Aut dostępnych od ręki coraz mniej
Oferta aut nowych jak kalejdoskop
Brak samochodów nie oznacza braku zainteresowania nimi. Tylko w listopadzie, OTOMOTO odwiedziło ponad 7,7 miliona użytkowników, którzy wygenerowali ponad 286 milionów odsłon serwisu. Ale także w naszych statystykach widać spadającą dostępność nowych samochodów. W większości przypadków ogłoszeń konkretnego modelu było mniej niż miesiąc wcześniej. Z listy TOP 10 największej liczby ofert zniknęły Hyundai Tuscon i Opel Corsa, w ich miejsce pojawiły się natomiast Volkswagen T-Cross oraz Audi Q3.
Nadal najwięcej ogłoszeń sprzedaży dotyczyło nowego Fiata Tipo (2,7% liczby ogłoszeń). Chociaż należy wyraźnie zaznaczyć, że rzadkością są obecnie oferty „dostępne od ręki”. Bardzo często z treści ogłoszenia wynika, że egzemplarz będzie do dyspozycji za kilka – kilkanaście tygodni. Wśród popularnych modeli oferowanych w listopadzie był także Opel Mokka (2,3% liczby ofert) oraz BMW X3 i Audi Q5 (oba modele po 2,1% wystawionych ogłoszeń).
Tucson idzie po tytuł
Potencjalni kupujący nadal najchętniej poszukiwali na rynku nowego Hyundaia Tucsona (2% liczby wyświetleń ogłoszeń) oraz Skody Octavii (1,6% wyświetleń). Koreański producent po raz kolejny cieszy się największym zainteresowaniem użytkowników OTOMOTO. Wiele wskazuje na to, że to właśnie ten model będzie głównym kandydatem do tytułu Internetowego Samochodu Roku 2021. Wyniki corocznego rankingu już wkrótce.
Wśród innych popularnych modeli są także Mercedes – Benz GLE, BMW X5, Toyota RAV4 i Audi Q5. Ta lista modeli koresponduje z rankingiem preferowanych typów nadwozia, bo listopad był kolejnym miesiącem, w którym umocniły się SUV-y (48,3% liczby wyświetleń). Dużo mniej użytkowników szukało ogłoszeń sprzedaży sedanów (13,8% wyświetleń) oraz kompaktów (10,4% wyświetleń).
Topnieje oferta najtańszych aut
Porównując statystyki ogłoszeń, na rynku coraz częściej do wyboru mamy auta droższe. Zmalała liczba ofert z samochodami w cenie poniżej 100.000 złotych. W listopadzie stanowiły one 25,8% wystawionych ogłoszeń – to spadek o 3,1 p.p. w porównaniu z październikiem.
Zwiększył się natomiast udział ogłoszeń z droższymi ofertami sprzedaży. Liczba ogłoszeń z samochodami z przedziału 100.000 – 200.000 złotych zwiększyła się o 1,7 p.p. Udział ofert w cenie powyżej 200.000 złotych urósł o 1,3 p.p.. Te ostatnie stanowią już ponad 1/3 wszystkich ogłoszeń samochodów osobowych nowych.
Niskoemisyjny boom? Diesle straciły na popularności
Na rynku dominują samochody z silnikami benzynowymi (61,5% wystawionych ogłoszeń i 58,6% liczby wyświetleń). Systematycznie rośnie zainteresowanie napędami niskoemisyjnymi. W listopadzie, ogłoszenia sprzedaży samochodów elektrycznych i hybrydowych odnotowały 19,5% wyświetleń (wzrost o 0,7 p.p. miesiąc do miesiąca), ale w porównaniu z październikiem: trudniej je było kupić.