Imponujące wyniki BMW M GmbH w 2024 r. Najpopularniejszy model nie ma… cylindrów
BMW serii M sprzedają się jak ciepłe bułeczki. Ale najpopularniejszy model zbrojnego ramienia tej niemieckiej marki pod maską wcale nie ma 6- czy 8-cylindrowego silnika. Ba, w ogóle nie ma cylindrów!
Dane za 2024 rok wskazują, że BMW M GmbH miało najlepszy rok w swojej historii, i to trzynasty raz z rzędu. Co istotne, po raz drugi do klientów trafiło ponad 200 tys. aut.
Trzeba jednak pamiętać, że dywizja M od lat w pewien sposób rozmienia się na drobne. Obok klasycznych modeli, jak M3, M4 czy M5, w jej ramach dostępne są usportowione warianty zwyczajnych samochodów. To np. BMW M135 xDrive, X3 M50 xDrive czy i7 M70 xDrive.
TUTAJ przeczytasz megatest BMW M135.
BMW M GmbH: wzrost o 2%
Ale niezależnie od tego, dywizja M GmbH może otrąbić sukces. O ile w 2023 roku sprzedaż jej samochodów zamknęła się liczbą 202 530 szt., o tyle w zeszłym roku osiągnęło jeszcze lepszy wynik. 206 582 samochodów, jakie trafiły do klientów, oznacza 2-procentowy wzrost oraz 9,4-procentowy udział w całej sprzedaży BMW.
Najbardziej zaskakuje jednak model, który cieszył się największą popularnością. Dla ludzi z benzyną we krwi może być to absolutne rozczarowanie. Otóż w 2024 roku klienci M GmbH najczęściej sięgali po… elektryczną, czterodrzwiową limuzynę w stylu coupe. Czyli i4 M50.
Ile dokładnie kupili takich aut? Tego Niemcy nie podają. W informacji prasowej możemy za to wyczytać, że ten samochód „przenosi typowe dla M połączenie zwinności, dynamiki i precyzji do świata elektromobilności. Z silnikiem elektrycznym na przedniej i tylnej osi, które razem generują maksymalną moc 544 KM, Gran Coupe oferuje fascynujące wrażenia z jazdy z zasięgiem do 522 km według WLTP”.
Co istotne, „prawdziwe” modele M w 2024 roku doświadczyły ogromnego wzrostu zainteresowania klientów. Lśniło tutaj w szczególności 480-konne M2, którego sprzedaż rok do roku zwiększyła się aż o 64%.
TUTAJ poznasz zupełnie nowe BMW serii 3.
Wzrost sprzedaży modeli o wysokich osiągach
Niewiele słabszym wzrostem cieszyło się M3 Touring – znalazło ono o 57% nabywców więcej niż w 2023 roku. Łącznie sprzedaż samochodów M GmbH o wysokiej wydajności zwiększyła się o 8%, osiągając 66 805 szt. W tym roku wyniki może podnieść przede wszystkim nowa generacja M5.
„Więcej klientów na świecie niż kiedykolwiek wcześniej jest entuzjastycznie nastawionych do typowego połączenia BMW M. Czyli ekspresyjnego designu z rozbudowanymi opcjami indywidualizacji, bardzo dynamicznych osiągów podczas jazdy i perfekcji w produkcji” – mówi Sylvia Neubauer, kierownik ds. klientów, marki i sprzedaży w M GmbH.
W 2024 roku wzrost zanotowało również wielkie, ciężkie i bardzo kontrowersyjne XM. Pierwsze BMW M z układem hybrydowym znalazło o 16% klientów więcej niż rok wcześniej. Pamiętać jednak należy, że do sprzedaży to auto trafiło dopiero w drugim kwartale 2023 roku, więc powyższy sukces może być nieco na wyrost.
TUTAJ poznasz najważniejsze cechy BMW XM.
BMW M GmbH szykuje elektryczne M3
Obecnie BMW M GmbH pracuje nad pierwszym swoim modelem z napędem elektrycznym. Pojawi się on w 2027 roku, jako wariant M3 na prąd. Obok niego dostępna będzie również spalinowa wersja tego samochodu.
Przyszłe BMW iM3 zostanie oparte na platformie Neue Klasse. Co ciekawe, na razie rozwiązanie dotyczące jego napędu są testowane za pomocą prototypowego i4 M50. Niemcy określają to auto nazwą Ashley.
W stosunku do standardowego modelu ma ono bardziej rozbudowany pakiet aerodynamiczny, kamuflaż oraz zupełnie nowy układ napędowy. Składają się na niego 4 silniki – po jednym przy kole – „połączone” ze sobą za pomocą centralnej jednostki sterującej.
Wykorzystuje ona specjalny, zintegrowany algorytm sterujący pracą napędu. Na podstawie kąta skrętu kierownicy, przyspieszenia wzdłużnego i poprzecznego, wychyleniu pedału gazu oraz prędkości kół, dobiera optymalny moment obrotowy dla każdego z kół.
Według BMW takie rozwiązanie przenosi granicę przyczepności na zupełnie inny poziom niż do tej pory. „Możemy teraz realizować życzenia kierowcy precyzyjniej, szybciej i bardziej niezależnie niż kiedykolwiek wcześniej” – mówi Dirk Hacker, dyrektor ds. rozwoju w BMW M GmbH.
Ponadto „na mokrych lub pokrytych śniegiem drogach można osiągnąć znacznie wyższe prędkości w zakrętach” – kontynuuje.