Tak wygląda nowe BMW 3. Ma w sobie „supermózg”, dbający o dawanie frajdy

BMW coraz odważniej odkrywa kolejne kawałki układanki, zwanej Neue Klasse. Pierwszy model, oparty na nowo opracowanej platformie, zadebiutuje jeszcze w tym roku. Podobnie jak zupełnie nowa seria 3, mająca występować również w odmianie na prąd, otrzyma „supermózg” o imponujących możliwościach.
BMW na 2025 rok szykuje absolutny przełom. I to nie tylko w gamie swoich modeli, ale również w świecie motoryzacji. Przygotowuje się do tego od kilku dobrych lat, po drodze odsłaniając kolejne elementy swojej rewolucyjnej platformy Neue Klasse.
Wiemy już, że zapewni ona wyższy zasięg, szybsze ładowanie, a także „przyniesie” ze sobą zupełnie nowy styl oraz rewolucyjne kokpity. Teraz Niemcy chwalą się „supermózgiem”, zwanym Heart of Joy (z ang. Serce Radości), zamontowanym w prototypie „trójki” nowej generacji.
TUTAJ poznasz więcej informacji na temat nowego BMW 3.
BMW 3 Neue Klasse: przemodelowany przód
Zadaniem Serca Radości jest kontrolowanie na bieżąco wszystkich funkcji dynamiki jazdy w autach elektrycznych, opartych na platformie Neue Klasse. Nosiciel tej technologii, w postaci koncepcyjnego Vision Driving Experience, jak zarzekają się Niemcy, nie jest przeznaczony do produkcji.
Mimo tego, patrząc na jego nadwozie można zauważyć ewolucję koncepcyjnego modelu Vision Neue Klasse, pokazanego we wrześniu 2023 roku. Tak naprawdę dawał on pierwsze spojrzenie na elektrycznego następcę obecnej serii 3. Śpieszymy jednak uspokoić – odmiany spalinowe tego auta również będą oferowane.
Można jednak zauważyć kilka różnic pomiędzy oboma pojazdami. Zintegrowane elementy reflektora i osłony chłodnicy są obecnie cieńsze niż w pierwszym koncepcie. Z kolei w dolnym zderzaku znalazł się duży wlot powietrza, zapewne do chłodzenia układu napędowego.
Co istotne, przyszłe wcielenie BMW 3 Neue Klasse, niezależnie od wersji, ma wyglądać praktycznie tak samo. Stylistyka typowa dla modeli nowej generacji rozleje się bowiem zarówno na auta elektryczne, jak i spalinowe.
TUTAJ dowiesz się więcej na temat BMW X3 Neue Klasse.
BMW 3 Neue Klasse i Serce Radości
Przedstawiciele BMW swój koncept nazywają „ruchomym stanowiskiem testowym dla technologii zarządzania układem napędowym i dynamiką jazdy”. Jego najważniejszym elementem jest tzw. Serce Radości, będące tak naprawdę jednostką sterującą o... przesadzonej nazwie.
Odpowiada ona jednocześnie za zarządzanie napędem, hamowaniem, ładowaniem, regeneracją i układem kierowniczym. Serce Radości to jedna z czterech centralnych jednostek sterujących w architekturze elektronicznej samochodów BMW Neue Klasse.
Co istotne, po raz pierwszy łączy ono w pojedynczy układ funkcje napędu i dynamiki jazdy. Ludzie z BMW twierdzą, że nowy system nie tyko poprawi frajdę z prowadzenia. Ma on również pozytywnie wpływać na wydajność oraz zasięg ich przyszłych aut.
TUTAJ przeczytasz megatest BMW M135.
Samodzielne dzieło BMW
Serce Radości jest samodzielnym dzieckiem inżynierów bawarskiej marki. Przetwarza ono informacje nawet o 10 razy szybciej niż jednostki stosowane poprzednio. Dzięki temu reakcje samochodu są natychmiastowe, a opóźnienia sięgają milisekund.
Zintegrowane funkcje kontroli i odzyskiwania energii z hamowania pozwalają kierowcom unikać stosowania konwencjonalnych hamulców ciernych w większości sytuacji na drodze. Zamiast tego polegają oni na hamowaniu regeneracyjnym, co zwiększa wydajność samochodu nawet o 25%.
Zatrzymanie ma następować jednak płynnie, podobnie jak ponowne ruszanie. I to niezależnie od tego, czy mamy uruchomioną rekuperację, korzystamy z adaptacyjnego tempomatu, czy też używamy funkcji Auto Hold.
Kierowcy działanie nowego supermózgu mają odczuwać niczym odblokowanie kolejnych poziomów przyczepności i dynamiki jazdy w grze komputerowej. W efekcie będą oni potrzebowali mniej bodźców zewnętrznych, a w zamian otrzymają wyższą precyzję prowadzenia, czy lepszą trakcję.
Kolejne nowości
Wraz z premierą nowego konceptu BMW pokazało również koła zmieniające kolor. Podczas przyspieszania stają się one zielone, przy odzyskiwaniu energii rozświetlają się na niebiesko, a przy hamowaniu z użyciem konwencjonalnego układu – na pomarańczowo.
Niemcy nie wspomnieli nic o ich zasadzie działania. Możliwe jednak, że zastosowano tutaj technologię E Ink, czyli tę samą, jaką wykorzystuje się np. w popularnych e-bookach.
Ale to nie wszystkie nowości. BMW opublikowało też zdjęcia rewolucyjnego kokpitu. Najważniejszy jest w nim szeroki wyświetlacz, umieszczony tuż pod szybą.
Oferuje on wszechstronną konfigurację za pomocą centralnego ekranu w kształcie rombu. Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.
Niemcy potwierdzili, że produkcja pierwszego modelu Neue Klasse rozpocznie się w tym roku w zakładach w węgierskim Debreczynie. Nowa seria 3 – również oparta na platformie Neue Klasse – powinna z kolei zadebiutować w ciągu kilku najbliższych miesięcy.









