Takie jest zupełnie nowe Audi Q5. Silnik wysokoprężny nadal w grze
To najważniejszy i najlepiej sprzedający się model marki z Ingolstadt. Jego trzecia generacja ma stanowić pomost pomiędzy klasycznymi autami a elektrycznymi. Jednak najważniejszą informacją jest to, że nowe Audi Q5 zachowa silniki wysokoprężne.
W 2023 roku na Audi Q5 drugiej generacji na całym świecie skusiło się 334 480 klientów. A to oznacza, że stanowiło ono aż 17% całkowitej sprzedaży marki z Ingolstadt. I to pomimo 7 lat na karku (debiut w 2016 roku).
Choć kolejna generacja tego średniej wielkości SUV-a z zewnątrz ma zbliżone proporcje do poprzednika, opracowano ją na nowej platformie. Określana, jaka PPC (Premium Platform Combustion), po raz pierwszy została użyta w zupełnie nowym Audi A5.
2025 Audi Q5: z układem miękkiej hybrydy
W przeciwieństwie do A5 najnowszej generacji, 2025 Audi Q5 nie oferuje silników czysto spalinowych. Niemcy stawiają bowiem na elektryfikację. Oznacza to, że wszystkie jednostki napędowe swojego najmłodszego „dziecka” już w momencie wejścia na rynek wyposażą w układ miękkiej hybrydy.
To nowy system, określany jako MHEV plus. Wyróżnia się on 48-woltowym układem elektrycznym i nie tylko wspomaga silnik spalinowy, ale w „ograniczonym zakresie umożliwia manewrowanie i parkowanie wyłącznie na napędzie elektrycznym” – informuje Audi.
Jego najważniejszy element to alternator z funkcją rozrusznika, określany przez Niemców skrótem PTG. Wytwarza on dodatkowe 24 KM i 230 Nm. Co istotne, MHEV plus umożliwia użycie elektrycznie napędzanej sprężarki klimatyzacji. Na co dzień oznacza to, że przy dezaktywacji silnika spalinowego, np. podczas postoju na czerwonym świetle – kierowca i pasażerowie nadal mogą liczyć na komfortową temperaturę w kabinie.
W układzie MHEV plus znajduje się ponadto akumulator litowo-jonowy typu LFP. Ma on pojemność 1,7 kWh, a do jego ładowania służy generator układu napędowego (TSG), który czyni to z mocą sięgającą 25 kW.
Początkowo w ofercie 2025 Audi Q5 znajdą się trzy jednostki napędowe – wszystkie standardowo będą współpracować z 7-stopniową przekładnią S tronic. Podstawowe źródło napędu to silnik 2.0 TFSI, wyciskający z siebie 204 KM i 340 Nm.
Ponad nim w ofercie występuje 2.0 TDI o tej samej mocy, ale wytwarzające o 60 Nm momentu obrotowego więcej. W przeciwieństwie do 2.0 TFSI wariant wysokoprężny standardowo przekazuje niutonometry nie do przednich, a do czterech kół.
Gamę uzupełnia jednostka V6 TFSI o pojemności 3.0 i mocy 367 KM. Także tutaj moment obrotowy (550 Nm) trafia do kół obu osi.
Z opcjonalną pneumatyką
Według przedstawicieli niemieckiego producenta, 2025 Audi Q5 „oferuje typowe dla tej marki właściwości jezdne, w dużej mierze neutralne prowadzenie, a dzięki zoptymalizowanemu zawieszeniu i układowi kierowniczemu zapewnia odczuwalnie większy komfort” – czytamy w informacji prasowej.
2025 Audi Q5 standardowo porusza się na stalowym zawieszeniu. Opcjonalnie dostępne jest zawieszenie pneumatyczne z adaptacyjnymi amortyzatorami. W porównaniu z poprzednikiem, zapewnia ono znacznie większą rozpiętość ustawień.
Zupełnie nowe Q5, które zawsze korzysta z progresywnego układu kierowniczego, oferuje bardzo szeroki wachlarz systemów wsparcia kierowcy. Standardem są tylne czujniki parkowania, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu czy asystenci uwagi i senności kierowcy.
Najbardziej rozbudowany układ wspomagania w postaci Adaptive Driving Assistant plus wykorzystuje informację z map, a także dane z innych pojazdów w chmurze. Potrafi on automatycznie utrzymywać prędkość i odległość do innych pojazdów, prowadzić po pasie, czy dostosowywać 2025 Audi Q5 do ograniczeń prędkości.
2025 Audi Q5: dużo nowocześniejsze
W stosunku do modelu drugiej generacji, wnętrze nowego wcielenia niemieckiego bestsellera zdecydowanie zyskało na nowoczesności. Teraz ma rozbudowany cyfrowy kokpit, w którym mogą znaleźć się aż 4 ekrany.
Standardem są 11,9-calowe cyfrowe zegary oraz 14,5-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego. Oparto go na platformie Android Automotive, co oznacza, że m.in. zapewnia bezpośredni dostęp do środowiska Google. Poza tym pozwala skorzystać z asystenta głosowego z funkcją sztucznej inteligencji (TUTAJ poznasz system multimedialny 2024 roku).
„Asystent głosowy Audi może służyć do sterowania wieloma funkcjami pojazdu. Cyfrowy asystent ze wsparciem AI po raz pierwszy ma formę awatara na centralnym wyświetlaczu dotykowym MMI i na wyświetlaczu przeziernym” – informuje Audi.
Kolejny ekran może znaleźć się w desce rozdzielczej po stronie pasażera. Ma on przekątną 10,9” i dysponuje tzw. trybem prywatności. Co to oznacza? Że kierowca podczas jazdy nie widzi zawartości wyświetlacza, lecz wyłącznie czarny ekran.
Opcjonalnie oferowany jest ekran head-up, który nie tylko przekazuje najważniejsze informacje na przedniej szybie. Jakby tego było mało, pozwala on na sterowanie wybranymi funkcjami samochodu i systemu informacyjno-rozrywkowego.
Co jeszcze? 2025 Audi Q5 zapewnia bezprzewodowe aktualizacje, czy opcjonalny, 685-watowy system audio Bang & Olufsen Premium Sound System. Składa się on z 16 głośników i m.in. współpracuje z układem redukcji hałasów w kabinie.
2025 Audi Q5 wyróżnia się ponadto regulowaną kanapą (przesuwaną i ze zmiennym kątem oparcia), bagażnikiem o maksymalnej pojemności 1473 l (po złożeniu kanapy), czy specjalnym schowkiem na tylną roletę. Inna ciekawostka to np. porty USB-C z szybkim ładowaniem. Opcjonalnie przednie mogą mieć moc 60W, a tylne – aż 100W.
11 kolorów do wyboru
Nowe Q5 od początku sprzedaży dostępne będzie w 11 kolorach do wyboru. Oprócz nich klienci będą mogli skorzystać z szerokiej palety barw Audi exclusive. Standardem są koła 17-calowe, natomiast maksymalna średnica obręczy to 21 cali.
2025 Audi Q5 wyróżnia się zoptymalizowanymi aerodynamiką i akustyką. W jego nadwoziu zastosowane m.in. kurtyny, deflektory czy boczne panele, odpowiedzialne za optymalny przepływ powietrza.
Typowo dla modeli tej niemieckiej marki, inżynierowie dużą uwagę przyłożyli do oświetlenia. W nowym Q5 po raz pierwszy w europejskim modelu zastosowano światło projekcyjne. Znalazło się ono w spojlerze dachowym i wyświetla grafikę na tylnej szybie, powiększając w ten sposób obszar światła hamowania.
Tylne lampy OLED mają po 6 cyfrowych paneli i łącznie 266 segmentów świetlnych. W 2025 Audi Q5 po raz pierwszy zastosowanie znalazło światło komunikacyjne, które ostrzega użytkowników drogi o wypadkach i awariach.
„Oprócz zwykłej grafiki tylnych świateł, wyświetla określoną statyczną sygnaturę ze zintegrowanymi symbolami ostrzegawczymi w cyfrowych tylnych światłach zespolonych OLED w krytycznych sytuacjach na drodze lub w ruchu drogowym” – informuje Audi.
Z przodu mogą znaleźć się lampy matrycowe, które razem z tylnymi pozwalają na zastosowanie indywidualnych sygnatur świetlnych.
2025 Audi Q5: jaka cena, kiedy w sprzedaży?
Nowe, 2025 Audi Q5 i SQ5 zostaną wprowadzone na europejskie rynki w pierwszym kwartale 2025 roku. Zamówienia w Niemczech można składać już od września. Cena odmiany 2.0 TFSI startuje od 52 300 euro (ok. 224 000 zł).
W naszym kraju za aktualne Audi Q5 trzeba zapłacić od 211 200 zł – tyle kosztuje 163-konny wariant wysokoprężny z przekładnią automatyczną.
A co z nowym Audi Q5 Sportback? Taka wersja również będzie dostępna, o czym świadczą zakamuflowane auta widywane m.in. na niemieckich drogach. Spodziewać się należy również kolejnych układów napędowych, w tym hybryd plug-in.