20 maja 2023

Choć Audi Quattro ma 43 lata, Quattro oficjalnie świętuje dopiero czterdziestkę

Audi Quattro
Audi Quattro

Choć Audi Quattro ma 43 lata, to oficjalnie wszystko zaczęło się nieco później. 40 lat temu, w październiku 1983 roku, powstała spółka quattro GmbH, dział, który przez wiele lat kształtował i tworzył sportowy wizerunek marki Audi. Urodzinowe obchody rozpoczynają się na torze Nürburgring, podczas rozgrywanego wyścigu 24-godzinnego.


Czym innym jest Audi Quattro, nazywane urquattro, czym innym spółka quattro, która powstała, by tworzyć sportowe samochody a napędem na cztery koła. Ten pierwszy pojawił się na rynku w 1980 roku, ta druga powstała oficjalnie trzy lata później.

40 lat, ponad 250 000 pojazdów wyprodukowanych tylko w ciągu ostatnich dziesięciu lat i ponad 400 tytułów mistrzowskich w sportach motorowych. 20 kilometrów 832 metry, 73 zakręty i zmiany wysokości o ponad 300 metrów. To kluczowe liczby, mówiące o Audi Sport GmbH, a także o legendarnej Pętli Północnej toru Nürburgring – Nordschleife, zwanej także „Zielonym Piekłem".

To ona, jak żaden inny tor wyścigowy, ukształtowała Audi Sport. Tor w regionie Eifel i sportowy dział Audi, mają ze sobą bliskie relacje — zarówno w przypadku wyścigów, jak i w przypadku testowania wyczynowych pojazdów marki Audi. Od 2002 roku Audi Sport jest oficjalnym partnerem 24-godzinnego wyścigu i dostarcza organizatorom oficjalne samochody.

Od roku 2009, Audi R8 LMS bierze udział w maratonie w Eifel, który jest jedną ze stałych pozycji w kalendarzu Audi Sport customer racing. Dział customer racing jest od 2011 roku częścią dawnego quattro GmbH. Z sześcioma zwycięstwami w klasyfikacji generalnej i trzema dodatkowymi w klasie GT3, Audi jest najbardziej utytułowanym producentem w erze GT3 długodystansowego klasyka w „Zielonym Piekle”.

Urodzinowa impreza na torze Le Mans

Nie dziwi więc, że Audi Sport obchody swoich czterdziestych urodzin rozpoczyna właśnie na torze Nürburgring. W tegorocznej edycji 24-godzinnego wyścigu, cztery Audi R8 LMS należące do Audi Sport Teams będą startować w stylizacjach retro stworzonych z okazji 40-lecia Audi Sport GmbH, prezentując słynne wątki z historii sportów motorowych Audi.

W duchu urodzinowych obchodów, byli mistrzowie DTM Mike Rockenfeller, Timo Scheider i Martin Tomczyk, wystartują w samochodzie z numerem startowym 40. Ich Audi R8 LMS z Audi Sport Team Scherer PHX wizualnie przypomina Audi V8 quattro DTM z 1992 roku.

Ze względu na wymagającą charakterystykę toru, Nordschleife jest nie tylko wyzwaniem dla sportów motorowych, ale także miejscem testów dla pojazdów produkcyjnych Audi Sport. Każdy nowy model typu R i RS w fazie rozwoju pokonuje na nim kilka tysięcy kilometrów.

Podczas weekendu wyścigowego na Le Mans, pojawi się także w pełni elektryczne Audi S1 Hoonitron, którym niezapomniany Ken Block wywołał poruszenie na ulicach Las Vegas w filmie „Electrikhana”. Na krótko przed wyścigiem widzowie będą też mogli podziwiać wyczynowe modele spod znaku Audi Sport.
Le Mans to dopiero początek.

Urodzinowe uroczystości odbywać się będą także w siedzibie Audi Sport w Neckarsulm. Jubileuszowa wystawa „40 lat Audi Sport GmbH — Fascynacja spotyka się z wydajnością”, otwarta zostanie 14 czerwca i zaprezentuje niemal pełny przegląd historii Audi Sport. Oprócz motoryzacyjnych atrakcji — od pierwszego pojazdu stworzonego jeszcze przez quattro GmbH, przez różne modele z programu wyścigów dla klientów, aż po aktualne portfolio produktów — w Audi Forum Neckarsulm będzie można podziwiać także eksponaty z kolekcji klasyków Audi oraz pojazdy customowe.

Wystawa odbywać się będzie równolegle z inną wystawą specjalną: „150 lat NSU: innowacja, odwaga, transformacja” dotyczącą historii marki NSU.

A na jesień zaplanowano kolejną atrakcję: Z okazji urodzin Audi Sport GmbH, 14 października wystartuje rajd dla fanów czerwonego rombu, którego metą będzie Audi Forum Neckarsulm. Wystawa zostanie uzupełniona specjalnie na ten dzień o kolejne eksponaty, które w innych okolicznościach nie są dostępne dla zwiedzających.

Audi w F1

Dzisiaj Audi Sport koncentruje się obecnie na kilku obszarach. Najważniejszy to oczywiście sport. Jednak oprócz rozwoju i produkcji modeli wyczynowych, odpowiada za wyścigi, w których bierze udział Audi i tuninguje zamówione przez klientów auta, w ramach programu Audi exclusive.

Audi Sport odgrywa również ważną rolę w procesie elektryfikacji Audi w sportach motorowych. Pod jej kierownictwem, w 2021 roku powstał innowacyjny prototyp Audi RS Q e-tron, przeznaczony do udziału w legendarnym Rajdzie Dakar. Koncepcja układu napędowego pojazdu łączy elektryczny układ napędowy z wysokonapięciowym akumulatorem i wysokowydajny konwerter energii, który ładuje wysokonapięciowy akumulator podczas jazdy. Konwerter energii składa się z silnika TFSI rodem z DTM, sprzężonego z zespołem napędowym z Formuły E, jako generatorem.

Od 2026 roku Audi będzie rywalizować także w Mistrzostwach Świata Formuły 1. Nowe przepisy serii stawiają na większą elektryfikację, a elektryczny zespół napędowy (MGU-K) będzie miał wtedy prawie taką samą moc jak silnik spalinowy. Wysoko wydajne, turbodoładowane silniki o pojemności 1,6 litra, będą zasilane zrównoważonym paliwem syntetycznym.

Audi sport
Sportowe auta - napęd RWD
Audi Quattro