15 lipca 2023

BMW Z3 – Poczuj wiatr we włosach! | Test OTOMOTO TV

BMW Z3 kusi zgrabną sylwetką, małymi gabarytami i niezawodną mechaniką. Ile trzeba wydać, by poczuć wiatr we włosach?

Roadstery BMW zawsze należały do rzadkich i drogich samochodów. Zaczęło się od modelu 507 (1956 ‒ 1959), który powstał zaledwie w 251 egzemplarzach. Czasy współczesne to z kolei nowatorskie Z1 (1988 ‒ 1991). Można śmiało powiedzieć, że to kolejne BMW, które kontynuowało tradycyjnej wyjątkowych i unikatowych modeli. Osiem tysięcy sztuk sprawiło, że dzisiaj Z1 to poszukiwany klasyk. O 507 nie wspominając.

Później przyszła pora na Z3. Auto powstało, jako model koncepcyjny, jednak olbrzymie zainteresowanie, z jakim spotkał się na salonie samochodowym w Genewie, sprawiło, że wkrótce wszedł do produkcji seryjnej.

O unikatowości trudno mówić w przypadku tego modelu. Na rynek trafiło ponad 300 tys. egzemplarzy, a auto tak naprawdę powstało na platformie i podzespołach BMW 3 E36. Stąd z resztą rozwinięcie kodu modelowego E36/7 roadster i E36/8 coupé. Ciekawe jest także to, że zawieszenie przednie Z3 (kolumna McPhersona) żywcem wyciągnięte jest z E36, a tylne (potrójne wahacze wleczone z poprzedniej trójki, czyli E30 w wersji compact.

BMW Z3 to, zatem kompaktowy roadster, który produkowany był w latach 1995–2002. I co ciekawe, produkcję powierzono nowo wybudowanej fabryce w amerykańskim mieście Spartanburg. Z3 było pierwszym modelem BMW, który w całości powstawał poza granicami Niemiec. Wybór miejsca produkcji nie był dziełem przypadku. Koncern spodziewał się, że Z3 największy sukces odniesie za oceanem. Pomylono się. Także Europa pokochała Z3.

Najsłabsze modele różniły się wizualnie od tych mocniejszych wprowadzanych później. Dopiero facelifting w 1999 roku nieco ujednolicił Z3. Zmiany wprowadzane były jednak na tyle często, że trudno się w tym połapać i nawet najwięksi fani modelu mają problem z oceną, czy dane BMW Z3 jest oryginalne, czy nie.
Wnętrze BMW nie rozpieszcza obszernością. Jest ciasne i dość spartańskie. Pozycja za kierownicą jest mocno sportowa. Siedzi się nisko. Na brak komfortu nie ma jednak, co narzekać. W małym aucie nie ma miejsca na duży bagażnik. Tutaj trzeba się zadowolić zaledwie 165 litrami pojemność.

Wersja coupé różniła się od roadstera zasadniczo, ale tylko wizualnie. Długa maska i kabina cofnięta maksymalnie to element rozpoznawalny i unikatowy w świecie motoryzacji. Wielu cenią ją właśnie za to.

BMW Z3 – jaki silnik wybrać?

Od samego początku Z3 pod maską miała czterocylindrowe silniki 1.8 116 KM i 1.9 140 KM. W 1997 roku do gamy dołożono sześciocylindrowy silnik 2.8 l. o mocy 193 KM. Najmocniejsza wersja wymagała drobnych zmiana konstrukcyjnych, pojawił się nowy przedni zderzak, szerszy rozstaw tylnej osi i szersze tylne nadkola. Fabrycznie montowano także mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu typu Torsen.

W 1997 roku do sprzedaży trafiła wersja coupé i w tej wersji auto występowało wyłącznie z silnikiem R6. W 2000 roku został on zastąpiony silnikiem R6 3.0 o mocy 231 KM. Tak małe i lekkie auto z tak mocnymi silnikami sprawiało, że nagle zainteresowanie Z3 podskoczyło.

Pewnie dlatego BMW postanowiło przygotować wersję Z3 M. Napędzał ją silnik z BMW M3 (S50B32 w wersji europejskiej) o mocy 321 KM i (S52B32 w wersji amerykańskiej) o mocy 243 KM. W 2000 roku po liftingu zmieniono je na jeden wspólny silnik S54B32 z modelu E46 M3 o mocy 325 KM.

W roku 1999 Z3 roadster przeszedł facelifting. Zmianie uległa tylna część nadwozia. Poszerzono błotniki, tylne światła i tylną klapę. Poprawiono jakość materiałów we wnętrzu i wygląd konsoli środkowej. Gama silników uległa zmianie. Podstawowy silnik czterocylindrowy M43 1.9 miał 118 KM, sześciocylindrowe M52TU kolejno 2.0 150 KM, 2.5 170 KM (tylko w USA), 2.8 193 KM.

BMW Z3 – ile kosztuje?

Z racji wielu zmian wprowadzanych praktycznie na bieżąco zakup BMW Z3 jest mocno utrudniony. Nie wiadomo w zasadzie czy mamy do czynienia z oryginalnym autem, czy złożonym z kilku po wypadku. Warto, zatem dokładnie prześwietlić wybrany egzemplarz.

Praktycznie każdy silnik sprawdzi się tutaj idealnie, wszystko zależy tylko od oczekiwań i budżety. Najdroższe są Z3 M, najtańsze zwykłe z najmniejszym silnikiem 1.8 czy 1.9. Na brak dynamiki nie ma jednak, co narzekać, bo BMW Z3 jest dość lekkie. Wazy ok. 1200 kg.

W trakcie siedmiu lat produkcji przygotowano także wiele wersji specjalnych, najbardziej znana to oczywiście 007 z okazji premiery modelu i premiery nowego odcinka filmu o przygodach agenta 007. Ale były także wersje Japan, Dakar Yello, American style, Fiji, Orinoco, Cosmos Black czy bardziej sportowe jak Imola, czy Sport. Każda wyróżniała się dodatkami, wykończeniem i kolorami.

Podczas oględzin BMW Z3 warto zwrócić uwagę na dach i tylną szybę z tworzywa sztucznego. Ich wymiana może sporo kosztować. Inaczej jest z mechaniką. Silniki są dobrze rozpracowane przez mechaników, jest sporo części zamiennych zarówno oryginalnych, jak i zamienników. Najczęściej sypia się jednak zawieszenia. Niezbyt trwałe tuleje, sworznie i łączniki stabilizatorów są jednak łatwo dostępne i stosunkowo tanie jak na BMW.

Najtańsze egzemplarze można znaleźć już za nieco ponad 20 tys. złotych. Jak na roadstera marki BMW to niewiele. Warto jednak wyjściowo wydać nieco więcej, by nie wpakować się w skarbonkę bez dna. 40-50 tys. to egzemplarze z końca lat produkcji z mocniejszymi silnikami i dobrze utrzymane.

BMW Z3 M to już jednak wydatek 100 - 180 tys. zł. jest ich znacznie mniej, dlatego ceny są wysokie, choć mają duży rozstrzał.

W tym odcinku testujemy BMW Z3, kolejny po Jaguarze czy Mondeo model, który pojawia się nie tylko w filmach o Jamesie Bondzie, ale i u nas! Czy trzeba być agentem do zadań specjalnych, żeby kupić taki samochód? Z jakich modeli Z3 pożyczył zawieszenie? Ile mieści bagażnik takiego roadstera? Jakie wersje silnikowe ma do zaoferowania ten model? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.

Testowany przez nas model to BMW Z3 z silnikiem 2.0 R6 o mocy 150 KM.

BMW Z3
BMW Z3
BMW Z3