Auta spalinowe będą już tylko tracić na popularności? Tak twierdzi dyrektor finansowy BMW

Walter Mertl – dyrektor finansowy BMW – przyznał, że szczyt sprzedaży aut z silnikami spalinowymi miał miejsce w minionym roku. Teraz zyskiwać będą jedynie modele elektryczne. Sprzedaż takich aut produkcji monachijskiej firmy wzrosła w roku ubiegłym w Polsce o niemal 50%.
Aż o 74,4% w 2023 roku wzrosła sprzedaż elektrycznych modeli BMW, Mini i Rolls-Royce’a w stosunku do roku 2022. Obecnie takie auta stanowią już 15% całkowitej sprzedaży grupy. Plany są jednak ambitne – BMW chce, aby już w 2026 roku ten odsetek sięgnął 33%. Czy sprzedaż aut elektrycznych będzie rosła?
„Nie mam wątpliwości. Poprzedni rok był punktem zwrotnym, jeśli chodzi o silniki spalinowe" – mówi Walter Mertl, dyrektor finansowy BMW w rozmowie z Reutersem i Bloombergiem. „Obecny poziom sprzedaży aut z takimi jednostkami będzie się przez jakiś czas utrzymywał, a następnie zacznie spadać" – dodał, wskazując, że planowane na połowę lat 30. tego wieku przepisy staną na drodze rozwoju aut spalinowych – informuje portal elektromobilni.pl.
Do końca dekady sprzedaż aut elektrycznych BMW ma sięgnąć 50%. Pomoże w tym wprowadzenie modeli z serii Neue Klasse – nowocześniejszych i wykorzystujących architekturę pozwalającą na ograniczanie kosztów produkcji. Pierwszym autem, które z niej skorzysta będzie elektryczny SUV, który zastąpi obecne iX3 (TUTAJ zobaczysz ranking zabezpieczenie antykorozyjnego nowych aut).
Później pojawi się pięć kolejnych modeli, opartych na tej Neue Klasse i czerpiących elementy stylistyczne z najnowszych prototypów BMW, w tym nowa seria 3.
Równe marże za dwa lata
Dyrektor finansowy marki ocenia też, że w 2026 roku marże na autach spalinowych i elektrycznych się zrównają (obecnie firma więcej zarabia na modelach z konwencjonalnym napędem). Wszystko dzięki niższym kosztom produkcji Neue Klasse. Ponadto celem wprowadzenia nowej platformy jest ograniczenie kosztów w przypadku akumulatora trakcyjnego aż o połowę i zwiększenie zasięgu o 25%.
Jak sprzedaż modeli elektrycznych BMW wygląda w Polsce? Nad Wisłą także widoczna jest silna tendencja wzrostowa. W 2023 roku zarejestrowano u nas 1 219 nowych pojazdów elektrycznych BMW, co stanowi wzrost o 48% w stosunku do 2022 roku.
Najlepiej sprzedającym się modelem z tego segmentu było BMW i4 z 392 zarejestrowanymi egzemplarzami. To wzrost o około 73% względem 2022 roku. Sprzedaż wszystkich modeli (również spalinowych) wyniosła 23 225 aut, co oznacza, że na elektryki tej marki skusiło się 5,2% klientów.
W kolejnych latach „elektroliczby” z pewnością będą rosły.