Brak informacji o OC – co zrobić w takiej sytuacji?

Podczas kontroli drogowej może się okazać, że według policyjnego systemu pojazd nie ma ważnej polisy OC, mimo że właściciel ją wykupił. Taka sytuacja może prowadzić do niepotrzebnych problemów i nawet do nałożenia kary. Sprawdź, co może być przyczyną braku informacji o ubezpieczeniu i jak szybko rozwiązać ten problem.
Dane o obowiązkowym ubezpieczeniu pojazdu są przechowywane w systemach, do których dostęp mają policja, straż miejska, Inspekcja Transportu Drogowego i inne uprawnione służby. Dzięki temu kierowcy nie muszą wozić ze sobą papierowego potwierdzenia polisy. Jednak czasem zdarzają się błędy. Tymczasem brak informacji o OC podczas kontroli oznacza stres dla kierowcy.
Brak informacji o OC – powody
Najczęstszą przyczyną jest po prostu brak ubezpieczenia – polisa mogła wygasnąć, a kierowca spóźnił się z jej odnowieniem. Może się jednak zdarzyć, że OC zostało wykupione, ale firma jeszcze nie przesłała informacji do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). Ubezpieczyciele mają do 14 dni na przekazanie informacji o zawartej polisie. Jeśli system nie został jeszcze zaktualizowany, służby podczas kontroli mogą uznać pojazd za nieubezpieczony.
Zdarzają się także błędy techniczne – niepoprawnie wpisany PESEL, numer rejestracyjny lub VIN. To może sprawić, że system nie rozpozna polisy i wykaże jej brak.
Brak informacji o OC – konsekwencje
Jeśli masz ważną polisę OC, ale nie widnieje ona w bazie to podczas kontroli drogowej – można okazać dokument potwierdzający zawarcie umowy OC lub dowód wpłaty składki. To powinno wystarczyć. W ostateczności wystarczy zapewnienie, że umowa została zawarta. To pozwoli uniknąć odholowania pojazdu z powodu braku polisy. Jeśli jednak, kierowca jej rzeczywiście nie posiada, i tak nie uniknie kary. Funkcjonariusz ma obowiązek poinformować UFG, o podejrzeniu braku. Jeśli to się potwierdzi, fundusz nałoży karę za brak ubezpieczenia.
Jak wyjaśnić sprawę
Jeśli podczas kontroli drogowej pojawi się problem możesz poprosić funkcjonariusza o złożenie wniosku o sprostowanie danych w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym (UFG). Fundusz ma obowiązek sprawdzić, gdzie wystąpił błąd i dokonać korekty w systemie.
Również można zgłosić reklamację do firmy ubezpieczeniowej, która wystawiła polisę. Upewnij się, że ubezpieczyciel skorygował dane i przesłał je do systemu. Warto dołączyć potwierdzenie płatności oraz kopię umowy ubezpieczenia.
UFG, aby dyscyplinować ubezpieczycieli do prawidłowego przekazywania danych, prowadzi rankingi jakości przesyłanych informacji. W tym roku liderami są Ergo Hestia, PZU i Warta, a wśród mniejszych firm – LINK4, Generali i InterRisk.