8 lipca 2024

Auta z fabryczną instalacją LPG nie będą co roku jeździć na przeglądy do SKP?

instalacje LPG
Zdjęcie: GettyImages.

Nowy pojazd przechodzi pierwsze badanie w SKP po 3 latach od jego rejestracji. Ta zasada nie dotyczy aut zasilanych gazem, które muszą pojawiać się u diagnosty co roku. Czy jest szansa na równe traktowanie właścicieli pojazdów?

Właściciele nowych samochodów z instalacją LPG skarżą się na przepisy dotyczące okresowych badań technicznych. Domagają się ujednolicenia terminów przeglądów. Chcą, aby fabryczne LPG w aucie było traktowane jak każdy inny rodzaj napędu.

Fabryczne LPG – dodatkowe obowiązki

Instalacja LPG to sposób na oszczędności i mniejsze wydatki na paliwo. Z tego powodu fabrycznie montowane instalacje LPG cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Niestety, użytkowanie takiego pojazdu niesie ze sobą również pewne niedogodności.

Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego trzeba przeprowadzić przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji. Kolejną wizytę w SKP trzeba odbyć po 2 latach, a następne już standardowo co roku. Tymczasem w przypadku zakupu fabrycznie nowego pojazdu z instalacją gazową, nawet jeśli została zamontowana przez producenta pojazdu, diagnosta musi sprawdzać auto co roku od samego początku eksploatacji.

Fabryczne LPG – kierowcy chcą równego traktowania

Do Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) wpłynęła skarga od mieszkańca Łodzi, który domaga się równego traktowania kierowców. Proponuje, aby instalacja LPG zamontowana przez producenta auta zwalniała z corocznego badania technicznego, tak jak ma to miejsce w samochodach z silnikiem Diesla lub benzynowym.

RPO zwrócił się do resortu infrastruktury z prośbą o ustosunkowanie się do zarzutów kierowcy. Teraz trzeba czekać na odpowiedź ministerialnych urzędników, ale szanse na zmianę wydają się raczej nikłe.

Hak z fabryki – diagnosta musi sprawdzić producenta auta

Warto zauważyć, że nasze przepisy nie dają żadnych przywilejów w przypadku akcesoriów w aucie, które montuje producent pojazdu. Przykładem jest hak. Nawet jeśli auto wyjedzie z fabryki z hakiem, aby legalnie nim się poruszać, należy udać się do SKP. Tam zostanie sprawdzona poprawność montażu i dopiero na tej podstawie wydział komunikacji dokona wpisu „HAK” w dowodzie rejestracyjnym.