23 sierpnia 2023

Auto dla seniora | PRZEGLĄD

Auto dla seniora

Starsi kierowcy mają przeważnie dość stały i ściśle określony zestaw wymagań, jaki musi spełnić ich wymarzony samochód. Najlepiej więc, by był to pojazd nie za duży, ale przy tym raczej komfortowy, zapewniający dobrą widoczność i – to bardzo ważne! – wygodne wsiadanie. Czyli mały SUV, crossover? Jak najbardziej. Ale w grę wchodzą też bardziej tradycyjne wersje nadwozia.

Nie da się ukryć, że część modeli jest wśród seniorów bardziej popularna niż inne. W dużej mierze zależy to od segmentu – starsi kierowcy wydają się preferować zazwyczaj samochody mniejsze, czyli takie, którymi łatwo się manewruje i które są wystarczająco zwrotne.

Większość seniorów podróżuje samemu lub we dwójkę (ewentualnie – z wnukami), więc ogromne auta z przepastnie wielkimi wnętrzami i dużymi bagażnikami raczej potrzebne nie są. No, chyba że ktoś wozi z działki pod miastem dużo słoików.

SPRAWDŹ OFERTY OTOMOTO Lease

Kolejne ważne aspekty to: dobra widoczność i łatwe wsiadanie. A co załatwia nam obie te kwestie naraz? Owszem – to wysoka pozycja za kierownicą. A ponieważ wysoko siedzi się głównie w SUV-ach i crossoverach, to właśnie te modele często są popularne wśród seniorów. Uwaga: zazwyczaj kosztują one odczuwalnie więcej niż klasyczne sedany i hatchbacki, dlatego część seniorów chętnie sięga też i po takie bardziej „tradycyjne” nadwozia.

Na koniec kwestia napędu – starsi kierowcy zazwyczaj jeżdżą spokojnie, a wielu stawia na jak najniższe zużycie paliwa. Z tego względu w naszym zestawieniu skupiamy się na względnie małych silnikach benzynowych, do tego dorzucamy model z fabryczną instalacją LPG. I jedną hybrydę.

Auto dla seniora: Dacia Duster 1.0 SCe + LPG (ECO-G)

SUV rumuńskiej marki to auto niemal idealne. Niemal, bo dziś ten model nie jest już tak tani jak kiedyś, choć nie da się też ukryć, że podrożały i inne nowe samochody dostępne na rynku.

Duster oferuje wysoką pozycję za kierownicą, niezłą widoczność i wystarczająco pojemne oraz wygodne wnętrze, a także solidny kufer (od 445 do 1478 l). Fabryczna instalacja gazowa (LPG) sprawia, że mimo wysokich cen benzyny, da się jeździć dość tanio.

Wyposażenie bazowe podstawowych wersji jest ubogie, jednak lista opcji zawiera elementy tak przydatne, jak np. zestaw kamer dookoła nadwozia.

SPRAWDŹ OFERTY NA DACIĘ DUSTER

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet

Japoński SUV jest autem dość prostym w budowie, a przy tym dość przyjaznym w obsłudze. Jak to w małym SUV-ie, patrzymy na świat z pewnej wysokości i możemy cieszyć się wygodnym wsiadaniem i wysiadaniem.

Silnik 1.4 ma turbodoładowanie i zapewnia przyjemne odczucia oraz wysoki moment obrotowy już przy niskich prędkościach wału korbowego. Samochód występuje również w wariancie 4x4. Ciekawostka: Vitara jest dostępna też jako hybryda.

SPRAWDŹ OFERTY NA SUZUKI VITARĘ

Auto dla seniora: Fiat Tipo SW 1.0 T3

Włoskie kombi przekonuje relacją ceny do oferowanych możliwości. Mówiąc wprost, to kawał dużego auta za względnie rozsądne pieniądze. Bagażnik wersji SW zmieści od 550 do 1650 l bagażu, zaś podróżujący w obu rzędach siedzeń będą mieli wystarczająco dużo miejsca na nogi i nad głową.

Silnik 1.0 T3 nie czyni może z włoskiego kompaktu rakiety, ale przy spokojnej jeździe okazuje się wystarczająco oszczędny. To kolejne auto z tego zestawienia, zaprojektowane według zasad tzw. starej szkoły, a więc dość ergonomiczne i łatwe w obsłudze.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid

Najnowszy mały crossover od Toyoty sprzedaje się niczym ciepłe bułeczki. Auto jest dość małe z zewnątrz, ale wygodne w środku. Poza tym zapewnia podwyższoną pozycję za kierownicą.

Do zestawienia wybieramy odmianę hybrydową, która – według WLTP – zużywa jedynie 4,4 l/100 km. Do tego dostajemy japońską solidność oraz doświadczenie Toyoty w konstruowaniu tego typu napędów. Przyzwyczajenia może wymagać działanie bezstopniowej skrzyni.

SPRAWDŹ OFERTY NA TOYOTĘ YARIS CROSS

Auto dla seniora: Skoda Fabia 1.0 TSI

Klasyczny hatchback z popularnym silnikiem 1.0 TSI – czego chcieć więcej? No właśnie, jeśli ktoś nie musi absolutnie siedzieć „pod sufitem”, to chyba niczego. Bo w każdym innym aspekcie czeski maluch wypada bardzo dobrze.

Dostajemy więc wygodne wnętrze (jeszcze nie tak dawno temu tyle miejsca w środku nie miały kompakty!), elastyczny i oszczędny silnik, nowoczesne oraz przyjazne multimedia i solidny kufer (od 380 l).

SPRAWDŹ OFERTY NA SKODĘ FABIĘ