Buspas – nie tylko dla autobusów

Wydzielone pasy ruchu dla komunikacji miejskiej działają niemal w każdym większym mieście. Sprawdź, kto jeszcze może z nich korzystać.
Buspasy pojawiają się coraz częściej na miejskich ulicach. Znakiem charakterystycznym jest znak poziomy P-22 z napisem BUS na pasie ruchu oraz znak pionowy D-11 z napisem BUS i symbolem autobusu. To jednak nie oznacza, że buspas jest przeznaczony jedynie dla autobusów.
Buspas – pojazdy zawsze dopuszczone
Oto pojazdy, które kodeks drogowy, czyli ustawa obowiązująca w całej Polsce, dopuszcza do poruszania się po buspasach. Zgodnie z prawem, mogą korzystać z buspasów autobusy, trolejbusy i inne pojazdy wykonujące odpłatnie przewozy osób na regularnych liniach. Teoretycznie furtka jest otwarta również dla innych pojazdów spełniających te warunki, ale w praktyce rzadko się z tym spotykamy. Przykładem mogą być auta dowożące pracowników do firm, ale ich liczba jest marginalna w porównaniu do autobusów.
Samochody elektryczne i wodorowe mogą korzystać z buspasów na podstawie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku. Oznacza to, że do legalnego poruszania się po buspasie nie są potrzebne żadne specjalne znaki zezwalające na to. Warto jednak pamiętać, że samorządy mogą wprowadzić ograniczenia dotyczące minimalnej liczby osób, które muszą znajdować się w pojeździe elektrycznym, aby móc korzystać z buspasa. Najczęściej jest to liczba 2 lub 3 osób. Prawo do jazdy buspasem dla elektryków ma ramy czasowe i obowiązuje do końca 2025 roku. Po tym terminie rząd może przedłużyć ten przywilej, zmienić jego zasady lub całkowicie go zlikwidować.
Buspas dla DOP
Samorządowcy mają również prawo do zezwolenia na wjazd, również innych pojazdów. To jest jednak decyzja fakultatywna, czy i jakie pojazdy DOP (dopuszczone) zostaną wymienione na znaku D-11. Najczęściej są to:
- taksówki: dopuszczone, jeśli na znaku D-11 widnieje symbol „BUS + TAXI"
- motocykle: dopuszczone, jeśli na znaku D-11 widnieje symbol „BUS + MOTO"
- rowery: dopuszczone, jeśli na znaku D-11 widnieje symbol „BUS + ROWER"
- pojazdy służb ratunkowych: są zawsze dopuszczone do korzystania z buspasów, jeśli mają sygnały uprzywilejowania. Bez nich muszą zostać dopuszczone przez znak
- pojazdy MTON (Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych): dopuszczone, jeśli na znaku D-11 widnieje symbol „BUS + MTON"
- pojazdy przewożące co najmniej 3 pasażerów: dopuszczone, jeśli na znaku D-11 widnieje symbol „3+1"
Buspasy dla wszystkich pojazdów
Nie każdy buspas jest nim przez całą dobę – niektóre obowiązują tylko w wyznaczonych godzinach, zwykle podczas szczytu komunikacyjnego. Kierowcy jednak często z nich nie korzystają nawet wówczas, gdy jest to dozwolone, ponieważ nie czytają tabliczek pod znakiem „pas ruchu dla autobusu” i nie wiedzą, czy mogą się legalnie poruszać buspasem.
CZYTAJ TEŻ: Włączanie się do ruchu – co to oznacza dla kierowcy?
Mandaty dla cwaniaków
Osoby, które świadomie łamią przepisy drogowe, próbując wykorzystać buspasy na własną korzyść, prawo traktuje dość łagodnie. Za bezpodstawne wykorzystywanie pasów dla wybranych aut grozi zaledwie 100 zł mandatu. Od 2022 r. grozi również 5 punktów karnych, wcześniej tylko 1 pkt.