BMW X5 czy Dacia Duster? Wyścig trwa
Tucson królem polowania
Brak samochodów na rynku nie oznacza malejącego zainteresowania klientów. We wrześniu OTOMOTO odwiedziło ponad 8 milionów użytkowników, którzy wygenerowali ponad 306 milionów odsłon serwisu. Czego szukali? Wśród samochodów nowych, niezmiennie największą popularnością cieszył się Hyundai Tucson (2,2% liczby wyświetleń). Co ciekawe, ten model systematycznie pnie się w rankingu popularności od kilku miesięcy. Na drugim miejscu Skoda Octavia (1,9% wyświetleń), a na trzecim miejscu ex aequo Fiat Tipo i BMW Seria 3 (1,5% liczby wyświetleń).
Na kolejnym miejscu we wrześniu pojawiają się modele, które jeszcze miesiąc wcześniej były poza TOP10, czyli BMW X5 oraz Dacia Duster (w obu przypadkach po 1,4% liczby wyświetleń). Dalej w zestawieniu znalazły się Mercedes-Benz Klasa C oraz Toyota RAV4 (1,3% wyświetleń ogłoszeń). Ranking popularności zamykają Audi Q5 oraz Mercedes-Benz GLE (1,2% wyświetleń).
Tipo czekają na placach
A co najłatwiej było kupić we wrześniu? Najwięcej ogłoszeń sprzedaży na OTOMOTO dotyczyło tradycyjnie już Fiata Tipo (3,4% ofert sprzedaży). Na drugim miejscu znalazły się ogłoszenia dot. BMW X3 (2,6% liczby ofert), a na kolejnym Audi Q5 (2,0% wystawionych ogłoszeń). Z kolei na czwartym miejscu były oferty BMW X5 oraz Hyundaia Tucsona (1,7% ogłoszeń). Niemieckie modele odnotowały lepsze wyniki miesiąc do miesiąca. Warto jednak pamiętać, że wcale nie oznacza to, że poprawia się ich dostępność. Wielu dilerów oferuje w sprzedaży auta, których fizycznie jeszcze u siebie na placach nie ma i trzeba będzie swoje odczekać.
Spadek dostępności Hyundaia koresponduje z kolei z jego popularnością wśród potencjalnych kupujących. W TOP10 wg liczby ogłoszeń pojawia się we wrześniu także Alfa Romeo Stelvio, która podobnie jak Skoda Octavia, odnotowuje 1,4% liczby ofert. Listę zamykają BMW Seria 3 oraz Opel Mokka. Ten ostatni debiutuje w miesięcznym zestawieniu największej liczby ogłoszeń na OTOMOTO.
Elektromobilność zyskuje, Diesel traci
We wrześniu wzrosło zainteresowanie samochodami elektrycznymi (5% liczby wyświetleń i zmiana o 0,9 p.p. miesiąc do miesiąca). Hybrydy wykazują dosyć stabilne zainteresowanie wśród potencjalnych kupujących (11,4% wyświetleń ogłoszeń). Niezmiennie najpopularniejsze na rynku samochodów nowych są silniki benzynowe (60,8% wyświetleń), maleje zainteresowanie Dieslami (21,2% wyświetleń i spadek o 1,4 p.p. w porównaniu z sierpniem).
Najpopularniejsze nadwozia we wrześniu 2021
Mimo, że od kilku miesięcy SUV’y pozostają najpopularniejszym nadwoziem wśród potencjalnych kupujących, to ich dominacja jeszcze się powiększa. We wrześniu ich oferty odnotowały 46,9% wyświetleń (wzrost o 1,1 p.p. miesiąc do miesiąca). Drugim w kolejności poszukiwanym nadwoziem są sedany (15% wyświetleń), a kolejnym kompakty (10,6% wyświetleń ogłoszeń). Wzrosło natomiast zainteresowanie autami miejskimi i coupe.
Rośnie popularność samochodów z automatyczną skrzynią biegów. We wrześniu ich oferty sprzedaży odnotowały aż 71,9% liczby wyświetleń (wzrost o 4,9 p.p. w porównaniu z sierpniem). Ponadto ograniczona dostępność nowych pojazdów wpływa też na ich poziom cen. Już blisko 70% ofert na OTOMOTO to samochody kosztujące powyżej 100 000 złotych. Klienci jednak chyba pogodzili się z tym faktem, bo właśnie takie ogłoszenia należały do najczęściej oglądanych (76,9% liczby wyświetleń).