Bagażnik rowerowy na klapę: co muszę wiedzieć? Jaki wybrać?
Upieramy się i nadal będziemy upierać, że najlepiej przewozić rowery, szczególnie kosztowne, wewnątrz samochodu. Oczywiście, jest to możliwe wyłącznie, jeśli podróżują nim nie więcej niż dwie osoby (TUTAJ przeczytasz dlaczego sedany są lepsze niż SUV-y).
Przy większej liczbie pasażerów do transportu jednośladów trzeba już użyć zewnętrznego bagażnika. Można je więc przewozić na dachu, na platformie przymocowanej do haka lub też na klapie bagażnika.
Bagażnik rowerowy na klapę: charakterystyka
Bagażnik rowerowy na klapę charakteryzuje się prostą i lekką konstrukcją (od ok. 6 kg). Składa się przede wszystkim ze stelaża, platform dla rowerów oraz elementów mocujących. W najtańszych wersjach wykorzystuje się tutaj paski (montowane do zderzaka), natomiast w droższych – również ściski i linki (TUTAJ dowiesz się, czy na rowerach można jeździć obok siebie).
Pamiętajmy, że w myśl przepisów bagażnik rowerowy na klapę nie może zasłaniać ani tablic rejestracyjnych, ani świateł samochodu.
Bagażnik rowerowy na klapę: zalety
Taki bagażnik ma liczne zalety. Oto najważniejsze z nich:
Bezpieczne rozwiązanie
W przeciwieństwie do bagażników dachowych, w przypadku tych na klapę rowery nie są wystawione bezpośrednio na działanie pędu powietrza podczas jazdy. Dlatego, oczywiście pod warunkiem prawidłowego montażu, stanowią bezpieczne rozwiązanie transportu rowerów.
Łatwy montaż
Wiele, szczególnie droższych bagażników na klapę, zapewnia łatwy montaż/demontaż, który zajmuje dosłownie kilka minut. W przypadku najprostszych modeli jest on jednak utrudniony.
Niska cena
Bagażniki rowerowe na klapę są niedrogim rozwiązaniem. Ich ceny startują z pułapu 200-300 zł. Solidne uchwyty można mieć za 500-700 zł. Najdroższe bagażniki rowerowe kosztują kilka tysięcy złotych.
Brak konieczności posiadania haka i innych akcesoriów
Stosowanie bagażnika rowerowego na klapę nie wymaga montażu haka lub innych akcesoriów. Poza tym zajmuje on niewiele miejsca w garażu czy w piwnicy.
Opór powietrza
Bagażnik rowerowy na klapę nie powoduje drastycznego zwiększenia oporu powietrza, jak ma to miejsca w przypadku bagażników dachowych. W rezultacie tylko w niewielkim stopniu wpływa na wzrost zużycie paliwa.
Duża uniwersalność
Dzięki bagażnikom rowerowym na klapę można przewieźć nawet do 4 rowerów. Najczęściej dostępne są jednak wersje na 2-3 rowery.
Nie trzeba go demontować
Podobnie jak w przypadku bagażnika rowerowego na dach, tego na klapę nie trzeba demontować po np. weekendowym wypadzie na rowery. Tutaj możemy go wozić np. przez całe wakacje. Jedyne minusy, poza nieco ograniczoną widocznością w lusterku wstecznym, to zaburzone estetyka i aerodynamika samochodu (TUTAJ poznasz podstawy aerodynamiki).
W przypadku bagażników montowanych do zderzaka, nie sposób jednak otworzyć pokrywy bagażnika.
Wygodny montaż rowerów
Dzięki dobremu dostępowi, montaż rowerów okazuje się bardzo łatwy. Tym bardziej że nie trzeba ich wysoko unosić, jak w przypadku bagażnika dachowego (TUTAJ dowiesz się za co grozi mandat na rowerze).
Oszczędność miejsca na dachu
Dzięki montażowi do klapy bagażnika, na dachu pozostaje jeszcze miejsce np. na box dachowy.
Bagażnik rowerowy na klapę: wady
Jak niemal wszystko, również bagażniki rowerowe na klapę mają swoje wady. Oto one:
Ogranicza dostęp do bagażnika
Najtańsze bagażniki na klapę – montowane m.in. za pomocą pasków do zderzaka – uniemożliwiają otwieranie pokrywy bagażnika samochodu. W przypadku droższych modeli – taki problem nie występuje. Przy unoszeniu pokrywy trzeba jednak nieco „pomóc” teleskopom.
Problemy z zasłanianiem tablicy rejestracyjnej i świateł
W przypadku modeli uniwersalnych zasłaniają one tablicę rejestracyjną i tylne lampy. W związku z tym niektórzy producenci wyposażają je w dodatkowe oświetlenie oraz miejsca na tablicę. Dedykowanych modeli problem ten jest obcy.
Uszkodzenia pokrywy
Choć mocowania bagażnika mają gumowe podkładki, może się pod nie dostać kurz. Jeśli więc często jeździmy po szutrowych drogach, konieczne będzie ich czyszczenie od czasu do czasu.
Brak zabezpieczenia
Najtańsze bagażniki rowerowe na klapę nie mają zabezpieczeń przed złodziejami. W rezultacie łatwo mogą paść ich łupem (TUTAJ dowiesz się, czy stracisz prawo jazdy jadąc rowerem po alkoholu).
Rowery narażone na uszkodzenia
Rama roweru i widelec stykają się z nakładką w kilku punktach. Dlatego istnieje ryzyko ich uszkodzenia. Z tego względu zaleca się owijanie ich szmatką lub ręcznikiem – pomoże to wyeliminować ewentualne zadrapania.
Bagażnik rowerowy na klapę: montaż
Najtańsze modele, w których używa się 6-8 pasków są dość skomplikowane w montażu. Tutaj trzeba je odpowiednio wyregulować, a to może sprawiać trudności. Co więcej, producenci takich bagażników zalecają, aby co jakiś czas się zatrzymać w celu dociągnięcia pasków.
W przypadku droższych bagażnik, jak np. Thule Outway Platform 2 (ok. 2000 zł), montaż absolutnie nie jest skomplikowany. Oto, jak wygląda w praktyce:
- najpierw oczyszczamy pokrywę bagażnika
- przymykamy ją i zabezpieczamy przed zamknięciem, np. ręcznikiem
- unosimy bagażnik
- łapiemy za pomocą dolnych uchwytów
- przykładamy do szyby
- za pomocą wyciąganych linek zaczepiamy o górną część bagażnika (gumowanymi elementami)
- zamykamy klapę bagażnika
- naciągamy górne linki mocujące
Bagażnik rowerowy na klapę: pojemność
Standardowo bagażniki rowerowe na klapę służą do transportu od 1 do 3 rowerów. Na rynku nie brakuje również modeli, mogących przewieźć do 4 jednośladów. Takie bagażniki wytwarza jednak tylko kilku producentów.
Bagażnik rowerowy na klapę: jaki wybrać?
Na rynku dostępne są zarówno bagażniki uniwersalne (montowane na paski), jak i platformy przeznaczone dla konkretnego modelu samochodu. Zalecamy w szczególności wybór tych drugich. Choć są droższe, okazują się łatwiejsze w montażu oraz bardziej funkcjonalne.
W ich przypadku istnieje bowiem możliwość korzystania z bagażnika samochodu. Co więcej, są zaprojektowany w taki sposób, aby nie zasłaniać tylnych lamp i tablicy rejestracyjnej.
Jak wybrać takie bagażniki? Wystarczy wejść na stronę producent, np. Thule, i skorzystać z wyszukiwarki.