7 września 2024

Używane Audi A3 I (8L) – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

Audi A3 I przedlift

Audi było pierwszym niemieckim producentem z segmentu premium, który zaoferował swoim klientom kompaktowego hatchbacka. Jak pierwsza generacja A3 spisuje się po latach? Czy wciąż warto się nią zainteresować jako propozycją z rynku wtórnego?

Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Audi A3 I (8L). Samochód był produkowany w latach 1996-2003. W 2000 roku przeszedł lifting. Nieznacznie zmodernizowano nadwozie i wnętrze. Uwagę zwracają przednie światła, które otrzymały większe klosze, obejmujące także kierunkowskazy.

Ważna jest jeszcze jedna data – w 1999 roku, a więc rok przed liftingiem, gamę poszerzyła odmiana pięciodrzwiowa (Sportback). Wcześniej samochód występował wyłącznie w wersji trzydrzwiowej.   

Ceny używanych Audi A3 pierwszej generacji rozpoczynają się od niespełna 3 tys. zł. Najdroższe egzemplarze wystawione na OTOMOTO kosztują ok. 15 tys. zł (pomijając pojedyncze egzemplarze tuningowane lub w jakimś wyjątkowym stanie).  

Używane Audi A3 I (8L) – nadwozie, korozja

Z płyty podłogowej opisywanego samochodu korzysta wiele modeli Grupy Volkswagen. Audi jest w tym gronie najbardziej prestiżowym reprezentantem. Jego krewniacy to m.in. VW Golf IV, Seat Leon I, Skoda Octavia I. Blisko spokrewniona jest również pierwsza generacja Audi TT.

Wróćmy jednak do A3. Samochód ma już swoje lata i mimo wysokiej jakości wykonania, daje już za wygraną w walce z upływem czasu. Widać to zwłaszcza po egzemplarzach przedliftingowych, które nie tylko sprawiają wrażenie wyeksploatowanych, ale mają także problemy z korozją. Rzutuje to bezpośrednio na ceny. Zależą one bardziej od stanu technicznego niż od rocznika.

Używane Audi A3 I (8L) – bezpieczeństwo

W swoim czasie kompaktowe Audi otrzymało cztery gwiazdki w testach EuroNCAP. Wynik ten można uznać za przyzwoity, ale nie należy zbytnio na nim polegać.

Wiele egzemplarzy ma już na swoim koncie jakiś wypadek lub przynajmniej stłuczkę. Może się zatem zdarzyć, że w razie kolejnego zdarzenia drogowego nadwozie zachowa się zupełnie inaczej niż kiedyś. Nikt nie powinien się zdziwić, jeśli nie zadziałają napinacze pasów albo poduszki, dlatego warto zainteresować się ich kondycją po zakupie używanego auta.

Używane Audi A3 I (8L) – bagażnik

To zwykły kompakt starej daty i nie należy od niego oczekiwać ani przesadnej funkcjonalności, ani zbyt dużej pojemności bagażnika. Do dyspozycji jest od 350 do 1100 l. W odmianie z napędem na cztery koła – jeszcze mniej - 270 – 1020 l – ponieważ napęd wymusił zmiany w konstrukcji podłogi.  

Używane Audi A3 I (8L) - deska rozdzielcza, wyposażenie

Miękka, starannie wykonana deska rozdzielcza nawet po latach robi bardzo dobre wrażenie. Najczęściej jest szaro-czarna, ale są też odmiany w innych kolorach. Jej ogólny wygląd zależy od rocznika i wyposażenia. Sam kształt się nie zmienia, ale występują np. różnie kierownice. Zupełnie inaczej wyglądają także konsole centralne w wersji bazowej oraz topowej, z dużym radiem i panelem automatycznej klimatyzacji.  

Warto to podkreślić, że o ile gama nadwoziowa jest skromna i ogranicza się tylko do dwóch wspomnianych odmian różniących się liczbą drzwi, o tyle liczba wersji wyposażenia robi wrażenie. Na samym dole mamy 90-konne auta bez klimatyzacji. Na górze – 224 – konne, „wszystkomające” sportowe „S-ki” ze sportowymi fotelami i napędem na cztery koła.

W zasadzie wszystkie elementy wyposażenia wnętrza można przekładać między poszczególnymi egzemplarzami i we własnym zakresie doposażać model.   

Poziomy wyposażenia

Fabryczne poziomy wyposażenia to Attraction, Ambition (z trójramienną kierownicą i nieznacznie obniżonym zawieszeniem), Ambiente (model „komfortowy” – wyróżnia go m.in. welurowa tapicerka) oraz typowo sportowy S-line (były w nim dostępne białe tarcze zegarów i świetne fortele z rewelacyjnym trzymaniem bocznym).

Używane Audi A3 I (8L) – zawieszenie

Z przodu mamy układ McPherson, z tyłu – belkę, a w wersjach z napędem na cztery koła – konstrukcję wielowahaczowa. Do niezawodności, trwałości i kosztów serwisowania trudno mieć tutaj jakiekolwiek zastrzeżenia. Pod tym względem to jeden z najtańszych samochodów na rynku.   

Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?

Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu

Wklej link do ogłoszenia

Zamów raport z inspekcji

Używane Audi A3 I (8L) – układ napędowy/skrzynia biegów

Podstawowo A3 I ma napęd na przednie koła. Dostępny w droższych wersjach napęd quattro to tak naprawdę system dołączanego napędu na koła tylne za pośrednictwem sprzęgła Haldex. Quattro jest w tym wypadku jedynie nazwą zwyczajową dla Audi – realnie mamy tu rozwiązanie 4Motion znane z Golfa IV czy Skody Octavii I.

Brak stałego napędu rozczarowuje, ale są także plusy tego rozwiązania. Jest ono niezawodne, żywotne (wymaga jedynie okresowej wymiany oleju) i ekonomiczne. Fakt, że tylne koła dołączają się tylko w razie uślizgu kół przednich nie generuje zbytnich oporów i nie zwiększa zużycia paliwa.

Jeśli chodzi o skrzynie biegów mamy do wyboru skrzynie ręczne 5. i 6-biegowe, a także klasyczne przekładnie automatyczne w wersjach 4 i 5 zakresowych. Odmiany benzynowe 1.6 oraz 1.8 mają manualne „piątki” lub automatycznie „czwórki”, w wersjach 1.8 Turbo dodatkowo pojawiają się manualne „szóstki” oraz automatyczne „piątki”. W dieslach podział jest podobny – te słabsze mają manualne „piątki” lub automatyczne „czwórki”, a te mocniejsze odpowiednio „szóstki” i „piątki”.

Jak przystało na pojazd starszej daty – wszystkie przekładnie mają dość dobrą wytrzymałość. Trzeba jednak pamiętać, że to już niemal „emerytowane” konstrukcje z – zazwyczaj – sporym przebiegiem.

Używane Audi A3 I (8L) – jaki silnik benzynowy wybrać?

Podstawa jednostka to stary, dobry silnik benzynowy 1.6 (101-102 KM). Ze względu na wysoką trwałość i bardzo niskie koszty serwisowe odmiany z tą jednostką mają niski spadek wartości. Jeśli taki samochód jest w dobrym stanie to raczej już nie tanieje. Owszem – zdarzają się egzemplarze, które mają podwyższone zapotrzebowanie na olej. W praktyce nie jest to jednak jakiś wielki problem. Można z tym żyć i dolewać środek smarny, albo zlecić wymianę pierścieni, która jak na dzisiejsze czasy nie jest specjalnie droga. Większość wersji 1.6 ma już zamontowaną instalację gazową, która współpracuje tu idealnie.

Alternatywą dla tej jednostki jest silnik 1.8 – występuje w odmianie wolnossącej (125 KM) oraz turbodoładowanej (od 150 do 225 KM). Obie mają 5 zaworów na każdy cylinder (trzy ssące i dwa wylotowe). Takie rozwiązanie obniża zużycie paliwa i poprawia osiągi. O ile wersje wolnossące nie cieszą się jakimś specjalnym zainteresowaniem, o tyle odmiany turbodoładowane są wręcz poszukiwane przez miłośników sportowej jazdy i tuningu. Raz, że same w sobie są dość dynamiczne i jak na swoje osiągi – mimo wszystko oszczędne. Dwa – bardzo łatwo można w nich zwiększyć moc. Są podatne zarówno na tuning elektroniczny (modyfikacje oprogramowania) jak też mechaniczny – wymiana turbodoładowania czy wtryskiwaczy. Nie bez znaczenia jest przy tym fakt, że także te jednostki dobrze współpracują z instalacjami gazowymi.

Używane Audi A3 I (8L) – jaki silnik Diesla wybrać?

Jedynym dieslem dostępnym w gamie jest 1.9 TDI. Występuje on jednak w kilku wersjach. W starszych ma klasyczny bezpośredni wtrysk i pompę rozdzielaczową (90, 110 KM). W nowszych wyposażono go w pompowtryskiwacze (100, 130 KM). Wszystkie cztery propozycje cieszą się doskonałą opinią i wszystkie cztery można bez problemu tuningować elektronicznie. Niestety – każdy z tych silników może być już zużyty – najmłodsze dostępne egzemplarze mają już ponad 20 lat.

Popularne silniki

Używane Audi A3 I (8L) – jaki jest w eksploatacji?

W przypadku tego samochodu nie można generalizować, ponieważ wszystko zależy od stanu konkretnego egzemplarza. Zdecydowanie warto zapłacić nieco więcej niż średnia cena rynkowa i kupić auto, które zachowało się jakimś cudem w dobrym stanie. Odwdzięczy się niezawodnością i niskimi kosztami serwisowania. Auta najtańsze najczęściej nadają się już na złom, a te tuningowane to jedna wielka niewiadoma.    

Używane Audi A3 I (8L) – typowe usterki

Główne bolączki modelu to:

  • korozja egzemplarzy przedliftingowych
  • wypalone gniazda zaworowe w silnikach 1.8 Turbo, które na LPG przejechały np. 200 tys. km
  • zużycie oleju wynikające z gigantycznych przebiegów
  • awarie przepływomierzy w dieslach
  • uszkodzone mechanizmy odchylania oparć w wersjach 3d
  • ogólne zużycie eksploatacyjne

Używane Audi A3 I (8L) – ceny, oferta rynkowa

Z roku na rok podaż tych samochodów jest coraz mniejsza. Widać także pewne rozwarstwienie cenowe. Ładnie utrzymane egzemplarze kosztują 10-12 tys. zł, a te z „normalnym zużyciem eksploatacyjnym” dwukrotnie mniej.

Naszym zdaniem, jeśli ktoś chce kupić Audi A3 pierwszej generacji zdecydowanie powinien przygotować się na to, że lepiej zapłacić nawet dwukrotną średnią cenę rynkową, niż kupić sobie zardzewiały problem ze znaczkiem Audi na masce.   

Zalety

Szerokie zaplecze tanich części, trwałe silniki, świetne osiągi wersji turbodoładowanych, podatność na tuning, prosta konstrukcja.

Wady

Wysokie przebiegi, zużycie starszych egzemplarzy, sporo aut powypadkowych, zaawansowane roczniki.