Autonomiczny, elektryczny minibus rusza na trasy w Parku Śląskim

Od 24 maja, odwiedzający Park Śląski będą mogli skorzystać z autonomicznego minibusa Blees BB-1. Pojazd będzie kursować na trzykilometrowej trasie przez Aleję Żyrafy, wzdłuż Śląskiego Ogrodu Zoologicznego aż do Planetarium – Śląskiego Parku Nauki.
Program pilotażowy potrwa do 21 czerwca, a przejazdy będą bezpłatne. Równolegle trwa sprawdzanie pojazdu na terenie Doliny Trzech Stawów, co będzie miało miejsce jeszcze do 29 maja plus dodatkowo 3 i 4 czerwca.
Z kolei Park Śląski niemal przez miesiąc będzie testował możliwości wykorzystania autonomicznych pojazdów. Blees BB-1. Poruszając się bez hałasu i spalin, wydaje się on idealnym kandydatem na „nowego pracownika” – informuje portal elektromobilni.pl.
Blees BB-1: zrozumieć potrzeby
„Testowanie autonomicznego pojazdu Blees BB-1 pomoże nam lepiej zrozumieć potrzeby odwiedzających park oraz przeanalizować zasadność wprowadzenia takiego rozwiązania" – podkreśla prezes Parku Śląskiego, Paweł Bilangowski.
Program pilotażowy wpisuje się w szeroki plan rozwoju mobilności w parku, dążący do wyeliminowania ruchu samochodowego w jego centralnej części. Aktualnie trwa przetarg na nowy system parkingowy i dostosowanie infrastruktury.
Do 20 km/h
„Autonomiczny autobus to doskonały przykład wykorzystania nowoczesnej technologii przyjaznej środowisku. Park Śląski, nazywany Zielonymi Płucami Śląska, jest idealnym miejscem na takie innowacyjne rozwiązania" – zaznacza marszałek województwa śląskiego, Wojciech Saługa.
W maju i czerwcu zostaną przeprowadzone badania wśród pasażerów i gości parku, prowadzone przez Uniwersytet Śląski wspólnie z zespołem GZM. Minibus Blees BB-1 porusza się z prędkością do 20 km/h i jest przystosowany do przewozu 15 osób. Jest niskopodłogowy, dysponuje automatyczną rampą dla wózków, miejscem dla osób z ograniczeniami mobilności oraz siedmioma miejscami siedzącymi.
Pojazd ma zasięg około 200 km. Moc maksymalna to 150 kW przy pojemności baterii: 58 kWh. Maksymalna moc szybkiego ładowania (DC): 125 kW.
Blees BB-1: gdzie dojedzie?
Testowa trasa liczy około 3 km, zaczynając się przy rzeźbie Żyrafy. Kolejne przystanki znajdują się przy skwerze 100-lecia Powstań Śląskich, bramie wejściowej do ZOO, rondzie przy Komarze, stacji kolejki linowej „Elka” oraz Planetarium.
Na trasie pojawią się przystanki i tablice informacyjne, a dokładny harmonogram kursów zostanie podany po zakończeniu kalibracji pojazdu i próbnych kursach (TUTAJ przeczytasz o pierwszym w Polsce teście auta samojezdnego).
Przeszkody i inne pojazdy
Kalibracja i programowanie trasy rozpoczęły się 13 maja i zakończyły 21 maja. Trasa zawiera różnorodne elementy, takie jak rondo, długi podjazd, czy zmienna nawierzchnia. Możliwa jest też obecność innych pojazdów i pieszych, co sprawia, że warunki są zbliżone do miejskich.
Zaawansowany system jazdy autonomicznej Bleesa BB-1 umożliwia wykrywanie przeszkód i innych uczestników ruchu, dostosowując prędkość i hamowanie do sytuacji na drodze. Podczas testów w pojeździe obecny będzie operator, monitorujący przebieg kursów i gotowy do przejęcia kontroli w razie potrzeby.
Blees BB-1 został wyprodukowany przez gliwicką firmę Blees, która od 2019 roku tworzy pierwszego polskiego autonomicznego minibusa.