Kolejne elektryczne autobusy dla stolicy Polski

Solaris Bus & Coach i Zarząd Transportu Miejskiego (ZDM) w Warszawie podpisały umowę na dostawę autobusów na prąd. 12 przegubowych Urbino 18 electric zostanie dostarczonych do Warszawy w latach 2024-2025, dołączając do 150 elektrycznych autobusów firmy Solaris, obsługujących już od wielu lat transport publiczny w stolicy.
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie inwestuje w zrównoważony transport publiczny, zamawiając 12 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 electric z napędem elektrycznym. Choć zamawiającym pojazdy jest ZTM, użytkować je będzie spółka Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), obsługująca autobusowy transport publiczny w Warszawie.
Warto wspomnieć, że pierwsze autobusy elektryczne marki Solaris wożą mieszkańców Warszawy już od 2015. Łącznie do tej pory firma dostarczyła do MZA 150 zeroemisyjnych autobusów bateryjnych – informuje portal elektromobilni.pl.
Solaris Urbino 18 electric: od jesieni 2024 r.
Nowo zamówione autobusy będą dostarczane do stolicy w kilku transzach w latach 2024-2025. Pierwsze egzemplarze trafią do Warszawy jesienią 2024 roku i zostaną skierowane na trasy przebiegające przez centralne rejony miasta.
Nowo zamówione autobusy elektryczne wyposażone będą w baterie typu Solaris High Power. Ładowanie pojazdów będzie odbywać się poprzez ładowarki zajezdniowe typu plug-in oraz za pomocą pantografów (TUTAJ przeczytasz, jak wydłużyć żywotność baterii).
Wnętrze i wyposażenie autobusów Solaris Urbino 18 electric zostaną dostosowane do obowiązującego standardu dla warszawskich pojazdów. Pasażerowie będą mieli zatem dostęp do nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, skorzystają z klimatyzacji, a także podładują telefony za pomocą gniazd USB.
Solaris Urbino 18 electric: 39 miejsc siedzących
Na pokładzie niskopodłogowych autobusów znajdzie się 39 miejsc siedzących, z których 13 dostępnych będzie z tzw. niskiej podłogi, czyli bez konieczności pokonywania dodatkowych stopni, co ma znaczenie dla osób z ograniczoną sprawnością. Ponadto we wnętrzu autobusów przewidziano miejsce na 2 zatoczki przystosowane do przewozu wózków inwalidzkich oraz wózków dziecięcych. Przyciski w pojazdach będą dodatkowo opisane alfabetem Braille’a.
To pierwsze zamówienie, która firma Solaris otrzymała z ramienia ZTM Warszawa, ale współpraca firmy z MZA sięga 1997 roku. Od tamtej pory na ulice Warszawy wyjechało ponad 1300 autobusów tej polskiej marki, w tym 150 elektrycznych, co jest jedną z największych bateryjnych flot w Europie.