BMW Serii 3 E30 – klasyczne auto dla wprawnego kierowcy
Nadwozia i silniki BMW E30
BMW E30 potocznie nazywane jest „kwadratem”, co nie powinno dziwić nikogo, kto choć raz spojrzał na to auto z boku. Jedyne okrągłe elementy tego samochodu to koła, kierownica i reflektory. Trójka, niezależnie od wybranej wersji nadwozia (sedan, coupe, cabrio, touring lub topcabrio), już zawsze będzie wyróżniać się kanciastym kształtem.
Oferta silników w tym modelu jest dość rozbudowana. Co ciekawe w tej generacji po raz pierwszy pojawiły się silniki diesla, a dokładniej:
- 324d z serii M21 – 2,4 o mocy 84 KM
- 324td z turbiną, o mocy 115 KM
Wśród silników benzynowych, gdzie oznaczenie odzwierciedlało faktyczną pojemność silnika) znajdziemy m.in.:
- 316, silnik o pojemności 1,6 lub 1,8 i mocy 90 KM, wyposażony w gaźnik
- 316i, silnik o pojemności 1,6 i mocy 102 KM
- 318i, silnik o pojemności 1,8 o mocy 105 lub 115 K
- 318iS, silnik o pojemności 1,8 o mocy 136 KM, z 16-zaroworową głowicą
- 320iS, silnik o pojemności 2,0 o mocy 192 Km, również z 16-zaworową głowicą
To jednak nie koniec. W wersji M3 spotkamy:
- silnik o pojemności 2.3 i mocą 195 lub 200 KM
- motor EVO o pojemności 2.3, ale już z mocą 215 lub 220 KM
- silnik EVO II o pojemności 2.5 oraz mocy 238 KM
Wśród silników R6 można znaleźć:
- 320i – 2.0, 125 lub 129 KM
- 323i – 2.3, 139 lub 150 KM
- 325i – 2.5, 170 KM
Dużo tego? Sporo, jednak to nadal nie wszystkie silniki stosowane w BMW 3 E30. Na rynek afrykański produkowano np. 333i o pojemności 3,2 litra i mocy 197 KM, jednak jego zakup dziś można jednak uznać za trudny jeśli nie niemożliwy.
Cena BMW E30
Cena BMW E30 jest uzależniona od stanu auta oraz jego wersji no i wyjątkowości. W 2020 roku najtańsze egzemplarze to wydatek ok. 8 000, a najdroższe nawet 140 000 złotych. Takie auto to już teraz inwestycja w klasykę.
BMW E30 to samochód, który wymaga uwagi. Problemem może być nadmierne zużycie lub zaniedbanie, bo kilkadziesiąt lat na drogach robi swoje. Lista potencjalnych awarii jest dość długa: wycieki oleju, uszkodzenia wału korbowego i panewek, zepsute prowadnice zaworów lub całe głowice, luzy na tłokach, problemy z systemem chłodzenia oraz kłopotliwe sprzęgło wiskotyczne. Przy zakupie dobrze zwrócić szczególną uwagę na problem korozji i przyjrzeć się progom, podłodze, rantom drzwi, tylnym nadkolom i mocowaniu kielichów.
BMW to auto na lata – przy niskim przebiegu ma szansę posłużyć bardzo długo. Sprawdź, jak w naszych testach sprawdziło się 36-letnie BMW E30.