BYD Seal: ile trzeba zapłacić za chińskiego rywala Tesli Model 3?
Nadzieja podobno umiera ostatnia. Niestety ci, którzy liczyli na taniego elektryka z Państwa Środka mogą być rozczarowani. Chińczycy właśnie podali oficjalne ceny swojego modelu BYD Seal. Rywal m.in. Tesli Model 3 wcale nie jest taką okazją, jak się spodziewano.
Niemcy właśnie poznali oficjalne ceny BYD-a Seala, czyli odpowiednika i bezpośredniego konkurenta Tesli Model 3. Samochód będzie dostępny w dwóch wersjach napędowych: RWD i AWD. Pierwsza z nich w wyposażeniu „Design” otwiera cennik kwotą 44 900 euro, czyli około 207 238 zł. Mocniejsza opcja z napędem na obie osie to wydatek minimum 50 990 euro (235 347 zł).
Przyjęte przez chińskiego producenta ceny nie są jednak żadnym zaskoczeniem. Odpowiadają po prostu Tesli Model 3 Highland, która w odmianie tylnonapędowej kosztuje 42 990 euro (ok. 198 500 zł), a w wariancie AWD – 51 990 euro (ok. 239 962 zł).
BYD Seal: bateria strukturalna
Oba warianty BYD-a Seala, zbudowane na platformie BYD e-Platform 3.0, korzystają z baterii wykonanej w technologii CtB (Cell-to-Body). Dzięki akumulatorowi strukturalnemu (długie i wąskie ogniwa) nadwozie zyskuje dodatkową sztywność. Nad ogniwami znajduje się płyta przewodząca chłodziwo, a podłoga nadwozia jest jednocześnie pokrywą akumulatora – donosi portal elektromobilni.pl.
Teoretycznie BYD może w niedługim czasie obniżyć cenę swoich samochodów. W dużej mierze jest to zasługa baterii z ogniwami LFP, czyli bez kobaltu. Dzięki temu powinny być one tańsze niż odmiany niklowo-kobaltowo-manganowe (TUTAJ przeczytasz o przełomowej baterii CATL-a).
Parametry techniczne
Zgodnie z dostępną specyfikacją bateria w odmianie RWD ma 82,5 kWh pojemności. Z kolei silnik generuje 313 KM (230 kW) mocy, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 5,9 s. Zasięg sięga z kolei 570 km (według cyklu WLTP). Czteronapędowy wariant dysponuje tą samą baterią, ale zdecydowanie większą mocą 531 KM (390 kW) i lepszym przyspieszeniem. Pierwszą setkę osiąga w 3,8 s. BYD określił zasięg tej wersji na 520 km (WLTP).
Biorąc pod uwagę parametry BYD-a Seala, Tesla zyskuje przewagę zwłaszcza w odmianie AWD (Long Range). Owszem, jest trochę wolniejsza, ale ma za to 629 km zasięgu, według procedury WLTP. Z kolei w podstawowej wersji RWD (Standard Range) oferuje 513 km zasięgu (WLTP).
BYD Seal: wyposażenie
Wyposażenie standardowe dla BYD-a Seala składa się z 19-calowych kół aluminiowych, systemu jazdy półautonomicznej 2 poziomu, elektrycznych, podgrzewanych i chłodzonych foteli oraz 15,6-calowego ekranu centralnego, który można ustawić zarówno w pionie, jak też w poziomie. W wariancie Excellence dodatkowo zyskamy wyświetlacz HUD oraz adaptacyjne amortyzatory.
BYD planuje dostawy samochodów do niemieckich klientów pod koniec 2023 roku. Jak na razie producent nie ma w planach wejścia na polski rynek.