Audi pokazało właśnie najmocniejszy model w swojej historii. Ma 925 KM
Powstało jako tańsze, wygodniejsze i nieco wolniejsze wcielenie Porsche Taycana. Teraz debiutuje w odnowionym wydaniu – z wyższą mocą, lepszym zasięgiem, a także z zupełnie nowym, potężnym wariantem. Oto 2025 Audi e-tron GT.
To naturalna kolej rzeczy. Po modernizacji Porsche Taycana na początku tego roku, teraz przyszedł czas na odświeżenie Audi e-trona GT. W końcu oba modele powstały z tych samych „klocków”, choć każdy wyróżnia się charakterystycznym nadwoziem oraz zupełnie inną kabiną.
2025 Audi e-tron GT pod względem stylistycznym wygląda niemal jak model sprzed modernizacji. Zmiany ograniczyły się przede wszystkim do przedniego zderzaka oraz osłony chłodnicy. Kształt lamp – zarówno przednich, jak i tylnych oraz ich wypełnienie – pozostały bez interwencji „skalpela”.
Niemcy zmodernizowali za to nazewnictwo swojego elektrycznego GT. Podstawowy model nie nazywa się już Audi e-tron GT, lecz Audi S e-tron GT. Poza tym gamę uzupełnił potężny wariant GT Performance.
2025 Audi e-tron GT: większy zasięg
Audi e-tron GT debiutowało pod koniec 2020 roku. W świecie elektromobilności to szmat czasu. I widać to właśnie po zmianach wprowadzonych w 2025 Audi e-tronie GT. Przykład pierwszy z brzegu to choćby akumulator trakcyjny.
Obecnie ma on pojemność użytkową 97 kWh (nominalnie: 105 kWh), ale okazuje się o 9 kg lżejszy niż stosowany wcześniej (użytkowo: 84 kWh). Łącznie waży, bagatela, 625 kg, składa się z trzech modułów i wyróżnia również zmodyfikowanym układem chłodzenia.
Audi chwali się także zwiększoną mocą hamowania regeneracyjnego. Podniesiono ją z 290 do 400 kW. Teraz kierowca może wybrać 1 z 3 poziomów rekuperacji lub skorzystać z układu automatycznego.
W optymalnych warunkach zasięg 2025 Audi e-trona GT wynosi 609 km (wcześniej: 492 km). A gdy zajdzie konieczność uzupełnienia prądu w baterii trakcyjnej, można skorzystać z większej mocy ładowania niż do tej pory.
O ile wcześniej 800-woltowa instalacja elektryczna była w stanie nabijać ją z pikiem 270 kW, o tyle teraz wzrósł on do 320 kW. W rezultacie, oczywiście przy odpowiednio szybkiej ładowarce, w ciągu zaledwie 18 minut można zwiększyć zasięg z 10 do 80%. Z kolei 10 minut wystarcza na uzyskanie dodatkowych 280 km (TUTAJ poznasz wyniki testu ładowania z udziałem poprzedniego e-trona GT).
Co istotne, nowy akumulator 2025 Audi e-tron GT ma znacznie szersze okno szybkiego ładowania niż wcześniej. Ładowarka pokładowa opcjonalnie dysponuje mocą sięgającą 22 kW.
Imponująca moc RS Performance
Zmiany zaszły również w silnikach. Przy przedniej mocy znalazła się jednostka synchroniczna z magnesami trwałymi o mocy 239 KM, dostępna w wariantach S i RS. Z kolei RS Performance otrzymał jej zmodyfikowaną wersję, m.in. z udoskonalonym falownikiem.
Z tylu zastosowano silnik elektryczny z magnesami trwałymi, opracowany z myślą o nowszej platformie PPE, wykorzystywanej już w Porsche Macanie EV oraz Audi Q6 e-tronie. Ma on długość 19,2 cm oraz średnicę 23, 0 cm. Na dodatek jest o 10 kg lżejszy niż stosowany wcześniej.
Wszystkie warianty 2025 Audi e-trona GT wyciskają z siebie standardowo 564 KM. Ale różnica polega na maksymalnie dostępnej liczby koni mechanicznych. I tak, w przypadku odmiany S to 679 KM, w RS to 856 KM, natomiast w RS Performance – 925 KM – co czyni go najpotężniejszym autem produkcyjnym w historii marki z Ingolstadt.
Osiągi? Już podstawowe 2025 Audi S e-tron GT od 0 do 100 km/h rozpędza się w 3,4 s. Wersja RS na to samo potrzebuje 2,8 s, natomiast RS Performance – zaledwie 2,5 s. Prędkość maksymalna dla odmiany S i RS wynosi 245 km/h. O 5 km/h więcej pojedzie najmocniejsze Audi w historii.
2025 Audi e-tron GT: zmodyfikowany układ jezdny
2025 Audi e-tron GT otrzymało także zmodyfikowany układ hamulcowy. W S znalazły się stalowe tarcze hamulcowe, podczas gdy w RS i RS Performance – pokryte węglikiem wolframu (opcja w S). Za dopłatą dostępne są tarcze ceramiczne.
Niemcy chwalą się też poprawionym zawieszeniem pneumatycznym, które teraz wykorzystuje technologię 2-komorową i 2-zaworową. Jej zastosowanie zapewnia jednoczesną poprawę dynamiki i komfortu jazdy. Opcjonalnie w ofercie znalazło się „innowacyjne aktywne zawieszenie. System ten zapewnia niespotykany dotąd kompromis pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy” – czytamy w informacji prasowej.
„Zawieszenie utrzymuje nadwozie samochodu niemal poziomo podczas dynamicznego hamowania, kierowania i przyspieszania. Efektem jest bardzo precyzyjna reakcja układu kierowniczego, zwiększająca kontrolę kierowcy nad samochodem podczas dynamicznej jazdy” – informują Niemcy.
Również za dopłatą 2025 Audi e-tron GT oferuje system czterech kół skrętnych, który można było znaleźć w modelu sprzed liftingu. Różnica polega jednak na zastosowanie bardziej bezpośredniego przełożeniu układu kierowniczego.
Więcej danych
W kabinie 2025 Audi e-tron GT również można znaleźć kilka modyfikacji. Zmiany objęły inne fotele, spłaszczoną kierownicę czy drewniane dekory oraz kolejne drobne elementy.
Poza tym cyfrowe zegary wyświetlają teraz więcej informacji. Dodano m.in. wskaźnik temperatury akumulatora trakcyjnego czy dostępną aktualnie najwyższą moc ładowania.
Za dopłatą oferowany jest panoramiczny dach szklany z technologią PDLC. Wykorzystuje ona ciekłe kryształy, co pozwala na zmianę jego przezroczystości.
Polskie ceny 2025 Audi e-trona GT nie zostały jeszcze opublikowane. W Niemczech podstawowy model kosztuje od 126 000 euro (ok. 550 000 zł), RS to wydatek 147 500 euro (ok. 643 000 zł), natomiast RS Performance – 160 500 euro (ok. 700 000 zł).