Audi A5 zyskało nowe hybrydowe układy napędowe. Czy zdołają wygryźć kultowe TDI?

Audi zaprezentowało właśnie A5 w wariantach plug-in. To hybrydy o mocy 299 lub 367 KM, mogące przejechać nawet 116 km na samym prądzie.
Nowe wcielenie Audi A5 pojawiło się w ubiegłym roku zastępując popularny model A4. Początkowo samochód trafił na rynek w wariantach TFSI oraz TDI, w tym również z układem miękkiej hybrydy. Z kolei teraz dołącza do nich hybryda typu plug-in. A w zasadzie dwie hybrydy typu plug-in.
Ich podstawą jest 2-litorwa, turbodoładowana jednostka benzynowa (TFSI) o mocy 252 KM. W zależności od zastosowanego silnika elektrycznego, A5 plug-in (oznaczane jako e-hybrid) dysponują mocą systemową 299 lub 367 KM.
W każdym przypadku jednostka na prąd jest zintegrowana z obudową 7-biegowej skrzyni automatycznej S tronic. Standardem w obu odmianach jest też napęd 4x4, określany mianem quattro.
Słabsza wersja potrzebuje 5,9 s na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h, zaś mocniejsza osiąga pierwszą „setkę” w 5,1 s. W obu wypadkach prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Jednak poruszając się w trybie elektrycznym można rozpędzić A5 e-hybrid „tylko” do 140 km/h.
Audi A5 e-hybrid – serce elektryfikacji
Niezależnie od wybranego poziomu mocy, silnik elektryczny Audi A5 e-hybrid czerpie życiodajne elektrony z akumulatora trakcyjnego o pojemności 25,9 kWh (20,7 kWh netto). Maksymalna moc ładowania prądem przemiennym (AC) to 11 kW, co oznacza, że energię od 0 do 100% można uzupełnić w 2,5 godziny. O szybkim ładowaniu prądem stałym (DC) Niemcy nie wspominają.
Chwalą się za to wyjątkowo wydajnym układem odzyskiwania energii z hamowania. Intensywnością rekuperacji można sterować za pomocą łopatek na kierownicy lub zdać się na „inteligencję” samochodu i wybrać tryb automatyczny.
A5 e-hybird w ruchu miejskim może przejechać nawet 116 km wyłącznie na prądzie. Średnie zużycie energii wynosi (w zależności od wariantu) od 14,9 do 15,7 kWh/100 km, zaś paliwa – od 2,0-2,6 l/100 km (z naładowanym akumulatorem trakcyjnym). Gdy bateria układu hybrydowego jest rozładowana, A5 e-hybrid potrzebuje 6,3-7,3 l benzyny na każde 100 km.
Obecność rozbudowanego, hybrydowego układu napędowego typu plug-in odbiła się negatywnie na przestronności bagażnika. Sedan pomieści zaledwie 331 l (w pozostałych wariantach silnikowych – 445 l), a kombi 361 l (zamiast 476 l). Oznacza to, że większym kufrem dysponuje choćby... Skoda Fabia. Czeskie auto pomieści 380 l.
Wyposażenie i ceny
Audi A5 e-hybrid ma nadzwyczaj długą listę wyposażenia. Co prawda szczególnie imponująco wyglądać będzie dopiero zestawienie płatnych opcji, jednak już elementy obecne w standardzie nie rozczarowują.
Wśród nich wymienić można choćby klimatyzację z elektryczną sprężarką, dzięki której da się schłodzić wnętrze jeszcze przed rozpoczęciem podróży. Żądaną temperaturę można zaprogramować za pomocą systemu multimedialnego lub ustawić zdalnie poprzez aplikację mobilną myAudi.
Ponadto każde Audi A5 e-hybrid dysponuje m.in. ładowarką indukcyjną, nawigacją czy 18-calowymi felgami z aluminium.
Zamówienia na A5 w wariantach plug-in ruszą już 27 marca. Początek dostaw zaplanowany jest na kwiecień 2025 roku. Polskie ceny tego modelu nie są jeszcze znane, wiemy za to ile A5 e-hybrid kosztuje w Niemczech.
- wariant 299-konny w wersji sedan kosztuje od ok. 261 tys. zł (62 500 euro), a w wersji kombi – od ok. 268 tys. zł (64 150 euro)
- wariant 367-konny w wersji sedan kosztuje od ok. 296 tys. zł (70 900 euro), a w wersji kombi – od ok. 303 tys. zł (72 550 euro)











