28 czerwca 2024

Badania JD Power 2024: nowe auta coraz bardziej problematyczne. Szczególnie premium i na prąd

RAM
2025 Ram 1500 Tungsten

Samochody elektryczne i hybrydy plug-in stwarzają najwięcej problemów, systemy wsparcia utrudniają życie, a obsługa jest zbyt skomplikowana. Co jeszcze wynika z badania wstępnej jakości JD Power 2024? Które marki triumfowały, a które przegrały?

Tegoroczna, 38. edycja badania wstępnej jakości samochodów JD Power 2024 różni się od poprzednich metodologią. Obok ankiety, zawierającej 277 pytań, po raz pierwszy uwzględniono prawdziwe dane dotyczące napraw, przeprowadzonych w autoryzowanych serwisach.

Badanie wstępnej jakości JD Power 2024 obejmuje okres pierwszych 90 dni użytkowania samochodu od jego zakupu. W tegorocznej edycji udział wzięło 99 144 nabywców i leasingobiorców nowych aut z roku modelowego 2024.

Ankieta składa się z 10 kategorii. Są to m.in.: system informacyjno-rozrywkowy, funkcje, elementy sterujące i wyświetlacze, nadwozie systemy wsparcia kierowcy, wnętrze, układ napędowy, siedzenia czy wrażenia z jazdy.

Podstawowy wynik badania wyraża liczba problemów występujących w autach danej marki na 100 pojazdów (PP100). Oczywiście, im wynik niższy, tym lepiej.

JD Power 2024: powtórka z zeszłego roku

W badaniu wstępnej jakości JD Power 2024 zwyciężył amerykański RAM z rezultatem 149. Co ciekawe, ta marka koncernu Stellantis triumfowała również przed rokiem. Wtedy uzyskała wynik na poziomie 141.

Kolejne miejsca w tegorocznej edycji zajęły Chevrolet (160), Hyundai (162), Kia (163), Buick (164) oraz Nissan (166). Za nimi, czyli na 7. pozycji uplasował się pierwszy producent segmentu premium, czyli Porsche (172), które wyprzedziło Lexusa (174). Czołową dziesiątkę uzupełniają Ford (179) oraz Honda (181).

Alfa Romeo, która w zeszłorocznym badaniu wstępnej jakości JD Power uplasowała się na trzecim miejscu (143), w tym roku zaliczyła bardzo duży spadek. Zajęła bowiem 26. pozycję z wynikiem 226, wyprzedzając jednak Mazdę (232), Volkswagena (241) oraz Audi i Volvo (po 242).

Ostatnie miejsca, podobnie jak w zeszłym roku, okupują producenci pojazdów wyłącznie elektrycznych. Do Polestara (najgorszy wynik ze wszystkich marek: 316) i Tesli (drugi najgorszy wynik: 266), dołączył Rivian, który ma otrzymać ogromny zastrzyk pieniędzy ze strony koncernu Volkswagen (TUTAJ o tym więcej).

Uzyskał on wynik 266, czyli identyczny z Teslą. Niestety, zarówno firma Elona Muska, jak i Polestar w tegorocznym badaniu wypadły gorzej niż w zeszłorocznym, kiedy to zapracowały na, odpowiednio, 257 i 313 punktów.

Auta premium i elektryki są gorsze?

Średni tegoroczny wynik dla wszystkich marek wynosi 195. Oznacza to, że jest gorszy od zeszłorocznego o 9 punktów. Zresztą już od kilku lat można zaobserwować wzrost liczby problemów z nowymi samochodami, ale z wyjątkiem 2022 roku (192). Dla porównania w 2021 roku było to 121 punktów.

Co ciekawe, produkty marek szerokiego nurtu sprawiają mniej problemów niż modele premium. Średnia dla tych pierwszych wynosi 181, z kolei dla drugich – 232! Jak tłumaczy to JD Power w swoim komunikacie prasowym, bierze się to z faktu, że „często zawierają bardziej skomplikowane systemy”.

Zwolennicy pojazdów akumulatorowych zazwyczaj podkreślają, że mają one mniej skomplikowaną konstrukcję niż auta spalinowe, przez co powinny sprawiać mniej problemów. Badanie wstępnej jakości JD Power 2024 pokazuje, że zarówno elektryki, jak i hybrydy plug-in wymagają częstszych wizyt w serwisie.

„Właściciele najnowocześniejszych aut elektrycznych i hybryd plug-in doświadczają problemów na tyle poważnych, że zgłaszają nowy pojazd do serwisu trzykrotnie częściej niż w przypadku właścicieli pojazdów napędzanych benzyną lub olejem napędowym.” – mówi Frank Hanley, starszy dyrektor ds. testów porównawczych samochodów w JD Power.

Średni wynik w badaniu wstępnej jakości JD Power 2024 dla aut zasilanych benzyną i olejem napędowym wynosi 180. Z kolei dla elektryków to 266. Amerykanie zauważają jednak, że różnica jakości pomiędzy autami na prąd w wykonaniu klasycznych marek a Teslą w końcu wyrównała się. Wcześniej ta pierwsza uzyskiwała lepsze wyniki.

JD Power 2024: na co narzekają użytkownicy?

Co właścicielom nowych samochodów z roku modelowego 2024 sprawia najwięcej problemów? To przede wszystkim kapryśne systemy informacyjno-rozrywkowe oraz zaawansowani asystenci wsparcia kierowcy. Często wywołują oni fałszywe ostrzeżenia, powodując u kierowców stres i irytację.

Ponadto powody do narzekań dają trudności z parowaniem smartfonów lub utrzymaniem ich połączenia za pomocą funkcji Android Auto/Apple CarPlay. Do korzystania z tych technologii przyznaje się ponad połowa posiadaczy iPhone'ów oraz 42% właścicieli telefonów marki Samsung.

Słabo w tegorocznych badaniu wstępnej jakości JD Power 2024 wypadły funkcje i elementy sterujące samochodów. Szczególnie w elektrykach, gdzie jak np. w Teslach, nie ma klasycznych dźwigienek kierunkowskazów. Ich miejsce zajmują przyciski na kierownicy (TUTAJ przeczytasz o kierownicy Yoke).

Coraz bardziej powszechny staje się również problem z nieprzyjemnymi zapachami w kabinach nowych aut. Już w poprzednim badaniu wskazywało na niego wiele osób, natomiast w tegorocznym badaniu sytuacja jeszcze się pogorszyła, choć z wyjątkiem dwóch marek. To Kia i Nissan.

„Właściciele opisują problematyczne zapachy wydobywające się z systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji pojazdu" – informuje JD Power.