Takiego AUDI jeszcze nie było. E5 Sportback nie ma czterech pierścieni i nie powstało w Europie

AUDI bez czterech pierścieni stało się faktem. Pierwszym modelem tego producenta, stanowiącym owoc współpracy z chińskim koncernem SAIC, jest imponujące E5 Sportback. Zapewnia ono rozbudowany system jazdy autonomicznej, głosowego asystenta oraz układ rozpoznawania twarzy i podobno łączy wszystko, co najlepsze z dwóch światów.
- Pierwszy produkcyjny model AUDI wyłącznie dla Chin ujrzał światło dzienne.
- To E5 Sportback, które wygląda niemal identycznie jak koncept, pokazany pod koniec 2024 roku.
- Za projekt jego nadwozia odpowiada m.in. Polak – Kamil Łabanowicz.
AUDI E5 Sportback: początek nowej ery
Nowa era dla Audi nazywa się AUDI. To auto specjalnie zaprojektowane dla rynku chińskiego, przy udziale lokalnego koncernu SAIC, będącego właścicielem m.in. MG. Jak informują Niemcy, E5 Sportback czerpie wszystko, co najlepsze z dwóch światów.
Czyli jakość i stylistykę Audi oraz technologię – przede wszystkim łączności i autonomicznej jazdy – pochodzące z Państwa Środka. W ten sposób Niemcy chcą przeciwdziałać słabnącej sprzedaży oraz przyciągnąć do siebie miejscowych klientów, stawiających na nowoczesność.
AUDI E5 Sportback to pierwszy produkcyjny model, który na rynek trafi już latem tego roku. W ciągu najbliższych 2 lat planowane są 2 kolejne, opracowane w Chinach z myślą o tamtejszym rynku. Będą one pozycjonowane w segmencie średnich i dużych pojazdów.
„Rynek chiński bardzo różni się od reszty świata. Wymagania klientów są inne. I dlatego dodatkowa gama z logo AUDI i progresywnym designem ma sens. Pozwala nam dotrzeć do nowych grup klientów marki na szybko rozwijającym się rynku” – mówi Ralf Brandstatter, prezes i dyrektor generalny Volkswagen Group China.
TUTAJ poznacz nowe Audi A6 C9.
Na chińskiej platformie
AUDI E5 Sportback mierzy 488 cm długości, 196 cm szerokości oraz 148 cm wysokości. Zbudowano je na platformie, opracowanej wspólnymi siłami z inżynierami koncernu SAIC. Za projekt nadwozia tego samochodu odpowiadał m.in. Polak, Kamil Łabanowicz.
Na tle klasycznych modeli Audi, E5 Sportback ma przede wszystkim bardziej nowoczesne rozwiązania z zakresu łączności. Wewnątrz tego auta znalazł się zupełnie nowy system, zwany AUDI OS, który działa na chipsecie samochodowym Qualcomm Snapdragon 8295.
Oferuje on takie funkcje, jak rozpoznawanie twarzy, asystent głosowy, opracowany przez właściciela TikToka – firmę ByteDance – czy sklep z aplikacjami w pełni zintegrowany z chińskimi dostawcami.
Jak informuje AUDI, asystent głosowy to znacznie więcej niż funkcjonalny interfejs. „Kierowcy mogą skalibrować zachowanie asystenta jednym ruchem palca i zawsze mieć pełną kontrolę. Interakcja w samochodzie została przeprojektowana jako płynny, skoncentrowany na człowieku dialog między kierowcą a samochodem”.
Głównym i najważniejszym elementem kokpitu jest 27-calowy ekran, rozciągający się przez jego całą szerokość. AUDI chwali się, że oferuje on obraz w rozdzielczości 4K, dużą możliwość indywidualizacji oraz łatwą interakcje, dzięki przejrzystemu układowi.
TUTAJ przeczytasz, jak jeździ nowe Audi A6 C9 Avant.
AUDI E5 Sportback: ogromna armia czujników
AUDI E5 Sportback oferuje również możliwość autonomicznej jazdy. Zapewnia ją ogromny zestaw czujników, w tym 3 radary milimetrowe dalekiego zasięgu, 12 czujników ultradźwiękowych, 11 kamer, LiDAR oraz kilka „multimedialnych jednostek wykrywających”.
Niemcy chwalą się, że ich system jazdy autonomicznej zaprojektowano do złożonych warunków jazdy miejskiej w Chinach. AUDI E5 Sportback rozpoznaje m.in. pojazdy trój- i dwukołowe, a jego adaptacyjny tempomat pomaga „omijać przeszkody, identyfikować sygnalizację świetlną, inicjować zmiany pasa ruchu wyzwalane przez kierowcę i nie tylko” – czytamy w informacji prasowej.
Z kolei asystent parkowania, który obsługuje parkowanie prostopadłe, równoległe i ukośne, został wyposażony w rozwiniętą funkcję zapamiętywania. I to nawet pomiędzy piętrami parkingu wielopoziomowego.
„Ponadto funkcja parkowania z pamięcią między piętrami pomaga kierowcom w manewrowaniu pojazdem do zapamiętanego miejsca parkingowego, a następnie parkowaniu pojazdu. Czyni to szczególnie w określonych miejscach, takich jak garaże mieszkalne, budynki biurowe i parkingi w centrach handlowych” – informuje AUDI.
TUTAJ przeczytasz, jak jeździ Audi A6 e-tron.
Imponujące możliwości ładowania
Nowe AUDI E5 Sporbtack dysponuje 800-woltową architekturą elektryczną, umożliwiającą ultraszybkie ładowanie. Aby zwiększyć zasięg o 370 km wystarcza zaledwie 10 minut spędzonych przy ładowarce.
Klienci do wyboru będą mieli 4 wersje układów napędowych. Dostępne będą zarówno odmiany z napędem na tylne koła, jak i z układem 4x4. Podstawowy wariant AUDI E5 Sportback wyciska z siebie 299 KM. Następnie w ofercie są wersje o mocy 407 i 578 KM. Na szczycie oferty znajduje się model o mocy 787 KM. Do 100 km/h rozpędza się on w 3,4 s.
AUDI E5 Sportback może korzystać z baterii trakcyjnej o maksymalnej pojemności 100 kW, a w odmianie o największym zasięgu pokona dystans 770 km. To niemiecko-chińskie auto wyróżnia się także progresywnym układem kierowniczym, zawieszeniem pneumatycznym czy tylną osią skrętną.
Cena na razie nie została ujawniona.





