Audi Q3 I – pozytywnie zaskakuje | Test OTOMOTO TV
Audi Q3 to mały SUV klasy premium. Ciasny, ale zadziorny. Szczególnie w wersji RS. Ile trzeba zapłacić za 310 KM i legendarny 2.5 litrowy silnik Audi?
Audi Q3 pojawiło się na rynku w 2011 roku. Auto zbudowano na platformie PQ35 znanej z Volkswagena Golfa V oraz Volkswagena Tiguana. Trudno się, zatem dziwić, że konstrukcyjnie bliżej mu do Volkswagenów niż większego Audi Q5: silniki umieszczono w nim poprzecznie, a nie wzdłużnie, a napęd quattro to uproszczony układ ze sprzęgłem Haldex i dołączaną tylną osią.
To, co odróżnia Audi od koncernowej konkurencji, to nie tylko jakość materiałów we wnętrzu, ale i sylwetka. Mocno pochylona tylna szyba miała nadać i tak niewielkiemu auto lekkości i nieco agresywności.
Q3 potrafi oczarować jakością. Skóra, aluminium i świetny montaż w tak małym aucie? Dziesięć lat temu nie było to takie oczywiste. Narzekać można jedynie na ergonomię. Ekran systemu inforozrywki umieszczono wysoko na szczycie deski rozdzielczej, z kolei panel klimatyzacji nisko, za dźwignią zmiany biegów.
Poza tym czuć, że Audi Q3 to maluch klasy premium. Wnętrze jest dobrze wyciszone, fotele są wygodne, a atmosferę w kabinie poprawiają jakościowe materiały, które dobrze znoszą próbę czasu.
W listopadzie 2014 cała gama Audi Q3 przeszła obszerną restylizację. Poszerzona została paleta silników, przestylizowano przód i tył auta. Pojawiły się też nowe systemy bezpieczeństwa.
Audi Q3 – jaki silnik wybrać?
Gama silników, jak na Audi przystało, jest dość szeroka. W przypadku silników benzynowych dostępne były jednostki 1.4 TFSI, 2.0 TFSI oraz 2.5 TFSI. Ponadto w ofercie był też silnik Diesla 2.0 TDI w kilku wariantach mocy.
W Q3 moc na oś przednią lub obie osie przenoszona jest przez 6-biegową skrzynię manualną, bądź 7-biegową S-Tronic.
Silniki benzynowe TFSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa nie mają dobrych notowań, ale Audi w Q3 wykorzystało ich poprawione wersje. W przypadku 1.4 TFSI informuje o tym nawet nowe nazewnictwo – EA211 oznacza jednostki o pojemności 1395 cm³ z paskiem rozrządu zamiast stosowanego dotychczas łańcucha. Z kolei 2.0 TFSI mimo starej nazwy (EA888), mają poprawione tłoki i układ smarowania
Zmiany wprowadzono także w silnikach diesla. Oprócz lepszego smarowania i nowej pompie oleju zrezygnowano z pompowtryskiwaczy na rzecz zasilania Common Rail.
Sportową wersją modelu jest RS Q3 produkowane przez quattro GmbH. Premiera auta miała miejsce w roku 2013, a samochód wyposażony jest w silnik R5 2.5 l. TFSI.
W celu poprawy prowadzenia zawieszenie obniżono o 25 mm, a celem lepszego rozłożenia masy akumulator umieszczono w przestrzeni bagażowej. Dodatkowo zastosowano wzmocniony układ hamulcowy – wentylowane i nawiercane tarcze z przodu oraz większe tarcze z tyłu.
Z zewnątrz ten model charakteryzuje się 19- lub opcjonalnie 20-calowymi felgami aluminiowymi, wstawkami aerodynamicznymi oraz akcentami ze szczotkowanego aluminium. W pasie przednim zastosowano czarny grill typu „plaster miodu"”, z tyłu niewielki dyfuzor oraz pojedynczą, owalną końcówkę układu wydechowego.
Audi Q3 – ile kosztuje?
Ceny zwyczajnego Audi Q3 pierwszej generacji startują od 45 tys. zł. Najdroższe można znaleźć za 110 tys. zł. Jednak najwięcej samochodów dostępnych jest w przedziale 60-80 tys. zł.
Kompletnie inny cennik mamy w przypadku usportowionego Audi RS Q3. W tym przypadku trzeba zapłacić przynajmniej 120-140 tys. zł.
W tym odcinku testujemy Audi RS Q3 pierwszej generacji. Marka Audi zapewniła sobie miejsce w każdej kategorii SUV-ów i crossoverów. RS Q3 jest bardzo szybkie i zwinne. A czy nadaje się do codziennej jazdy? Czym wersja RS różni się od zwykłego Q3? Czy ścięty tył mocno wpływa na przestronność wnętrza i widoczność? Czy to auto ma w ogóle jakieś słabe strony? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.
Zapraszamy do oglądania! Testowany model to Audi RS Q3 I z silnikiem 2.5 TFSI o mocy 310 KM.





