Audi RS 3. Zmieniło się dużo, ale nie silnik.
400 koni mechanicznych, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy, prędkość maksymalna do 290 km/h, mechanizm RS Torque Splitter, opony semi slick i specjalne tryby jazdy RS. Nowe Audi RS 3 wjeżdża do sprzedaży i zaprzecza tezie, że liczą się tylko samochody elektryczne. Choć ma to samo serce, warto wziąć je pod uwagę. Nowego nie będzie.
Nowe Audi RS 3 ma nowe osiągi, ale silnik i moc jest taka sama jak w poprzedniej wersji. Jak to możliwe? W czwartej generacji mocarnego hatchbacka i drugiej generacji wersji RS3 Limousine zmieniło się wiele, choć tym razem nie serce. A jesli komuś wydaje się, że Audi RS 3 to jedynie przebrane Audi A3, niech usiądzie wygodnie i zagłebi się w technikalia.
To nadal ten sam pięciocylindrowy silnik o pojemności 2.5 l. TFSI o mocy 400 KM dający mocne i natychmiastowe przyspieszenie, który bije w rytm 500 Nm momentu obrotowego. Trudno się dziwić, że inżynierowie sięgnęli po sprawdzone rozwiązania. Przede wszystkim nadchodzi elektryczna rewolucja, nie ma więc czasu ani sensu (zbyt duże koszty), co z resztą potwierdziło samo Audi, na dalszy rozwój silników spalinowych.
A silnik 2.5 l. TFSI jest dobry, sprawdzony i wiele razy nagradzany w konkursie International Engine of the Year. Na ostatnią generację RS 3, tak, tak, z pewnością to ostatnia jego odsłona, jeszcze w zupełności wystarczy.
To samo serce
W najnowszej generacji kompaktowego auta silnik jest szybszy niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe RS 3 w obu wersjach nadwozia od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,8 sekundy. Ich prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h, ale opcjonalnie dostępne jest jej podwyższenie do 280 km/h. Jednak samochód wyposażony w pakiet RS Dynamic i ceramiczne hamulce może nawet osiągnąć prędkość maksymalną 290 km/h. To sprawia, że Audi RS 3 jest najlepsze w swojej klasie w kategoriach przyspieszenia i prędkości maksymalnej.
Zawdzięcza to głównie zwiększeniu momentu obrotowego do 500 Nm (moment dostępny w zakresie od 2250 do 5600 obr./min). To 20 Nm więcej niż w przypadku poprzedniej wersji tego modelu. W rezultacie Audi RS 3 jeszcze szybciej przyspiesza z zakresów niskiej prędkości obrotowej. Maksymalna moc silnika 400 KM jest dostępna szybciej niż poprzednio, przy prędkości obrotowej 5600 obr./min oraz w szerokim zakresie obrotow aż do 7000 obr./min. Nowy sterownik silnika zwiększa również prędkość, z jaką wszystkie komponenty układu napędowego komunikują się ze sobą.
Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów przenosi moc pięciocylindrowego silnika na nawierzchnię drogi — daje krótkie czasy przełożenia i bardziej sportowy ich rozkład. Unikatowa sekwencja zapłonu silnika 1‑2‑4‑5-3 oraz nieporównywalny dźwięk, jaki się z tym wiąże, sprawiają, że jazda staje się jeszcze bardziej porywająca.
Po raz pierwszy układ wydechowy jest wyposażony w całkowicie elastyczny układ sterowania klapami preferujący położenia pośrednie, a tym samym jeszcze bardziej poszerzający zakres charakterystyki dźwięku. Można go dostosowywać do potrzeb za pomocą systemu regulacji dynamiki jazdy Audi drive select. Na przykład w trybach jazdy Dynamic i RS Performance klapy otwierają się dużo wcześniej, a tym samym emocjonalne komponenty dźwięku są jeszcze wyraźniejsze. Dodatkowo charakterystyczny dźwięk pięciocylindrowego silnika jest jeszcze wzmacniany przez opcjonalny sportowy układ wydechowy RS.
RS Torque Splitter – co to takiego?
To mechanizm umożliwiający aktywny, w pełni zmienny rozkład momentu obrotowego między tylnymi kołami. W przeciwieństwie do mechanizmu różnicowego tylnej osi i wcześniej montowanego sprzęgła wielopłytkowego tylnej osi, RS Torque Splitter wykorzystuje po jednym elektronicznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym na każde napędzane koło tylnej osi.
Podczas dynamicznej jazdy Torque Splitter zwiększa intensywność momentu obrotowego docierającego do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu, które jest w tym momencie bardziej obciążone. Znacznie zmniejsza to tendencję do podsterowności.
Na lewych łukach Torque Splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne koło, na prawych łukach na lewe tylne koło, a podczas jazdy na wprost na oba koła. Dzięki temu uzyskuje się optymalną stabilność i maksymalną zwrotność — zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.
Podczas jazdy na zamkniętych drogach, RS Torque Splitter umożliwia wejście w kontrolowany drift, przenosząc całą moc silnika na jedno z tylnych kół — maksymalnie do 1750 niutonometrów momentu obrotowego. Dokładny rozkład momentu obrotowego zależy zawsze od trybu wybranego w systemie Audi drive select i od konkretnej sytuacji na drodze.
W Audi specjalnie dla RS 3, opracowano nawet tryb driftu — RS Torque Rear — z odrębną charakterystyką pracy mechanizmu Torque Splitter. Tryb RS Performance, stworzony specjalnie z myślą o torze wyścigowym, to kolejna niespotykana wcześniej innowacja.
Wykorzystuje on specyficzną konfigurację silnika i skrzyni biegów i jest precyzyjnie dostosowany do używania opon typu semi slick, które są dostępne dla modelu RS 3 po raz pierwszy jako opcja montowana fabrycznie. W takim przypadku mechanizm Torque Splitter zapewnia wyjątkowo dynamiczną, sportową jazdę z możliwie najmniejszym efektem podsterowności lub nadsterowności.
Zawieszenie rodem z toru wyścigowego
Standardowe zawieszenie sportowe RS jest wyposażone w zaprojektowane na nowo, specjalnie na potrzeby modelu RS 3, amortyzatory oraz układ zaworów. Zawory zapewniają szczególnie czułą reakcję amortyzatorów w zakresie charakterystyki odbicia i sprężania. W ten sposób zawieszenie jeszcze szybciej i bardziej efektywnie będzie reagowało na konkretną sytuację drogową.
Opcjonalnie dostępne jest zawieszenie sportowe RS plus z adaptacyjną regulacją amortyzatorów. Stale i indywidualnie dostosowuje ona amortyzatory do warunków drogowych, stylu jazdy i trybu wybranego w systemie Audi drive select. Trzy krzywe — komfortowa, zbilansowana i sportowa — zapewniają wyraźnie odczuwalne zróżnicowanie charakterystyki pracy amortyzatorów.
Większy kąt pochylenia kół, tzn. ich nachylenie w kierunku drogi, skutkuje bardziej precyzyjną reakcją układu kierowniczego i większą siłą pokonywania zakrętów.
W negatywie
W porównaniu z Audi A3, koła osi przedniej w nowym RS 3 charakteryzują się dodatkowym, niemal jednostopniowym pochyleniem ujemnym. Aby uzyskać ten efekt, zmodyfikowano łożyska przegubów, a dolne wahacze wyposażono w sztywniejsze łożyska, ramy pomocnicze i stabilizatory.
Konstrukcja osi tylnej jest czterowahaczowa, z oddzielne przyporządkowanymi sprężynami/amortyzatorami, ramą pomocniczą i stabilizatorem rurowym. Wahacze są sztywniejsze niż w Audi A3 czy S3 i absorbują zwiększone siły boczne generowane przez mechanizm Torque Splitter. Negatywne pochylenie kół jest tu prawie o pół stopnia większe niż w modelu A3.
Charakterystyczny dla RS progresywny układ kierowniczy zmienia przełożenie w zależności od kąta skrętu kierownicy — wraz ze wzrostem kąta skrętu kierownicy przełożenie staje się mniejsze, a kierowanie bardziej bezpośrednie. System wspomagania zależny jest również od prędkości jazdy i może być regulowany za pomocą systemu Audi drive select. Zestrojenie sprężyn i amortyzatorów jest wyraźnie sztywne, a karoseria jest zawieszona o 10 mm niżej niż w modelu S3 i 25 mm niżej niż w A3.
Jeszcze więcej elektroniki
Inną nowością zastosowaną w RS 3 jest modułowy sterownik dynamiki pojazdu (mVDC). Centralny sterownik pobiera dane z wszystkich komponentów związanych z dynamiką boczną, zapewniając tym samym ich bardziej precyzyjne i szybsze interakcje. mVDC synchronizuje pracę mechanizmu Torque Splitter, adaptacyjnych amortyzatorów oraz selektywnego sterowania rozkładem momentu obrotowego, zapewniając precyzję prowadzenia. Ogółem zwiększa zwinność pojazdu, w szczególności na krętych drogach.
Ceramika w opcji
Aby utrzymać moc pięciocylindrowego silnika w ryzach, RS 3 jest standardowo wyposażone w większe i na nowo opracowane sześciotłoczkowe hamulce z tarczami stalowymi.
Opcjonalnie dostępny jest układ hamulcowy osi przedniej z tarczami ceramicznymi o wymiarach 380 na 38 mm. Układ hamulcowy jest lżejszy o 10 kg niż konwencjonalny układ z tarczami stalowymi. Jego wewnętrznie wentylowane i nawiercane tarcze hamulcowe mają wymiary 375 na 36 mm z przodu i 310 na 22 mm z tyłu.
Elementy sterujące przepływem powietrza poprawiają czas chłodzenia hamulców o 20 procent. Pozwala to szybciej obniżyć szczytową temperaturę podczas ostrego hamowania, przy niezmienionym wyczuciu pedału hamulca. Dodatkowo zmniejsza to zużycie klocków hamulcowych, które są o 15 procent większe i nie zawierają miedzi. Zwolennicy hamulców ceramicznych mogą wybierać pomiędzy szarymi, czerwonymi i niebieskimi zaciskami hamulcowymi. Ci, którzy wolą wersję stalową, mogą zamówić czerwone zaciski zamiast czarnych.
Iluminacja i szachownica
A wszystko jest opakowane w nadwozie o jeszcze bardziej agresywnej sylwetce, choć w wersji Limousine Audi RS 3 to nadal jeden z niewielu sedanów na rynku. Pojawiły się szeroki zderzak RS, zaprojektowana na nowo osłona chłodnicy Singleframe z charakterystycznym grillem o strukturze, gdzie oczka przypominają plaster miodu oraz duże wloty powietrza. RS 3 jest standardowo wyposażone w płaskie reflektory LED oraz diodowe światła tylne z dynamicznymi kierunkowskazami.
Opcjonalnie dostępne są reflektory Matrix LED z cyfrowymi światłami do jazdy w dzień. Dzięki pikselowemu polu 3×5 segmentów diod LED lewy reflektor potrafi wyświetlić wzór szachownicy. To z kolei element funkcja leaving oraz coming home, z kolei0 po stronie kierowcy wyświetla się napis RS 3. Podczas jazdy flaga w szachownicę świeci po obu stronach. Ot, bajer, który przykuwa spojrzenia.
Opony wyczynowe już w salonie
Za przednimi nadkolami pojawia się nowy wylot powietrza. W porównaniu z poprzednim modelem rozstaw kół osi przedniej został poszerzony o 33 mm. W wersji Sportback rozstaw kół osi tylnej poszerzono o 10 mm.
Model RS 3 jest standardowo wyposażony w 19-calowe, 10-ramienne felgi o stylistyce ramion w kształcie litery Y. Stylistyka prawdziwie rajdowa znajduje ucieleśnienie w dostępnych opcjonalnie felgach pięcioramiennych ozdobionych logiem RS. Na życzenie, Audi będzie też po raz pierwszy wyposażać ten model w opony typu semi slick Pirelli P Zero „Trofeo R”.
Wykończenie inspirowane stylistyką wyścigową obejmuje zaprojektowany na nowo, charakterystyczny dla RS zderzak tylny ze zintegrowanym dyfuzorem oraz układ wydechowy RS z dwoma dużymi owalnymi rurami wydechowymi.
Macie ochotę na takiego hatchbacka? Audi RS 3 po raz drugi dostępne będzie także w wersji sedan. Po auto już można ustawiać się w kolejce.