Choć Audi Quattro ma 43 lata, Quattro oficjalnie świętuje dopiero czterdziestkę
Choć Audi Quattro ma 43 lata, to oficjalnie wszystko zaczęło się nieco później. 40 lat temu, w październiku 1983 roku, powstała spółka quattro GmbH, dział, który przez wiele lat kształtował i tworzył sportowy wizerunek marki Audi. Urodzinowe obchody rozpoczynają się na torze Nürburgring, podczas rozgrywanego wyścigu 24-godzinnego.
Czym innym jest Audi Quattro, nazywane urquattro, czym innym spółka quattro, która powstała, by tworzyć sportowe samochody a napędem na cztery koła. Ten pierwszy pojawił się na rynku w 1980 roku, ta druga powstała oficjalnie trzy lata później.
40 lat, ponad 250 000 pojazdów wyprodukowanych tylko w ciągu ostatnich dziesięciu lat i ponad 400 tytułów mistrzowskich w sportach motorowych. 20 kilometrów 832 metry, 73 zakręty i zmiany wysokości o ponad 300 metrów. To kluczowe liczby, mówiące o Audi Sport GmbH, a także o legendarnej Pętli Północnej toru Nürburgring – Nordschleife, zwanej także „Zielonym Piekłem".
To ona, jak żaden inny tor wyścigowy, ukształtowała Audi Sport. Tor w regionie Eifel i sportowy dział Audi, mają ze sobą bliskie relacje — zarówno w przypadku wyścigów, jak i w przypadku testowania wyczynowych pojazdów marki Audi. Od 2002 roku Audi Sport jest oficjalnym partnerem 24-godzinnego wyścigu i dostarcza organizatorom oficjalne samochody.
Od roku 2009, Audi R8 LMS bierze udział w maratonie w Eifel, który jest jedną ze stałych pozycji w kalendarzu Audi Sport customer racing. Dział customer racing jest od 2011 roku częścią dawnego quattro GmbH. Z sześcioma zwycięstwami w klasyfikacji generalnej i trzema dodatkowymi w klasie GT3, Audi jest najbardziej utytułowanym producentem w erze GT3 długodystansowego klasyka w „Zielonym Piekle”.
Urodzinowa impreza na torze Le Mans
Nie dziwi więc, że Audi Sport obchody swoich czterdziestych urodzin rozpoczyna właśnie na torze Nürburgring. W tegorocznej edycji 24-godzinnego wyścigu, cztery Audi R8 LMS należące do Audi Sport Teams będą startować w stylizacjach retro stworzonych z okazji 40-lecia Audi Sport GmbH, prezentując słynne wątki z historii sportów motorowych Audi.
W duchu urodzinowych obchodów, byli mistrzowie DTM Mike Rockenfeller, Timo Scheider i Martin Tomczyk, wystartują w samochodzie z numerem startowym 40. Ich Audi R8 LMS z Audi Sport Team Scherer PHX wizualnie przypomina Audi V8 quattro DTM z 1992 roku.
Ze względu na wymagającą charakterystykę toru, Nordschleife jest nie tylko wyzwaniem dla sportów motorowych, ale także miejscem testów dla pojazdów produkcyjnych Audi Sport. Każdy nowy model typu R i RS w fazie rozwoju pokonuje na nim kilka tysięcy kilometrów.
Podczas weekendu wyścigowego na Le Mans, pojawi się także w pełni elektryczne Audi S1 Hoonitron, którym niezapomniany Ken Block wywołał poruszenie na ulicach Las Vegas w filmie „Electrikhana”. Na krótko przed wyścigiem widzowie będą też mogli podziwiać wyczynowe modele spod znaku Audi Sport.
Le Mans to dopiero początek.
Urodzinowe uroczystości odbywać się będą także w siedzibie Audi Sport w Neckarsulm. Jubileuszowa wystawa „40 lat Audi Sport GmbH — Fascynacja spotyka się z wydajnością”, otwarta zostanie 14 czerwca i zaprezentuje niemal pełny przegląd historii Audi Sport. Oprócz motoryzacyjnych atrakcji — od pierwszego pojazdu stworzonego jeszcze przez quattro GmbH, przez różne modele z programu wyścigów dla klientów, aż po aktualne portfolio produktów — w Audi Forum Neckarsulm będzie można podziwiać także eksponaty z kolekcji klasyków Audi oraz pojazdy customowe.
Wystawa odbywać się będzie równolegle z inną wystawą specjalną: „150 lat NSU: innowacja, odwaga, transformacja” dotyczącą historii marki NSU.
A na jesień zaplanowano kolejną atrakcję: Z okazji urodzin Audi Sport GmbH, 14 października wystartuje rajd dla fanów czerwonego rombu, którego metą będzie Audi Forum Neckarsulm. Wystawa zostanie uzupełniona specjalnie na ten dzień o kolejne eksponaty, które w innych okolicznościach nie są dostępne dla zwiedzających.
Audi w F1
Dzisiaj Audi Sport koncentruje się obecnie na kilku obszarach. Najważniejszy to oczywiście sport. Jednak oprócz rozwoju i produkcji modeli wyczynowych, odpowiada za wyścigi, w których bierze udział Audi i tuninguje zamówione przez klientów auta, w ramach programu Audi exclusive.
Audi Sport odgrywa również ważną rolę w procesie elektryfikacji Audi w sportach motorowych. Pod jej kierownictwem, w 2021 roku powstał innowacyjny prototyp Audi RS Q e-tron, przeznaczony do udziału w legendarnym Rajdzie Dakar. Koncepcja układu napędowego pojazdu łączy elektryczny układ napędowy z wysokonapięciowym akumulatorem i wysokowydajny konwerter energii, który ładuje wysokonapięciowy akumulator podczas jazdy. Konwerter energii składa się z silnika TFSI rodem z DTM, sprzężonego z zespołem napędowym z Formuły E, jako generatorem.
Od 2026 roku Audi będzie rywalizować także w Mistrzostwach Świata Formuły 1. Nowe przepisy serii stawiają na większą elektryfikację, a elektryczny zespół napędowy (MGU-K) będzie miał wtedy prawie taką samą moc jak silnik spalinowy. Wysoko wydajne, turbodoładowane silniki o pojemności 1,6 litra, będą zasilane zrównoważonym paliwem syntetycznym.