30 stycznia 2025

Drogowcy nawet zimą układają asfalt

nagrzewnica droga S6
Zdjęcie: GDDKiA.

Kierowcy często narzekają na powolną budowę dróg w Polsce, jednak nie zawsze mają rację. Mimo zimy na budowie S6 prace trwają. Do akcji wkroczyła specjalna maszyna, która podgrzewa podłoże, co pozwala układać warstwę bitumiczną nawet w niskich temperaturach.

Zwykle od 16 grudnia do 15 marca na budowach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad trwa zimowa przerwa. Powód jest prosty. Niska temperatura uniemożliwia układanie asfaltu, a mróz i opady śniegu utrudniają prowadzenie robót ziemnych. Jednak budowa dróg zimą nie zawsze musi zostać wstrzymana.

Budowa dróg zimą – można oszukać kalendarz

Wykonawcy mogą kontynuować prace, które nie zależą od warunków pogodowych. Zakres dopuszczalnych działań wynika z umów i warunków technicznych. W przypadku łagodnej zimy prace mogą toczyć się bez przeszkód. Na przykład w okresie zimowym nawierzchnię bitumiczną można układać, gdy temperatura podłoża wynosi co najmniej +5°C, a średnia dobowa temperatura otoczenia (mierzona trzykrotnie w ciągu dnia) nie spada poniżej 0°C. Prace nie mogą być jednak prowadzone podczas opadów atmosferycznych ani przy silnym wietrze przekraczającym 16 m/s. Co istotne, w niektórych sytuacjach można „oszukać” termometry. Tak dzieje się na budowie odcinka S6 Leśnice – Bożepole Wielkie.

Budowa dróg zimą – nagrzewnica w akcji

Drogowcy wykorzystują specjalną nagrzewnicę, która umożliwia układanie warstw bitumicznych przy niskich temperaturach. Zasilane gazem urządzenie pozwala osuszyć podłoże i podnieść jego temperaturę do wymaganych +5°C. Dzięki temu możliwe jest bezpieczne prowadzenie prac nawet w środku zimy. Także przy ujemnych temperaturach. Efekt? Zaawansowanie prac na ponad 22-kilometrowym odcinku S6 wynosi już 77%.

Powstaje główna trasa na północy Polski

Budowa drogi ekspresowej S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie rozpoczęła się 12 stycznia 2023 r. Jest to najdłuższy z realizowanych odcinków S6 w województwie pomorskim, liczący 22 km. Planowane zakończenie budowy, zgodnie z umową, to 29 czerwca 2025 r.

Jednocześnie trwają prace nad kolejnymi fragmentami S6 w województwie zachodniopomorskim. Docelowo trasa połączy największe miasta północnej Polski – Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk. Droga ekspresowa S6 będzie liczyła blisko 400 km, łącząc autostradę A6 w Kołbaskowie z początkiem A1 w Rusocinie. Sprawdź, jakie inne drogi powstaną w 2025 r.