(NIE)bezpieczne wakacje. Nadszedł najgorszy czas na drogach
Bezpieczne wakacje? Jak pokazują statystyki, to właśnie latem dochodzi do największej liczby wypadków. Sprzyja temu dobra pogoda, idealne warunki oraz wzmożony ruch na drogach. Jak przeżyć wakacje?
Z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że latem dochodzi do ok. 30 proc. wszystkich wypadków drogowych. W szczególności dotyczy to miesięcy wakacyjnych: czerwca, lipca i sierpnia. Trudno się dziwić z jednej strony wzmożony ruch na drogach, z drugiej słoneczna pogoda sprzyja przekraczaniu dopuszczalnej prędkości przez kierowców, a to skutkuje większą liczbą zdarzeń. W takich sytuacjach mandat karny to najłagodniejszy wymiar kary. W okresie wakacji rośnie także ilość wypadków z udziałem dzieci oraz użytkowników jednośladów.
Jednak wakacje to nie tylko samochód. Choć dane potwierdzają, że coraz chętniej wybieramy samochód jako środek lokomocji, nie zapominajmy o innych uczestnikach ruchu. Jak sprawić, by wakacje były bezpieczne? Na co należy zwrócić uwagę, aby wakacyjne podróże były nie tylko przyjemne, ale i bezpieczne? Instytut Transportu Drogowego przygotował poradnik, w którym w jasnych punktach podpowiada jak przygotować się do podróży, jak ją bezpiecznie odbyć i na co zwracać uwagę podczas jazdy. Poradnik bezpieczne wakacje jest tym cenniejszy, że został przygotowany z punktu widzenia wszystkich uczestników ruchu pieszego, rowerzysty, kierującego hulajnogą, kierowcy samochodu oraz motocyklisty.
Podróżując pieszo:
- Używamy drogi dla pieszych, a jeśli jej nie ma, korzystamy z pobocza.
- Idąc poboczem lub jezdnią, idziemy "gęsiego" po lewej stronie drogi, patrząc w kierunku nadjeżdżających pojazdów.
- Przechodzimy przez jezdnię tylko na pasach, czyli na tzw. zebrze – chyba że odległość od wyznaczonego przejścia dla pieszych przekracza 100 metrów.
- Zawsze upewniamy się, że przechodzenie przez jezdnię jest bezpieczne – stosujemy zasadę ograniczonego zaufania.
- Nie przebiegamy przez jezdnię.
- Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która ma co najmniej 10 lat.
- Osoby poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym (jeśli nie są na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku) muszą nosić elementy odblaskowe i jaskrawe ubrania, ponieważ umożliwiają one wczesne zauważenie przez kierowców – kierowca zauważy kamizelkę odblaskową nawet z odległości 200 metrów!
Podróżując rowerem:
- Zaleca się jazdę w kasku oraz w ochraniaczach.
- Rowerzysta, tak jak kierowcy innych pojazdów nie może być pod wpływem czy to alkoholu, czy innych środków odurzających.
- Rower musi być w dobrym stanie technicznym — niezbędne wyposażenie to białe światło z przodu i czerwone światło z tyłu (mogą być migające), sprawne hamulce i sygnał dźwiękowy (dzwonek).
- Dzieci w wieku do 7 lat powinny być przewożone na rowerze w specjalnym foteliku lub przyczepce.
- Osoba ubiegająca się o kartę rowerową musi mieć co najmniej 10 lat. W przypadku roweru wieloosobowego kierowca musi mieć minimum 17 lat.
- Rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów. Nie może jeździć po chodniku, chyba że szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów.
- Dzieci do 10 lat wraz z opiekunem mogą jeździć po chodniku.
- Rowerzysta jadący po chodniku musi jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
- Rowerzysta nie może przejeżdżać przez przejście dla pieszych, przy którym nie ma przejazdu dla rowerów. Musi zsiąść z roweru i go przeprowadzić.
Podróżując e/UTO:
- Osoby w wieku powyżej 18 lat nie muszą mieć uprawnień do jazdy elektryczną hulajnogą lub UTO (urządzenie transportu osobistego). Dzieci w wieku 10-18 lat muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.
- Dzieci w wieku poniżej 10 lat mogą używać hulajnogi elektrycznej jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką dorosłego.
- Zaleca się jazdę w kasku oraz w ochraniaczach.
- Kierujący elektryczną hulajnogą/UTO powinien jechać drogą dla rowerów bądź pasem ruchu dla rowerów, nie przekraczając 20 km/h, a korzystając z drogi dla pieszych — z prędkością pieszego (ok. 4 km/h).
Podróżując samochodem:
- Przed wyjazdem sprawdzamy stan techniczny samochodu, ważność przeglądu i polisy ubezpieczeniowej.
- Weryfikujmy stan pojazdu, poziom płynów eksploatacyjnych. Jeśli jest zbyt niski – uzupełniamy braki.
- Sprawdzamy ciśnienie w oponach i stan bieżnika – jego głębokość nie może być mniejsza niż 1,6 mm.
- Ustawiamy lusterka i lampy, uwzględniając obciążenie samochodu. Sprawdzamy działanie wszystkich świateł i kierunkowskazów. Warto mieć zapasowy komplet żarówek i bezpieczników oraz komplet podręcznych narzędzi.
- Oprócz trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy, pakujemy do pojazdu kamizelki odblaskowe, które są wymagane w niektórych krajach Europy.
- W samochodzie warto wozić ze sobą oświadczenie na wypadek zdarzenia drogowego, także w wersji angielskojęzycznej – gdy wybieramy się za granicę.
- W samochodzie miejmy także apteczkę, która zawiera rękawiczki ochronne, bandaże, kompresy, opaski opatrunkowe, plastry, płyn do odkażania, folię termoizolacyjną, maseczkę do resuscytacji, nożyczki ratownicze. Pamiętaj o dacie ważności materiałów opatrunkowych.
- W podróż zabieramy wodę – przyda się nie tylko do picia, ale również w przypadku awarii układu chłodzenia.
- Zabezpieczamy bagaż i luźne przedmioty na czas podróży. Upewnijmy się także, że bagaż zewnętrzny nie zasłania świateł samochodu ani tablicy rejestracyjnej.
- Kierowca powinien być wypoczęty przed podróżą, a w trakcie jazdy robić kilkuminutowe przerwy co 2-3 godziny, nawet jeśli nie czuje się zmęczony.
- Planujemy trasę przed wyjazdem, używając nawigacji lub map.
- Optymalna temperatura w pojeździe to 20-22°C.
- Skupienie na drodze to kluczowy element bezpiecznej jazdy – nikt i nic nie powinno rozpraszać kierowcy.
Podróżując motocyklem:
- Należy sprawdzić prawo jazdy i zweryfikować, jakie uprawnienia umożliwiają prowadzenie jakiego motocykla,
- Należy zadbać o stan techniczny jednośladu, w tym:
- kluczowych mechanizmów, osprzętu oraz płynów eksploatacyjnych,
- opon i ich prawidłowego ciśnienia,
- oświetlenia i lusterek. - Kierujący jednośladem, jak i jego pasażer, muszą stosować homologowane kaski i najlepiej odzież ochronną wyposażoną w homologowane „protektory” (kurtki, spodnie, buty, rękawice).
- Należy pamiętać, że kierujący ani osoba przewożona motocyklem nie mogą być pod wpływem – czy to alkoholu, czy innych środków odurzających. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy pasażer motocykla przewożony jest w koszu/bocznym wózku.
- Przewożąc na motocyklu bagaż, należy sprawdzić, czy jest odpowiednio umocowany, a przy każdym postoju warto kontrolować czy mocowanie nie jest poluzowane.
- W upalne dni motocykliści powinni zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu – odwodnienie wpływa na pogorszenie stanu psychofizycznego motocyklisty, w tym na jego refleks.
Eksperci Instytutu Transportu Samochodowego zaznaczają także na konie, by nie tylko przestrzegać zasad kodeksu drogowego, ale także być życzliwym dla innych uczestników ruchu. W stresujących sytuacjach drogowych potrafi to załagodzić niejeden spór, a z pewnością rozładuje napięcie.
A jak przygotować samochód do wakacyjnego wyjazdu, jakie zabrać dokumenty i wyposażenie? Więcej o tym pisaliśmy szczegółowo TUTAJ.