BMW odnowiło serię 4 i M4. Zmiany są subtelne

Po 4 latach od rozpoczęcia produkcji BMW odnowiło swoją serię 4. I choć zmian jest sporo, są nad wyraz subtelne, no może z pewnym wyjątkiem. W przypadku M4 warto odnotować jednak wzrost mocy silnika o 20 KM, choć wyłącznie w jednej wersji.
Typowo dla modeli tej niemieckiej marki, BMW serii 4 w momencie swojej premiery w 2020 roku polaryzowało opinię publiczną. Z jednej strony wyróżniało się bardzo atrakcyjną linią nadwozia, z drugiej – przodem z nieproporcjonalnie dużą osłoną chłodnicy.
Ale o to właśnie chodziło – o wzbudzenie emocji, wywołanie kontrowersji i sprowokowanie do mówienia o tym samochodzie. W końcu przedstawiciele BMW nieraz już podkreślali, że w taki sposób projektują nowe modele aut, aby wywoływały jak najwięcej reakcji (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).
Teraz Niemcy poddali BMW serii 4 modernizacji, które objęły warianty coupe i kabriolet, a także mocarne M4. Zmiany nie są rewolucyjne – to zwyczajny lifting w środku cyklu życiowego danego modelu. Co istotne, auta można już zamawiać. Ceny startują z pułapu 225 000 zł za odmianę 420i.
Nowe BMW serii 4: czysta kosmetyka
Z zewnątrz nowe BMW serii 4 otrzymało absolutnie standardowy zestaw modyfikacji. Z przodu znajdziemy delikatnie zmienione reflektory oraz typową dla tej marki „nerkę” z obramowaniem dostępnym teraz w matowym chromie.
Przeprojektowano przede wszystkim wnętrze lamp, w światła których mijania i drogowe generowane są teraz z jednego modułu LED. Pojawiła się w nich też para pionowych punktów świetlnych, zawierająca funkcję świateł pozycyjnych, do jazdy dziennej oraz kierunkowskazów.
Opcjonalnie dostępne są adaptacyjne reflektory matrycowe, które rozpoznamy po niebieskich akcentach. W pakiecie z nimi występuje tylne lamy, zwane Laserlight. W ich przypadku „każda z laserowych diod oświetla wiązkę światłowodów, nadając tylnym jednostkom misterną grafikę świetlną” – czytamy w informacji prasowej.
Co poza tym? Wprowadzono nowe barwy lakierów, obejmujące metaliczną zieleń Cape York oraz czerwień Vegas. W efekcie na gamę kolorystyczną nowego BMW serii 4 Coupe i Cabriolet składają się teraz dwa lakiery pastelowe oraz 8 metalicznych.
Za słoną dopłatą klienci mogą oczywiście skorzystać z palety BMW Individual. Nowe są również 19-calowe obręcze kół, dostępne w trzech wariantach.
Nowa kierownica
Drobne aktualizacje objęły także kabiny obu wariantów BMW serii 4. Największą zmianę stanowi tutaj zastosowanie nowej kierownicy ze standardowymi, podświetlanymi manetkami zmiany biegów.
Ponadto w kokpicie znajdziemy zakrzywiony ekran systemu iDrive 8.5, który otrzymał pewne modyfikacje. Nowe są za to elementy sterujące centralnymi kratkami nawiewów, przy których zastosowano teraz oświetlenie nastrojowe, należące do wyposażenia seryjnego każdego BMW serii 4.
Zmieniono także ofertę listew ozdobnych w kabinie.
Nowe BMW serii 4: układ miękkiej hybrydy
Gama silników BMW serii 4 Coupe i Cabriolet pozostała bez zmian. Za to w wszystkie jednostki 6-cylindrowe oraz 4-cylindrowy turbodiesel otrzymały teraz układ miękkiej hybrydy. Jego sercem jest 48-woltowy alternator z funkcją rozrusznika.
Zapewnia on zastrzyk dodatkowych 11 KM przy mocnym dodaniu gazu, a w trakcie jazdy ze stałą prędkością – optymalizację pracy silnika. Potrafi on również odzyskiwać energię z hamowania i gromadzić ją w niewielkim akumulatorze 48V.
Podstawowy silnik w BMW 420i nadal wytwarza 184 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Również wariant 430i xDrive korzysta z 4-cylindrowej jednostki 2.0, ale tutaj wyciska ona z siebie 245 KM i moment obrotowy (400 Nm) standardowo kieruje do kół obu osi. Znajdujące się na szczycie ramienia benzynowego BMW 440i xDrive wytwarza obecnie 374 KM i 500 Nm.
Po stronie wysokoprężnej mogą pracować 2-litrowy silnik o mocy 190 KM (400 Nm) lub dwa „6-cylindrowce”. Słabszy, w 430d xDrive wytwarza 286 KM i 650 Nm, natomiast mocniejszy (440d xDrive) – 340 KM i aż 700 Nm.
Wszystkie jednostki napędowe nowego BMW serii 4 Coupe i Cabriolet współpracują z 8-biegowymi przekładniami automatycznymi.
BMW M4 Coupe: więcej mocy
Najmocniejszy wariant „czwórki”, czyli M4 otrzymał podobne zmiany na zewnątrz i w kabinie, co reszta modeli. Najistotniejszą nowość w jego przypadku stanowi podniesienie mocy maksymalnej odmiany Competition xDrive.
Teraz 3-litrowy silnik rzędowy, stosowany w tym samochodzie zyskał dodatkowe 20 KM. Łącznie jest ich 530. Ale pomimo tego, Coupe od 0 do 100 km/h nadal przyspiesza w 3,4 s, a Cabriolet – w 3,6 s. Prędkość maksymalna to standardowe 250 km/h lub opcjonalne (z pakietem M Driver) 290 km/h w modelu ze stałym dachem lub 280 km/h – z otwieranym.
Moc standardowego M4, nadal dostępnego z przekładnią manualną, to 480 KM. Również wariant Competition zachował 510 KM, jakie wytwarzał w samochodzie sprzed modernizacji.
Poza tym w BMW M4 dostępne są nowy zestaw grafik zewnętrznych, a także nowe obręcze kół, w tym kutych M w kolorze srebrnym.





































