Audi Q5 8R – sportowa elegancja
Audi Q5 w Dieslu
Najczęściej spotykane silniki w pierwszej generacji Audi Q5 to Diesle. Podstawowa jednostka 2.0 TDI występowała w kilku wariantach mocy: 143, 150, 163, 170, 177 lub 190 KM. To bardzo dopracowany silnik, w którym nie można przyczepić się do zużycia paliwa ani kultury pracy. Jego części są dostępne, a ewentualne naprawy – niezbyt kosztowne.
W pojemności 3.0 TDI V6 mamy do wyboru moc: 240, 245 lub 258 KM oraz silnik V6 z dwoma turbosprężarkami i mocą 313, 326 lub 340 KM w wersji SQ5. Dynamiczna jednostka nie wyróżnia się przesadnym zużyciem paliwa, jednak jej ewentualne naprawy mogą być droższe niż w poprzednich przypadkach.
Najczęstszymi awariami są problemy z łańcuchami rozrządu. Przy zakupie warto posłuchać, czy zaraz po uruchomieniu silnik nie pracuje dziwnie głośno. Inne często spotykane awarie w dieslach to usterka klap w kolektorze ssącym, problemy z turbosprężarką, kołem dwumasowym oraz filtrem DPF.
Audi Q5 w benzynie
Wśród silników benzynowych w Audi Q5 znajdziemy pojemności 2.0 l. i 3.0 l. (z oznaczeniem TFSI) oraz 3.2 l. FSI. Wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa, a tylko największa z nich nie jest turbodoładowana.
Silnik 2.0 l. TFSI w wariantach mocy 180, 211 lub 225 KM uchodzi za dość ryzykowny. Jednostka znana jest z wadliwych pierścieni olejowych, powodujących z kolei nadmierne zużycie oleju i dalsze wynikające z tego konsekwencje. Pod tym względem bezpieczniejsze są egzemplarze wyprodukowane po 2012 roku, które powinny być pozbawione wyżej wspomnianych błędów.
Silnik 3.0 TFSI z 6 cylindrami w układzie widlastym oraz sprężarką mechaniczną ma moc 272 KM lub 354 KM (w wersji SQ5). W tym silniku nie zdarzają się częste usterki, ale przy naprawie trzeba liczyć się ze zwiększonymi kosztami wynikającymi ze skomplikowanej konstrukcji.
Z kolei wolnossący silnik 3.2 l. FSI ma moc 270 KM i można go spotkać tylko w egzemplarzach produkowanych do 2012 roku. Nie był zbyt ekonomiczny, ale za to dość trwały. Mogą pojawić się w nim usterki, np. cewki czy wariatora zmiennych faz rozrządu. Droga będzie też wymiana łańcucha rozrządu. Warto pamiętać, że wszystkie silniki benzynowe lubią zbierać nagar, co prowadzi często do nie małych problemów.
Wśród odmian Audi Q5 jest też hybryda. To połączenie silnika 2.0 l. TFSI o mocy 211 KM z elektrycznym o mocy 54 KM. Nie cieszyła się jednak zbytnią popularnością, dlatego trudno znaleźć nawet takie auto na rynku wtórnym.
Ile kosztuje?
Audi Q5 pierwszej generacji w dobrym stanie można ustrzelić już za nieco powyżej 40 tys. zł. Cena droższych egzemplarzy sięgała 155 tys. zł. a SQ5 to wydatek nawet rzędu 200 tys. Ale wtedy mamy naprawdę mocnego SUV-a.
Gotowy na bliższe poznanie Audi Q5? Sprawdź w naszym teście, czego jeszcze nie wiesz.