BMW X1 xDrive23i – To jeszcze X1, czy już X3? | Test OTOMOTO TV
Choć stała się bardziej nowoczesna, opływowa i większa a wyglądem przypomina X3, a nawet X5, BMW X1 to nadal kompaktowy crossover. Mimo tego, a może właśnie dzięki temu to świetny materiał na hit sprzedażowy. Czym zachwyciła nas nowa seria BMW X1 (U11)?
Trzecia generacja BMW X1 została zbudowana na najnowszej wersję przednionapędowej platformy FAAR. To oznacza, że pod maską można znaleźć każdy, dosłownie każdy oferowany przez BMW rodzaj napędu. Są silniki spalinowe, są hybrydy, jest hybryda Plug-in i jest także wersja elektryczna. Wszystkie dynamiczne, ekonomiczne i ekologiczne. Czy to nie brzmi jak bajka?
BMW X1 – mistrz przestronności
Niezależnie od rodzaju napędu samochód potrafi zachwycić także przestronnością wnętrza, jakością wykonania no i tym, jak zachowuje się na drodze. W porównaniu do swojego poprzednika, a jest to już trzecia generacja popularnego crossovera, X1 urosło. Auto jest dłuższe aż o 5,3 cm (4,5 m), szersze o 1,4 cm (1,84 m) i wyższe o 4,4 cm (1,64 m). Większy jest też rozstaw osi i to o aż 2,2 cm a rozstaw kół o 3,1 cm. Niebezpiecznie blisko jej teraz do większej X3, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę pojemność bagażnika. Teraz wynosi ona 540 lub 1600 l. czyli 10 litrów mniej niż większa X3.
Co ciekawe tak zgrabne i proporcjonalne nadwozie zaprojektował Polak, Jacek Pepłowski, który wcześniej projektował m.in. X5. Wzorem większych modeli BMW, także w X1 można teraz, po raz pierwszy, zamówić felgi w rozmiarze 20 cali.
BMW X1 – bogate wnętrze
Rozmiary auta i powiększony rozstaw osi sprawiają, że wnętrze X1 też nie jest typowo kompaktowe. Zarówno z tyłu, jak i z przodu siedzi się w nim wygodnie, a miejsca jest wystarczająco.
W standardzie, bez dopłaty, auto wyposażone jest w modny zakrzywiony panel z dwoma ekranami. Wzorem innych modeli, np. X7, serii 3 po lifcie ekrany mają jeden i ten sam rozmiar. Pierwszy, zastępujący zegary przed kierowcą ma 10,25-cala, centralny 10,7. Wygląda to nowocześnie i godnie, jak na klasę premium przystało. Przyzwyczaić się jedynie trzeba do jaskrawych kolorów, natłoku informacji i co gorsze do migających animacji, które pojawiają się w najmniej oczekiwany momencie. Przyznaję, że przypomina to dyskotekę i podczas jazdy momentami irytuje.
Podobnie z resztą jak rozszerzona rzeczywistość w systemie nawigacji a bardziej podczas parkowania, gdy system przynajmniej w teorii ma podpowiadać kierowcy, gdzie znajdują się przeszkody. Trochę tego po prostu za dużo.
BMW X1 – jaki silnik wybrać
BMW X1 ma bardzo szeroki wybór napędów i nie chodzi tutaj wcale o różne pojemności i różne moce silników spalinowych. W gamie znalazło się aż sześć wersji spalinowych od 136 do 218 KM, dwie hybrydowe (245-326 KM) i jedna elektryczna (313 KM).
BMW iX1 xDrive30
Technologia BMW eDrive piątej generacji, po jednym silniku elektrycznym na przedniej i tylnej osi, elektryczny napęd na wszystkie koła BMW xDrive, moc: 313 KM przy 4300–15200 obr/min (z funkcją boost), maks. systemowy moment obrotowy: 494 Nm przy 0–4300 obr/min, przyspieszenie [0–100 km/h]: 5,7 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,4–17,3 kWh/100 km, zasięg: 413–438 km
BMW X1 xDrive25e
Trzycylindrowy silnik benzynowy, układ hybrydowy plug-in z napędem elektrycznym i litowo-jonowym akumulatorem wysokonapięciowym piątej generacji, 7-biegowa skrzynia Steptronic z podwójnym sprzęgłem, BMW xDrive.
Łączny napęd:
Moc systemowa: 245 KM, systemowy moment obrotowy: 477 Nm
Silnik spalinowy:
Pojemność: 1499 cm3, moc: 136 KM przy 4000–6500 obr/min, moment obrotowy: 230 Nm przy 1500–4000 obr/min
Silnik elektryczny:
Moc znamionowa: 109 KM, moment obrotowy: 247 Nm
Osiągi i zużycie paliwa:
Przyspieszenie [0–100 km/h]: 6,8 s, prędkość maksymalna: 190 km/h, prędkość maksymalna w trybie elektrycznym: 140 km/h, zasięg w trybie elektrycznym: 78–89 km, zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 1,1–0,8 l/100 km, zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,2–16,4 kWh/100 km.
BMW X1 xDrive30e:
Trzycylindrowy silnik benzynowy, układ hybrydowy plug-in z napędem elektrycznym i litowo-jonowym akumulatorem wysokonapięciowym piątej generacji, 7-biegowa skrzynia Steptronic z podwójnym sprzęgłem, BMW xDrive.
Łączny napęd:
Moc systemowa: 326 KM, systemowy moment obrotowy: 477 Nm
Silnik spalinowy:
Pojemność: 1499 cm3, moc: 150 KM przy 4000–6500 obr/min, moment obrotowy: 230 Nm przy 1500–4400 obr/min
Silnik elektryczny:
Moc: 177 KM, moment obrotowy: 247 Nm
Osiągi i zużycie paliwa:
Przyspieszenie [0–100 km/h]: 5,7 s, prędkość maksymalna: 205 km/h, prędkość maksymalna w trybie elektrycznym: 140 km/h, zasięg w trybie elektrycznym: 78–89 km, zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 1,1–0,8 l/100 km, zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,2–16,4 kWh/100 km.
BMW X1 sDrive18i:
Trzycylindrowy silnik benzynowy, 7-biegowa skrzynia Steptronic z podwójnym sprzęgłem, pojemność: 1499 cm3, moc: 136 KM przy 4400–6500 obr/min, maks. moment obrotowy: 230 Nm przy 1500–4000 obr/min, przyspieszenie [0–100 km/h]: 9,2 s, prędkość maksymalna: 208 km/h, zużycie paliwa: 7,0–6,3 l/100 km.
BMW X1 xDrive23i (testowana wersja:)
Czterocylindrowy silnik benzynowy TwinPower Turbo, 48-woltowa technologia mild hybrid, 7-biegowa skrzynia Steptronic z podwójnym sprzęgłem, napęd na wszystkie koła BMW xDrive
Łączny napęd:
Moc: 218 KM), moment obrotowy: 360 Nm
Pojemność: 1998 cm3, moc 204 KM przy 5000–6500 obr/min, moment obrotowy: 320 Nm przy 1500–4000 obr/min
Silnik elektryczny:
Moc znamionowa: 14 kW (19 KM), znamionowy moment obrotowy: 55 Nm
Osiągi i zużycie paliwa:
Przyspieszenie [0–100 km/h]: 7,1 s, prędkość maksymalna: 233 km/h, zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,2–6,5 l/100 km.
BMW X1 sDrive18d:
Czterocylindrowy silnik wysokoprężny, 7-biegowa skrzynia Steptronic z podwójnym sprzęgłem, pojemność: 1995 cm3, moc: 150 KM przy 3750–4000 obr/min, maks. moment obrotowy: 360 Nm przy 1500–2500 obr/min, przyspieszenie [0–100 km/h]: 8,9 s, prędkość maksymalna: 210 km/h, zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 5,5–4,9 l/100 km.
BMW X1 xDrive23d:
Czterocylindrowy silnik wysokoprężny TwinPower Turbo, 48-woltowa technologia mildhybrid, 7-biegowa skrzynia Steptronic z podwójnym sprzęgłem, napęd na wszystkie koła BMW xDrive
Łączny napęd:
Moc: 155 kW (211 KM), moment obrotowy: 400 Nm
Pojemność: 1995 cm3, moc: 197 KM przy 4000 obr/min, moment obrotowy: 400 Nm przy 1500–2750 obr/min
Silnik elektryczny:
Moc: 19 KM, moment obrotowy: 55 Nm
Osiągi i zużycie paliwa:
Przyspieszenie [0–100 km/h]: 7,4 s, prędkość maksymalna: 225 km/h, zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 5,3–4,8 l/100 km.
BMW X1 – naszym zdaniem
Nowa trójka to nadal auto kompaktowe, choć wygląda i jeździ jak auto wyższego segmentu. Już w wersji podstawowej upchano tutaj naprawdę sporo. Przekłada się to na cenę. W podstawie BMW X1 wyceniono na 175 tys. jednak pod maską mamy wtedy trzycylindrowy silnik – X1 sDrive18i. To trochę mało. Porządny napęd czterocylindrowy winduje cenę do powyżej 245 tys. zł.
Zobacz, jak BMW X1 sprawdziła się w naszym teście. Zapraszamy na Otomoto TV.