14 października 2024

Mercedes i BMW rezygnują z takich modeli. Audi właśnie pokazało nowego SUV-a w stylu coupe

Audi SQ6 Sportback e-tron - przód

To była tylko kwestia czasu. Po premierze zwyczajnego wariantu, teraz Niemcy pokazują kolejną wersję swojego średniej wielkości SUV-a. Oto Audi Q6 Sportback e-tron, które dzięki aerodynamicznej sylwetce, uzyskuje absolutnie imponujący zasięg.

SPRAWDŹ FINANSOWANIE OTOMOTO Lease

Według nieoficjalnych doniesień, Mercedes w ramach ograniczenia swojej oferty, może zrezygnować z SUV-ów w stylu coupe. Obecne generacje tych auta mają być ostatnimi. Również BMW planuje zabić X4.

Ale Audi nie idzie tym tropem i właśnie prezentuje zupełnie nowe SQ6 Sportback. Oparte na platformie PPE (Premium Platform Electric), wyróżnia się całkowicie przeprojektowaną tylną częścią nadwozia z mocno opadającym dachem, przechodzącym w obłą pokrywę bagażnika.

Audi Q6 Sportback e-tron: poprawiona aerodynamika

Audi Q6 Sportback e-tron mierzy 477,1 cm długości, 196,5 cm szerokości oraz 166,5 cm wysokości. To wymiary praktycznie identyczne ze zwyczajnym wariantem „Q-szóstki”, choć z jednym wyjątkiem. Sportback jest od niej o 3,7 cm niższy.

Mniejszy jest również bagażnik, liczący 511-1373 l (526-1529 l w Q6). Przedni frunk w obu wariantach średniej wielkości SUV-a z Ingolstadt jest identyczny i ma 64 l.

Ale najważniejszą cechą nowego Audi Q6 Sportbacka e-trona jest poprawiona aerodynamika. Współczynnik oporu powietrza wynosi tutaj 0,26, czyli jest o 0,02 niższy niż w zwyczajnych wersjach tego auta. A to przekłada się na najlepszy zasięg w rodzinie. Dokładnie – 656 km (zwykłe Q6: 625 km).

Nowa bateria trakcyjna

Wraz z premierą Audi Q6 Sportbacka debiutuje drugi wariant baterii trakcyjnej o pojemności użytecznej, wynoszącej 75,8 kWh (83 kWh brutto). Współpracuje on z silnikiem o mocy 251 KM, umieszczonym przy tylnej osi, zapewniającym przyspieszenie do 100 km/h w czasie 7,0 s (dzięki funkcji Launch Control) i zasięg do 545 km.

Kolejna tylnonapędowa odmiana, czyli Audi Q6 Sportback e-tron performance, wytwarza 306 KM (387 KM z Launch Control). Przekłada się to na rozpędzanie od 0 do 100 km/h w 6,6 s (5,9 s z LC). Zasięg, dzięki baterii trakcyjnej o pojemności użytkowej 94.9 kWh (100 kWh nominalnie) sięga 656 km.

Najmocniejszy wariant jest określany mianem SQ6 i do dyspozycji oddaje dwa silniki o łącznej mocy 489 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje tutaj 4,3 s, a zasięg (bateria 94,9 kWh) to 607 km.

Wszystkie zwyczajne warianty Audi Q6 Sportbacka e-trona rozpędzają się do 210 km/h. Z kolei SQ6 – do 230 km/h. Dzięki 800-woltowej architekturze elektrycznej standardem jest też ultraszybkie ładowanie.

Odmiany tylnonapędowe dysponują maksymalną mocą 260 kW (z akumulatorem 100 kWh) i 225 kW (83 kWh). Z kolei wersje czteronapędowe – 270 kW. Oznacza to zaledwie 10 minut na zwiększenie zasięgu o 265 km i ładowanie w zakresie 10-80% w 22 minuty.

Audi Q6 Sportback e-tron: więcej dynamiki

W stosunku do zwyczajnego Audi Q6 Niemcy przeprojektowali większość elementów układu jezdnego. „Zoptymalizowana kinematyka osi zapewnia zauważalny wzrost dynamiki jazdy i jednocześnie poprawia reakcję układu kierowniczego (...)” – czytamy w informacji prasowej.

Kierowca może również sięgnąć po opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Jak donosi producent, czteronapędowe odmiany Audi Q6 Sportbacka e-trona mają przekazywać więcej momentu obrotowego do kół tylnej osi.

Niemcy chwalą się również bardzo nowoczesnym oświetleniem. Cyfrowe lampy tylne drugiej generacji mają 6 paneli OLED, składających się łącznie z 360 segmentów świetlnych. Wykorzystanie specjalnego algorytmu umożliwia im generowanie nowego obrazu co 10 ms (TUTAJ przeczytasz więcej o światłach cyfrowych Audi).

Co ciekawe, cyfrowe światła tylne po raz pierwszy mogą komunikować się z otoczeniem w ukierunkowany sposób. „Znany już z innych modeli Audi system wykrywania niebezpiecznej odległości w nowym Q6 e-tronie został rozszerzony o oświetlenie komunikacyjne, które ostrzega innych użytkowników drogi o miejscach wypadków i awarii” – czytamy w informacji prasowej.

Z przodu mamy 12 segmentów OLED, które tworzą oświetlenie matrycowe. Audi udostępnia 8 różnych sygnatur świetlnych w światłach do jazdy dziennej oraz w cyfrowych lampach tylnych, dzięki czemu właściciel auta może je indywidualnie spersonalizować.

Cyfrowy kokpit

W kokpicie Audi Q6 Sportbacka e-trona nie ma żadnych niespodzianek. Składa się on przede wszystkim z 2 ekranów, wykonanych w technologii OLED. Czyli z 11,9-calowych cyfrowych zegarów oraz z 14,5-calowego wyświetlacza systemu informacyjno-rozrywkowego.

Kolejny ekran, tym razem o przekątnej 10,9 cala, jest przeznaczony dla pasażera przedniego fotela i zaopatrzony m.in. w aktywny tryb prywatności. Jego zastosowanie ma zapobiegać rozpraszaniu kierowcy w trakcie jazdy. Pasażer może nie tylko oglądać na nim filmy i inne treści wideo, ale również znajdować stacje ładowania.

Wyświetlacze w Audi Q6 e-tron uzupełnia head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Przekazuje on prędkość jazdy, znaki drogowe, wskazówki nawigacji i informacje z systemów wsparcia kierowcy. Co ciekawe, sposób wyświetlania danych sprawia wrażenie, jakby ekran miał przekątną aż 88 cali.

System multimedialny Audi Q6 e-trona oparto na platformie Android Automotive, co zapewnia bezpośredni dostęp do środowiska Google na ekranie samochodu czy możliwość instalowania nowych aplikacji ze sklepu Google Play. I to bez konieczności podłączenia smartfona.

Zupełnie nowy, cyfrowy asystent głosowy rozumie aż 800 poleceń i ma formę awatara na centralnym ekranie. Za jego pomocą można sterować licznymi funkcjami samochodu.

Dla wielbicieli muzyki przewidziano zestaw audio Bang & Olufsen Premium Sound System. „Wysoce wydajny wzmacniacz w sercu systemu napędza 20 głośników o łącznej mocy wyjściowej 830 watów. Cztery głośniki są zintegrowane z zagłówkami przednich siedzeń, co umożliwia Audi wprowadzenie po raz pierwszy tzw. stref dźwiękowych” – informuje producent.

Jak cena i kiedy w sprzedaży?

Audi Q6 Spotback e-tron ma być wprowadzone na rynek na przełomie 2024 i 2025 roku. Cena podstawowego wariantu w Niemczech rozpoczyna się od 65 900 euro (ok. 283 000 zł). Odmiana performance to wydatek 71 200 euro (ok. 305 700 zł), a performance quattro – 77 100 euro (ok. 331 000 zł).

Za SQ6 Sportbacka e-trona producent woła z kolei 96 200 euro (ok. 413 000 zł).

Audi Q6
Audi Q6
Audi Q6
Audi Q6 Sportback e-tron - przód
Audi Q6 Sportback e-tron - przód
Audi Q6 Sportback e-tron - bok
Audi Q6 Sportback e-tron - tył
Audi Q6 Sportback e-tron - przód
Audi Q6 Sportback e-tron - przód
Audi Q6 Sportback e-tron - tył
Audi Q6 Sportback e-tron - kokpit
Audi Q6 Sportback e-tron - kokpit
Audi Q6 Sportback e-tron - kokpit
Audi Q6 Sportback e-tron - fotele
Audi Q6 Sportback e-tron - bagażnik
Audi SQ6 Sportback e-tron - przód
Audi SQ6 Sportback e-tron - przód
Audi SQ6 Sportback e-tron - przód
Audi SQ6 Sportback e-tron - tył
Audi SQ6 Sportback e-tron - przód
Audi SQ6 Sportback e-tron - tył
Audi SQ6 Sportback e-tron - tył
Audi SQ6 Sportback e-tron - tył
Audi SQ6 Sportback e-tron - kokpit
Audi SQ6 Sportback e-tron - kokpit
Audi SQ6 Sportback e-tron - kanapa
Audi SQ6 Sportback e-tron - bagażnik