warsztatu i modelu auta. Kompleksowy przegląd auta wraz z wymianą filtrów i olejów może wynieść ok. 400-600 zł.
Żywotność amortyzatorów można przedłużyć, jeżdżąc spokojnie i ostrożnie, unikając wjeżdżania w dziury oraz uderzania w krawężniki i przeszkody przy dużej prędkości, a także unikając nadmiernego przeciążenia samochodu.
Jakie marki amortyzatorów warto rozważyć przy zakupie używanego modelu?
Bilstein to popularny i uznany niemiecki producent amortyzatorów oraz sprężyn. Jego części są fabrycznie montowane przez marki z segmentu premium, np. Mercedesa, Audi, Aston Martina oraz Jaguara. Co ciekawe zawieszenie tego producenta było wykorzystywane w samochodach wyścigowych.
W ofercie Bilstein występuje kilka opcji amortyzatorów, m.in.:
- B1 – podstawowa seria do aut klasy budżetowych
- B6 – zamienniki o wyższych niż fabryczne parametrach
- B8 – amortyzatory do samochodów z obniżonym zawieszeniem
- ClubSport – oferta dla właścicieli najbardziej sportowych samochodów, nastawionych na osiągi oraz precyzję prowadzenia
Monroe jest amerykańską marką oferującą amortyzatory do samochodów osobowych, lekkich ciężarówek, SUV-ów, furgonetek, a nawet autobusów. Fabrycznie montują je takie firmy jak Volkswagen, Toyota, BMW, Ford oraz Nissan. W jej ofercie można znaleźć linie:
- OESpectrum – wyposażone w najbardziej zaawansowane, oryginalne technologie
- Original – jakość na poziomie części fabrycznych
- RideSense – zamienniki elektronicznych amortyzatorów
- RoadMatic – seria budżetowa do starszych modeli samochodów
Sachs to następna niemiecka popularna marka. Jej zaletą jest bardzo dobry stosunek jakości do ceny. Sachs oferuje następujące linie amortyzatorów:
- Advantage – odpowiednie dla samochodów osobowych, których właściciele preferują dynamiczną i sportową jazdę
- Super Touring – linia dla najbardziej wymagających kierowców, dla których liczy się komfort
Kayaba jest japońskim producentem elementów zawieszenia, specjalizujący się w amortyzatorach i sprężynach samochodowych. Części tej marki trafiają do m.in. Alfy Romeo, Lexusów, Fordów oraz Mitsubishi. W ofercie Kayaba występują warianty m.in.:
- Premium – mają równoważyć zużycie i uszkodzenie pozostałych elementów układu zawieszenia
- Excel-G – nastawione na komfort i bezpieczeństwo jazdy
- AGX – umożliwiają regulację siły tłumienia w celu dostosowania pracy amortyzatora do warunków drogowych
Amortyzator używany – jaki wybrać?
Zaletami używanych amortyzatorów są przede wszystkim atrakcyjne, niskie ceny, duży wybór i dostępność „od ręki”. Poza tym jest to rozwiązanie ekologiczne. W przypadku wielu starych samochodów używany amortyzator jest jedynym wyjściem. Po pierwsze nowe są trudno dostępne, po drugie auto zachowa swoją oryginalność.
Niestety wiele ofert jest niejasnych, co do pochodzenia i stanu amortyzatorów. Jest duża szansa, że trafimy na część pochodząca z auta powypadkowego, co oznacza, że mogą na niej być niewidoczne mikropęknięcia. Stąd najlepszym wyjściem jest zakup albo nowych elementów, albo od zaufanego sprzedawcy. Jeśli znamy się na amortyzatorach, można samemu udać się na złom lub do firmy zajmującej się demontażem samochodów i osobiście wybrać konkretną część. Wtedy mamy szansę dokonać oceny wizualnej, niestety nie da się oszacować sprawności amortyzatorów poprzez oględziny. Najmniej jednak wybierajmy takie, które nie mają żadnych pęknięć i zarysowań.
Sprawdź także artykuł: Wymiana amortyzatorów – jak zrobić to samemu?
FAQ
Ile lat wytrzymują amortyzatory?
Zasadniczo żywotność amortyzatorów przednich, jak i tylnych zależna jest od przebiegu, stylu jazdy i warunków eksploatacji i można przyjąć, że wynosi ok. 60-100 tys. km. Eksperci zalecają ewentualną wymianę po okresie 5-6 lat.
Jakie są oznaki zużycia amortyzatorów?
Najczęstszymi objawami uszkodzenia amortyzatorów są: obniżenie pojazdu podczas hamowania, nadmierne podskakiwanie na nierównościach, kołysanie się karoserii, szczególnie zauważalne w czasie pokonywania zakrętów, nierównomierne zużycie opon oraz odgłosy pukania lub stukania.
Które amortyzatory są najlepsze?
Mechanicy polecają amortyzatory takich marek jak: Bilstein, Monroe, Sachs i Kayaba.